עשרות אלפי ישראלים צפויים להגיע הערב, במוצאי השבת, לכיכר הבימה בתל אביב ולהשתתף בהפגנה הגדולה ביותר עד כה נגד הממשלה החדשה של בנימין נתניהו, כדי להביע את התנגדותם למהפכה המשפטית שהיא מתכננת. ההפגנה, תחת הכותרת "נלחמים על הדמוקרטיה", תחל בסביבות 19:00, ובמשטרה מעריכים שיגיעו אליה לפחות 50 אלף איש. לצד ההפגנה המרכזית בתל אביב ייערכו גם הפגנות מול בית הנשיא בירושלים ובחיפה.
שלוש שעות לפני תחילת ההפגנה ערך מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, סיור מקדים במקום, ביחד עם מפקד מרחב ירקון, תנ"צ איתן מנשה. ניצב אשד אמר לשוטרים כי "המטרה המרכזית שלנו היא שכל מי שמגיע להפגנה יוכל להגיע בצורה מסודרת לצאת מכאן בצורה מסודרת ובטוחה. האינטרס שלנו הוא אחד - לאפשר את קיום ההפגנה הזו בכל דרך שהיא, זאת המטרה המרכזית. לכן צריכים להיות מאוד רגישים ומאוד סבלניים, ועשינו את זה בעבר".
בשיחה עם פקודיו, הדגיש להם ניצב אשד כי "המטרה היחידה שלנו היא לטפל באנשים הפועלים בוונדלים או באלימות. אנחנו לא מתעסקים בדברים שהם זוטות", כשהוא ייתכן שרומז לדברי השר הממונה איתמר בן גביר נגד הנפת דגלי אש"ף. "כל שאר הדברים - אתם המפקדים תקבלו החלטה", הוסיף ניצב אשד. "אתם מכירים את המדיניות, היא לא השתנתה".

11 צפייה בגלריה
היערכות כוחות מג"ב בכיכר הבימה בתל אביב לקראת ההפגנה נגד ההפיכה המשטרית
היערכות כוחות מג"ב בכיכר הבימה בתל אביב לקראת ההפגנה נגד ההפיכה המשטרית
היערכות הכוחות לפני ההפגנה
(צילום: מוטי קמחי)
11 צפייה בגלריה
סיור היערכות המקדים של בכירי המחוז במשטרה לפני ההפגנה בתל אביב
סיור היערכות המקדים של בכירי המחוז במשטרה לפני ההפגנה בתל אביב
ניצב אשד בסיור ההיערכות המקדים
(צילום: מוטי קמחי)
11 צפייה בגלריה
הכנות לקראת ההפגנה בכיכר הבימה, תל אביב
הכנות לקראת ההפגנה בכיכר הבימה, תל אביב
הבימה בכיכר הבימה כבר מוכנה
(צילום: מוטי קמחי)
11 צפייה בגלריה
הכנות לקראת ההפגנה בכיכר הבימה, תל אביב
הכנות לקראת ההפגנה בכיכר הבימה, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
11 צפייה בגלריה
הכנות לקראת ההפגנה בכיכר הבימה, תל אביב
הכנות לקראת ההפגנה בכיכר הבימה, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
אלפי המפגינים יגיעו למרות סיכוי גבוה לגשם הערב בתל אביב. הגשם ירד היום מדי פעם בעיקר מתל אביב וצפונה ממנה, מלווה בברקים ורעמים. ב-17:30 נפתחו ארובות השמיים בתל אביב וקיים סיכוי גבוה שיירד גם בזמן ההפגנה, אבל בכל מקרה צפויות גם הפוגות בגשם.
ב-20:00 ישיר עברי לידר בהפגנה את השיר "זכיתי לאהוב", ושעה לאחר מכן יפתח את הופעתו בהיכל התרבות הסמוך. לידר מסר כי הוא רואה חשיבות רבה בהשתתפות בהפגנה שמטרתה להגן על ערכי ושומרי הדמוקרטיה הישראלית.
אחת מהמפגינים שיגיעו למחאה היא אור פרידמן, בת 32 מתל אביב. "אנחנו מאבדים את המדינה, אני לא יכולה לחשוב על סיטואציה שבה אני אשב במוצ"ש בבית ולא אצא לרחובות", אמרה. "זה מתחיל בשינוי בחירת השופטים ולאיפה זה עוד יגיע? אנחנו הופכים לתחושתי לטורקיה, ששם כביכול יש דמוקרטיה".
דוד, בן 54 מהרצליה, מודאג אף הוא. "מי היה מאמין שהמדינה שאנשים שילמו בחייהם כדי שנחיה כאן תגיע למצב הזה. אין כאן ימין ולא שמאל. חלקים גדולים מהציבור לא באמת מבינים את המשמעות של שינוי המשטר כאן. הפוליטיקאים מנסים לקחת את המחאה ולקטלג אותה כשמאל, לאמת אין לצערי כבר משמעות. נכון להיום מותר להפגין ואני אלך לממש את חובתי הדמוקרטית".
11 צפייה בגלריה
אירוע זוכרים שרים ומספרים יום הזיכרון
אירוע זוכרים שרים ומספרים יום הזיכרון
עברי לידר. "זכיתי לאהוב" בהפגנה
(צילום: קונטקט)
11 צפייה בגלריה
מסמך ממשטרת ישראל לקראת ההפגנה בכיכר הבימה
מסמך ממשטרת ישראל לקראת ההפגנה בכיכר הבימה
באישור המשטרתי להפגנה: "איסור לקיים תהלוכה ולחסום צמתים"
ההפגנה בתל אביב – שמאורגנת על ידי התנועה לאיכות השלטון וארגוני מחאה נוספים נגד הרפורמה שמקדם שר המשפטים יריב לוין – צפויה לכלול מספר צעדות מחאה שיצאו מתוכה. המשטרה אמנם הודיעה ערב כניסת השבת כי הרישיון שניתן למארגנים כולל איסור על תהלוכות – אבל במחאה ישתתפו ארגונים נוספים וייתכן שיהיו כאלו בסופו של דבר. המחאה עשויה להביא לחסימות כבישים ולשיבושי תנועה בכל רחבי תל אביב, בעיקר ברחובות שסביב כיכר הבימה, כולל דרום אבן גבירול ועד מוזיאון ת"א בשדרות שאול המלך.
במשטרה מסרו הבוקר כי כחלק מההיערכות להפגנה, ייחסמו משעה 18:00 מקטעי רחובות הבאים בתל אביב: דיזנגוף - המלך ג'ורג' לכיוון מזרח;️ דיזנגוף - תרס"ט לכיוון דרום ומזרח; דיזנגוף - שד' חן למזרח; ️דיזנגוף - אבן גבירול לכיוון מזרח ולכיוון צפון; המלך ג'ורג' - בן ציון לכיוון מזרח; ️שד' בן ציון - מלצ'ט לכיוון מזרח; אחד העם - רוטשילד לכיוון מזרח; חשמונאים - רוטשילד לכיוון מזרח; ️אבן גבירול - מרמורק לכיוון מערב; ️שד' רוטשילד - ברדיצ'בסקי לכיוון צפון. במשטרה ציינו כי החסימות יסומנו באפליקציית waze.

גנץ יבוא, מה עם לפיד?

אלו יהיו הנקודות להורדת נוסעים לאוטובוסים: קפלן/דה וינצ'י - לבאים מכיוון מזרח; סינמטק רחוב קרליבך 37 תל אביב - לבאים מכיוון מזרח/דרום; בן ציון/קינג ג'ורג' - לבאים מכיוון מערב. כיכר מסריק - לבאים מכיוון צפון; רוטשילד/בצלאל יפה - לבאים מכיוון דרום; יהודה הלוי פינת הרכבת.
11 צפייה בגלריה
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
המחאה בכיכר הבימה לפני שבוע
(צילום: א.א צילומי אוויר)
מארגני ההפגנה מסרו כי לא ינאמו בה פוליטיקאים מכהנים מהאופוזיציה, אבל כן הזמינו אותם להשתתף בה: בין היתר יגיעו יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס. יו"ר יש עתיד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד, טרם הודיע אם ישתתף בה. השבוע הודיע כי הוא וגנץ לא מתכוונים להגיע, אבל אחרי שגנץ הודיע שכן יגיע – פורסם כי הוא שוקל את השתתפותו.
יו"ר העבודה מיכאלי שתגיע כאמור להפגנה אמרה: "הערב נצא להילחם על הדמוקרטיה שלנו. זה מאבק של אמת ושל ערכים. מאבק על זכויות ועל חירות. אני אהיה שם יחד עם חבריי מסיעת וממפלגת העבודה, כדי להבטיח שהזכויות שלכם ושלכן נשמרות. את המחאה הזאת אי אפשר לנהל בשלט רחוק. אני קוראת גם לשוטרות ולשוטרים - גלו אחריות ומקצועיות. אתם לא כלים במשחק של אף אחד".
המארגנים מסרו כי בכוונתם לשמור על "רוב נשי" בקרב הנואמים, וציינו כי בהפגנה יישאו דברים שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, שופטת בית המשפט העליון בדימוס איילה פרוקצ'ה, ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי ואורה פלד נקש, האישה הראשונה שסיימה קורס חובלים לאחר שעתרה לבג"ץ. "הנואמים יקראו כולם להגן מכל משמר על הרשות השופטת כתנאי בסיסי והכרחי לשימור מדינת ישראל כדמוקרטיה שומרת חוק", נמסר.
ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי, שינאם כאמור בהפגנה, התייחס כבר בצהריים לרפורמה המשפטית המתוכננת. "פעם מהפכות היו עושים עם טנקים. היום מה שהממשלה רוצה לעשות זה הפיכה משטרית שבסופה נמצא את עצמנו בדיקטטורה ולא במדינה דמוקרטית", אמר באירוע שבתרבות בבאר שבע. "זו לא רפורמה אלא הרס מערכת המשפט, כדי לחזק את הפוליטיקאים על חשבון האזרחים. בכישרון רב הם מרמים את אזרחי ישראל".
11 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי. "זו לא רפורמה, מרמים את האזרחים"
(צילום: מוטי קמחי)
"אתן דוגמה קטנה: עילת הסבירות זה האופן שבו בית המשפט בודק את מעשי הרשות המבצעת. הפוליטיקאים רוצים מדינה ללא פיקוח ובקרה כדי שיוכלו לעשות כל מה שעולה על רוחם. כשאזרח ירצה לעתור נגד הממשלה, לביהמ"ש לא יהיו כלים כדי לפסוק אם ההחלטה של הרשות המבצעת היא סבירה או לא סבירה. למעשה לוקחים לנו את היכולת לעתור נגד הממשלה. מחלישים את האזרחים כדי לחזק את הפוליטיקאים. פוליטיקאים ללא מורא זה הדבר הכי מסוכן שיש. זה מתאים למדינות עולם שלישי, לא למדינה דמוקרטית".
לקראת ההפגנה הזהירה המשטרה מפני אפשרות של "הפרת הסדר" במהלכה, ובארגון "קריים מיניסטר" השיבו שמדובר ב"הסתה שקרית ומסוכנת נגד מי שבמשך שנים מוחים כחוק. זהו ניסיון שקוף להחליש את המחאה". ייתכן שהמשטרה תכיל בכל זאת אפשרות של צעדות, כמו במוצ"ש הקודם – כאשר המפגינים צעדו למוזיאון ולמצודת זאב, למרות שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש שאם אזרחים ירדו לכביש, על השוטרים לעצור ולפזר אותם בכוח. לקראת ההפגנה הוא אמר כי דין אחד לכולם – לחרדים, לערבים, למתנחלים ולאנשי שמאל. "לא תהיה הפגנה סוג א' והפגנה סוג ב'", אמר. שאלה נוספת שטרם ברורה היא כיצד יפעלו השוטרים אם מי מהמפגינים יניף דגלי פלסטין, כשברקע הוראתו של בן גביר לאסור את הנפתם.
11 צפייה בגלריה
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
בן גביר. דרש יחס זהה לחרדים ולאנשי השמאל
(צילום: מוטי קמחי, AP)
תא"ל במיל' אסף אגמון, ממארגני ההפגנה הערב, התייחס לדברי השר בן גביר: "עבריין מורשע בתמיכה בטרור משסה את המשטרה באזרחים פטריוטים שנלחמים על הדמוקרטיה. עלילות הדם של בן גביר וההסתה נגד המפגינים לא ירתיעו אותנו ולא יטשטשו את האמת – ההפיכה המשטרית תיתקל בהתנגדות אזרחית שטרם נראתה, בהתאם לחוק. אין סימטריה. ההסתה והאלימות הפוליטית מגיעות תמיד מצד ימין".

בן גביר יתערב? המפכ"ל לשעבר מציע "לסגור את הטלפון"

המפכ"ל לשעבר משה קראדי התייחס אף הוא להודעה ולפיה ישנו "חשש להפרת הסדר" בהפגנה, ואמר כי מבירור מדובר ב"פייק ניוז". באירוע שבתרבות בבאר שבע אמר: "אלו לא תדרוכים של המשטרה אלא של גורמים מסוימים שהעבירו אינפורמציה שלא יאפשרו חסימת כבישים ועוד". המפכ"ל לשעבר רמז כי שוחח על נושא עם המפכ"ל הנוכחי יעקב שבתאי. "אני יכול לומר ממקור בדוק, הכי גבוה שאפשר, שהמשטרה תכיל את ההפגנה ככל שאפשר. כמובן שאם המפגינים יפרו את החוק למשטרה לא תהיה ברירה. היא לא תמנע חסימת צירים. לא זו המגמה".
עוד אמר כי לעתים גורמים מהצד השני משתילים מפירי סדר בהפגנות, כדי לחולל פרובוקציות, ולדבריו יש אפשרות שכזו גם בהפגנה הזו. "בכל הפגנה בסדר גודל כזה שיש לה רקע פוליטי יש קבוצות קיצוניות שתפקידן לנסות להפר את הסדר. בחלק גדול מהמקרים, גם בעבר, לפעמים מי שעושה את זה בהפוך על הפוך זה מישהו מהצד השני שמשתיל מפירי סדר בהפגנה כדי ליצור את הפרובוקציה. למשטרה יש מידעים כאלה וכאלה, ולזה היא נערכת".
11 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, משה קראדי
קובי שבתאי, משה קראדי
המפכ"ל לשעבר קראדי. "אם השר יתערב, הכי טוב זה לסגור את הטלפון, לא לענות לאיש"
(צילום: אלכס קולומויסקי, משי בן עמי)
קראדי התייחס גם לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להתנהל מול המפגינים בתל אביב בצורה זהה למפגינים בערים אחרות: "השר לא רוצה להכפיף את המפכ"ל אליו. הוא רוצה להחליף את המפכ"ל. הוא רוצה לתפוס את מקומו ולקחת את הסמכויות שלו. ההתבטאויות של השר והניסיון שלו לעשות גזירה שווה בין ההפגנה בירושלים בה מפעילים כוח ומכת"זיות כנגד חרדים לדוגמה – שצריך להפעיל אותם גם בתל אביב – משולים לכך ששר הביטחון היה אומר לרמטכ"ל שאם הפעיל F-35 בלבנון אז יש להפעיל אותם גם ברמאללה. ברור שזה לא רלוונטי".
הוא הביע תקווה שהמשטרה תדע להימנע מלחץ פוליטי, אך העריך שבן גביר לא יתערב כיוון ש"הוא יודע את המגבלות שלו" בפעילות מבצעית. "הגורם היחיד שרשאי להפעיל אמצעים לפיזור הפגנה הוא מפקד המחוז. בטח שלא דרג פוליטי. אני מקווה שלא נחזה בפעם הראשונה במעורבות של גורם פוליטי בפיזור הפגנה. זה לא היה אף פעם", אמר. "אם תיווצר סיטואציה ששר יתערב בהחלטה מבצעית זה יגיע למפכ"ל. אולי הדרך הכי טובה היא לסגור את הטלפון. לא לענות לאף אחד".
בתנועת "הדגלים השחורים" אמרו לפני ההפגנות כי "ההפיכה המשטרית של נתניהו לא תצלח. במקום להיות עם חופשי בארצנו, מבקש נתניהו להפוך את ישראל לעם כלוא בארצו. הוא יגלה שזה לא אפשרי". הם קראו לראשי המשטרה: "תפקידכם הוא לשמור על אזרחי המדינה, לא לשרת את בן גביר. אנו מצפים מכם לפעול בחדות נגד שתולים שבאים לעורר פרובוקציות".
פורסם לראשונה: 13:53, 14.01.23