4 צפייה בגלריה
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
הספינה שהותקפה במפרץ עומאן
(צילום: Johan Victor מתוך marinetraffic.com)
שלושה ימים לאחר תקיפת הספינה "מרסר סטריט" במפרץ עומאן - ארה"ב הודיעה כי היא שוקלת יחד עם בעלות בריתה באזור את התגובה "הראויה", כלשונה, לפיגוע האיראני. "ארה"ב משוכנעת שאיראן אחראית לתקיפה הקטלנית במים הבינלאומיים", אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. "וושינגטון מתייעצת עם ממשלות האזור וממשלות נוספות ושוקלת את הצעדים המיידים שיינקטו".

תקיפת הספינה - כתבות נוספות

בנט על תקיפת הספינה: "נעביר לאיראן את המסר בדרכינו" איראן פישלה בתקיפת הספינה - ומנסה להתחמק מתגובה בינלאומית חריפה | פרשנות בהודעה מטעם מחלקת המדינה נכתב כי "אין כל הצדקה למתקפה הזאת - שבוצעה בעזרת כטב"מים מתאבדים שאיראן מפיצה בכל האזור. פעולותיה של איראן מאיימות על חופש התנועה באזור סחר מרכזי - ואת חייהם של אנשי הצוות בספינות".
4 צפייה בגלריה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
הנזק בספינה שנפגעה
מוקדם יותר גם בריטניה אישרה לראשונה שאיראן עומדת מאחורי התקרית. "אנחנו מאמינים שמדובר במתקפה מתוכננת ומחושבת של איראן - שללא ספק הפרה את החוק הבינלאומי", אמר שר החוץ הבריטי דומיניק ראב. "איראן חייבת להפסיק עם המתקפות מהסוג הזה, כל כלי השיט חייבים לקבל גישה חופשית בהתאם לחוק", ציין.
עד כה ישראל הקפידה להציג את האירוע כהוכחה להתנהגות התוקפנית של איראן כדי להפריך את הסימטריה שבטהרן מנסים לייצר סביב נקמה על התקיפות בסוריה - אך ההתייחסות של ראב הייתה הראשונה שטילה את האחריות על איראן.

שגיאה איראנית ש"הצליחה יותר מדי"

ישראל ניהלה ביומיים האחרונים שיח אינטנסיבי עם ארה"ב ובריטניה והעבירה להן מידע מודיעיני שמפליל חד משמעית את איראן במתקפה נגד ה"מרסר סטריט". המידע הזה הועבר גם בצינורות דיפלומטיים וגם בצינורות צבאיים כגון שיחה שקיים אחר הצהריים הרמטכ"ל אביב כוכבי עם עמיתו הבריטי גנרל סר ניק קרטר. ישראל הצליחה לשכנע את האמריקנים והבריטים שמדובר בפגיעה בקהילה הבינלאומית הרבה יותר מאשר פגיעה בישראל ולכן הדבר מחייב מענה הולם של הקהילה הבינ"ל. המסר הישראלי הוא שמדובר בפגיעה בתשתיות של הכלכלה העולמית והיכולת לשמור על נתיבי שיט וסחר פתוחים.
בישראל יש שביעות רצון מכך שגם האמריקנים וגם הבריטים קיבלו לחלוטין את העמדה הישראלית לאחר שגם הם ערכו חקירה עצמאית משלהם – ושתי המדינות מדברות על כך שאיראן תשלם על כך מחיר. מבחינת ישראל זו אמירה מאוד משמעותית שפירושה שהאיראנים כבר מתחילים לשלם מחיר על ההתנהגות התוקפנית שלהם. זה מציב את האיראנים בנקודה מאוד בעייתית – זה יחייב אותם לחשוב שבע פעמים בפעם הבאה לפני שיתקפו אוניית סחר במים בינלאומיים.
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בקהיר
אנתוני בלינקן בקהיר
אין הצדקה למתקפה". בלינקן
(צילום: רויטרס)
כיצד תיראה התגובה? יש מנעד רחב של אפשרויות החל מהצהרות של מועצת הביטחון ועד כדי גינוי של מועצת הביטחון. יש אפשרות שנראה החלטה אמריקנית חד-צדדית כגון הטלת סנקציות ובסבירות מאוד נמוכה גם החלטה על הפעלת כוח. מה שברור הוא שהאמריקנים והבריטים מחפשים כעת תגובה שתרתיע את איראן מלבצע עוד תקיפות כאלה. יכול להיות שזה ייגמר בסוף רק בכרטיס צהוב לאיראנים.
ההערכה בישראל שהפעולה האיראנית "הצליחה להם יותר מדי". הם לא התכוונו מראש לפגוע באנשים חפים מפשע על האוניה. מה שברור שברמה האיסטרטגית מדובר בשגיאה גסה של האיראנים להימצא בסיטואציה כזו כאשר יש עוד יומיים השבעה של נשיא חדש באיראן.
בישראל הופתעו משינוי הגרסאות של האיראנים סביב האירוע: ביום שישי הטלוויזיה האיראנית הודתה שמדובר בתקיפה איראנית והציגה אותה כנקמה על תקיפה ישראלית בסוריה שבה נהרגו איראנים. היום דובר משרד החוץ האיראני הכחיש בכלל מעורבות איראנית במתקפה. עוד התברר שבתקיפה שמיוחסת לישראל בכלל לא נהרגו איראנים. מה גרם לשינוי בגרסאות? לא ברור לגמרי. מה שבטוח שהוא מעיד על לחץ איראני.

בישיבת בממשלה היום התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לתקיפת הספינה. "בימים האחרונים העולם קיבל עוד תזכורת לתוקפנות האיראנית, הפעם בלב ים. איראנים שתקפו בכטב"מ את הספינה כיוונו לפגוע במטרה ישראלית", אמר בנט. "אני קובע באופן מוחלט - איראן היא שביצעה את התקיפה. את המסר נעביר לה בדרכים שלנו".
שר החוץ יאיר לפיד מסר כי "ביומיים האחרונים דיברתי גם עם מזכיר המדינה וגם עם עמיתיי בעולם בנושא. המשטר הרצחני באיראן ופעולות הטרור שהוא מייצא הם איום גלובלי. אני שמח שגם ארה"ב וגם בריטניה מגנים את פעולות הטרור האלה. האיום משלטון הטרור באיראן רק יתגבר לאחר עלייתו לשלטון של "התליין מטהרן" ראיסי. העולם כולו צריך להציב חומה בצורה - מדינית ובטחונית כנגד איראן". לפיד הוסיף כי "ישראל תמשיך את השיח עם בעלות בריתנו בעולם ונעבוד ביחד על הצעדים הדרושים נגד הטרור האיראני".
לפיד שוחח גם עם מקביליו בבריטניה ורומניה והביע את תנחומיו על מותם של שני אנשי הצוות על הספינה. במשרד החוץ אמרו כי שר החוץ הרומני בוגדן אאורסקו הודה ללפיד על הבעת התנחומים ועל המידע שמסר, והביע ביטחון כי חקירת התקיפה תסייע לקבוע את הרקע לתקרית.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן צפוי לפנות מחר למועצת הביטחון ולבקש שתתכנס לדיון מיוחד. ישראל מנסה להוביל מהלך משותף עם האמריקנים והבריטים ותטען שמדובר בפגיעה חמורה בחופש השיט והסחר הבינלאומי.
פורסם לראשונה: 18:44, 01.08.21