החופש הגדול הגיע ואיתו אלפי בני נוער שמחפשים עבודה לקיץ. אחת המשרות הפופולריות עבורם היא מלצרות באחת ממסעדות החוף. העסקים עמוסים במבקרים, ולבני הנוער אין בעיה למצוא עבודה בתחום - אך עם זאת, הם חשופים לניצול בוטה.
נ', בנה של רוית שני לוי מתל אביב, תכנן גם הוא למצוא עבודה במלצרות לקיץ בשביל לחסוך כסף. "הבן שלי סופר חרוץ, הוא עבד לפני זה בבית קפה ומאפייה בדיזנגוף, מקום שהיה מסודר עם כל התנאים. הוא רצה מקום אחר, עם יותר כסף, והבין שיש את זה במלצרות. על דעת עצמו הוא הלך לחפש מקום וסגר איתם, לא התערבנו בזה", היא כתבה בפוסט שפרסמה בפייסבוק.
3 צפייה בגלריה
מסעדה בחוף הים, תל אביב
מסעדה בחוף הים, תל אביב
"מתלוננים על כוח אדם, אבל מי יעבוד אצלם בתנאים כאלה?". מסעדת "לה לה לנד"
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
פוסט של אימא על ניצול הבן שלה במסעדה
פוסט של אימא על ניצול הבן שלה במסעדה
הפוסט שפרסמה רוית בפייסבוק
אולם כשהתקבל נ' לעבודה במסעדת "לה לה לנד" בחוף גורדון בתל אביב, נאמר לו כי עליו לעבור ימי התמחות וחפיפה, דבר המקובל בכל עבודה, אך כאן ובניגוד לחוק - זה נעשה ללא תשלום. התשלום שהגיע לנ' היה מהטיפים שנאספו באותו היום, ללא השלמה לשכר מינימום שעתי. במהלך המשמרות שארכו לעיתים 12 שעות, היה עליו לעבוד ללא הפסקה, בחום ובאינטנסיביות, כשהמסעדה על החוף בשיא עונת המבקרים. "אין תלוש, איו כרטיס עובד, אין הפסקות מסודרות לפי חוק", סיפרה רוית. "התקוממתי על עניין השכר והשעות הארוכות, אבל הוא ביקש שלא אתערב".
הרגע ששבר את נ' סופית והוביל אותו להתפטר היה כשאורחי אחד השולחנות ברחו מהמסעדה מבלי לשלם. במסעדה הכריחו את הנער לשלם את חשבון השולחן מכיסו הפרטי. "קנסו אותו פעמיים - פעם על טעות שביצע ופעם על לקוח שברח. הוא שיתף אותנו במקרה והחלטתי לא לשתוק", כתבה אימו.
רוית אכן החליטה לא לשתוק ובחרה לפרסם את הדברים בפוסט בפייסבוק. "היה לי חשוב להשמיע קול וגם ללמד את בני שיעור באזרחות וזכויות", היא מספרת בשיחה עם ynet. "כעסתי מאוד על הניצול הבוטה, הזלזול בו וזכויותיו. ואם היה קורה לו משהו? נדהמתי מכמות התמיכה והכעס הציבורי. הגיע הזמן שיתנהלו כאן כמדינה מתוקנת וישמרו על הילדים שלנו ועל כל עובד. התגובות של העסק לפוסט היו מביכות. הם פשוט גלגלו את זה על מנהל המשמרת והתנערו מכל אחריות".
רוית סיפרה חיפשה אחר האחראי לפיקוח על התחום, ופנתה לשלל גופים, בהם משרד העבודה ועיריית תל אביב. "פנו אליי מהנוער העובד והלומד וממשרד העבודה, הודו על הפוסט והבטיחו שזה יטופל מיידית ובמיוחד בחופים. זה העלה את המודעות", ציינה.
מסעדת "לה לה לנד" בחוף גורדון איננה היחידה. לצד שחיתות ועושק המחירים בידי המסעדות בקו החוף, רוית נחשפה גם לעושק המלצרים: "פנו אלי עשרות הורים ומלצרים עם סיפורים דומים. זה כואב לי לשמוע כאמא שבשנת 2023 זה הראי של המסעדות בחופים ובכלל, שאין להם כתובת או מקום ללמוד על הזכויות. מה עם בני נוער שאין להם הורים פעילים וחייבים לעבוד? למה ליצור תחושת תסכול אצל נוער חרוץ ואחראי? עסקים ומסעדות מתלוננים על מחסור בכוח אדם, אבל איך יעבדו אצלם בתנאים כאלה?".
עו"ד אורן טל, בעלי משרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה, שמייצג את נ', מספר: "בענף שכזה לא מדובר בפגיעה בודדת, אלא בשורה של הפרות דין לכאורה. כשמעסיק לא מעביר את הטיפים דרך קופת המסעדה ולא מנפיק תלושי שכר הוא למעשה חוסך פעמיים, הן בתשלום לרשויות המס והן בתשלום זכויות לעובדים.
"נדגיש, מדובר באי-תשלום בזכויות בסיסיות שכל עובד אמור לקבל עבור עבודתו, בהן שעות עבודה נוספות, דמי חופשה, דמי הבראה, דמי נסיעות, דמי חגים וקרן פנסיה לגילאי 21 ומעלה. מאחר ומדובר בתחום פרוץ, לעיתים רבות כשהמעסיק מפטר הוא גם לא משלם פיצויי פיטורים או דמי הודעה מוקדמת, והכול כמובן בניגוד לדין.
3 צפייה בגלריה
מסעדה בחוף הים, תל אביב
מסעדה בחוף הים, תל אביב
אמרו כי מדובר ב"טעות בודדת בקיזוז של 68 שקלים". המסעדה בתל אביב
(צילום: נדב אבס)
"בנוסף, חוק העסקת נוער קובע כי אין להעסיק בני נוער יותר מ-40 שעות עבודה שבועיות, אך בענף זה ניתן להיתקל בבני נוער המועסקים גם במשמרות של 14-10 שעות עבודה יומיות. מדובר בעבירה פלילית שניתן להגיש בגינה תלונה למשרד הכלכלה והרווחה.
"לעניין אי-תשלום עבור שעות חפיפה לכאורה, גם כאן מדובר בהפרה בוטה של חוק שכר מינימום. על מעסיק לשלם לעובדיו שכר עבודה גם בשעות בהן הם עוברים חפיפה, שהרי הם אינם חופשיים לעשות כרצונם ומסייעים להתנהלות השוטפת של העסק".
ממסעדת לה לה לנד נמסר בתגובה: "למסעדה מוניטין טוב שצברנו בעמל של שנים. אנו אוהבים ודואגים לעובידנו, פועלים לפי החוק ומשלמים החל מימי ההתלמדות שכר שעתי לפי המינימום המקובל כבסיס, כך גם נהגנו מול העובד המדובר. אנו מצרים על טעות בודדת של קיזוז 68 שקלים משכרו של העובד לפי שיקול דעת מוטעה של מנהל המשמרת. העניין טופל והנהלים חודדו".