יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת מיכאל ביטון, יחזור להצביע עם הקואליציה אחרי שפגש הבוקר (יום שני) עם ראש הממשלה נפתלי בנט. גם ועדת הכלכלה בראשותו תשוב לפעולה כסדרה. זמן קצר לאחר מכן הודיעו ראשי האופוזיציה שיתנגדו באופן גורף לכל חוק שתעלה הקואליציה, במטרה להפיל את הממשלה - ושר המשפטים גדעון סער אמר כי הכרחי שממשלה מתפקדת תוכל להעביר את הדברים שהיא רוצה ליישם בכנסת.

4 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
החרם מסתיים. ח"כ מיכאל ביטון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"לממשלה יש אחריות לגייס רוב לחוקים". סער
(צילום: עמית שאבי)
מטעם בנט נמסר כי בפגישה עם ביטון נכחו גם מזכיר הממשלה שלום שלמה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס ונציגי אגף התקציבים, "במטרה להביא לפתרון המשבר". לפי ההודעה, "ראש הממשלה שמע את טענותיו של יו״ר ועדת הכלכלה על הרפורמה והחליט לקיים בשבועיים הקרובים למידה של הרפורמה וההשפעות שלה על שכבות שונות באוכלוסייה. בשבועיים הקרובים ראש הממשלה יקיים שיח עם כלל הגורמים בקואליציה על מנת לפתור את המשבר. פעילות ועדת הכלכלה תחזור לסדרה".
עם זאת, נראה כי הדרך לפתרון עוד ארוכה - אחרי ששרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה בצהריים בישיבת סיעת מפלגת העבודה כי הרפורמה תצא לדרך כרגיל, ב-1 באוגוסט. היא הביאה כמה דוגמאות לפערים במחירים בתחבורה ציבורית בין ערים שונות בארץ, וטענה: "נוצר מצב שבערים חרדיות משלמים שקל וחצי לתחבורה ציבורית, ואילו במקומות אחרים זה 6 שקלים. יש קומבינה ארוכת שנים וחסרת בסיס. קודמיי בתפקידו נתנו תעריף מוזל לחרדים ולמקורבים, כשכולם יודעים שזה גרוע ולא שוויוני, והחלטתי לשים לזה סוף. הרפורמה הזו כה חשובה עד שיש מי שמנסה לנצל את המורכבות כדי לסחוט את הקואליציה ומשבית את עבודת הכנסת. הרפורמה סגורה וחתומה, והיא טובה לכלל אזרחי ישראל - ולפריפריה בפרט". בהמשך לפרסום ב-ynet, שלפיו אי-כינוס ועדת הכלכלה עלול לסכן את אבטחת אסדת חריש, מיכאלי גם הודיעה שתעביר את אישור תקנות איסור השיט סביב האסדה לוועדת חוץ וביטחון.
בעקבות דברי מיכאלי, חבר הכנסת ביטון כתב אחר הצהריים בטוויטר: "ראש הממשלה פנה אליי וביקש ממני לטפל אישית בנושא הפגיעה באוכלוסיות המוחלשות ברפורמה בתחבורה הציבורית. עוד פניי לשלום, שרת התחבורה מחריפה את המשבר. צר לי על כך. אני סומך על ראש הממשלה ושר האוצר שיביאו את התוצאה הרצויה. נתראה בעוד שבועיים".
ביטון, נזכיר, החרים את ההצבעות במליאת הכנסת והודיע שלא יכנס את ועדת הכלכלה לאור הרפורמה המתוכננת בתחבורה הציבורית, שלדבריו תייקר את מחירי הנסיעות בפריפריה. הוא מחה על כך ש"משרד התחבורה לא סופר את ועדת הכלכלה", וטען כי לא קיבל תשובות לשאלות ששאל בנוגע לרפורמה.

סיום החרם של ביטון יוביל למצב ששוב הקואליציה מונה 60 חברי כנסת, והיא עדיין לא נהנית מרוב במליאה. שר המשפטים ויו"ר מפלגת תקווה חדשה, גדעון סער, התייחס בצהריים בישיבת סיעתו למצב הנוכחי ואמר כי "ממשלה חייבת לתפקד ולהיות מסוגלת להעביר דברים בכנסת, זה החלק היסודי בקיום של כל ממשלה. אחרי יותר משנתיים של חוסר יציבות פוליטית וממשלות מעבר, בשנה האחרונה עברו הרבה מאוד חוקים ורפורמות, בוודאי בדברים היסודיים והחשובים. זה חייב להימשך". סער הדגיש כי לממשלה יש אחריות לגייס את הרוב הנדרש לחוקים שאותם היא רוצה להעביר.
4 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
"הממשלה מסוכנת לחיילים ולאזרחים". נתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום )
על רקע דברי סער, ראשי האופוזיציה - ללא הרשימה המשותפת - כינסו מסיבת עיתונאים בכנסת, שבה הודיעו כי יתנגדו באופן גורף לכל חוק של הקואליציה במטרה להפיל אותו מיד. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו השווה את מצב הממשלה לטביעה, ואמר כי היא "עושה הכול כדי להציל את עצמה". לדבריו, "הם נופלים ונאחזים בכל דבר, בקופת המדינה, בשטחיה, בבטחונה ובמעמדה הבינלאומי. הם מוכנים להקריב כל דבר כדי למנוע את שקיעתם למצולות, אבל הם צוללים ויגיעו לשם - ובינתיים אזרחי ישראל משלמים. בנט אמר בזמנו שממשלה שתלוי בתומכי טרור היא מסוכנת לחיילים ולאזרחים, וזה נכון - הממשלה מסוכנת לאזרחי ישראל ולחיילי צה"ל".
על אף מצעד הדגלים אתמול, שעבר בשער שכם חרף איומי חמאס, טען נתניהו כי הממשלה "מתרפסת בני תומכי טרור". הוא הוסיף: "מעבר לכך, יש גם משבר כלכלי עצום. היינו במשברים כלכליים בעבר, היה משבר גדול ב-2003 שיצאנו ממנו והפכנו את ישראל למעצמה עולמית. ב-2009 הוצאנו את המדינה בהצלחה עצומה מהמשבר הכלכלי העולמי. במשבר שהיה בקורונה לא אמרנו שאין מה לעשות אלא להיפך - יש משבר, אז מחובתנו לעשות ולחזות דברים מראש. צריך בשביל זה מיומנות כלכלית, מדינית וביטחונית - אין להם את המיומנות הזו או את היכולת לראות קדימה".
אחרי שבוע עמוס באירועים מול איראן, כולל התנקשות בבכיר משמרות המהפכה והחלטת ממשל ביידן שלא להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, טען נתניהו: "אין לממשלה מושג מה לעשות מול איראן. אין להם יכולת להתייצב באמת בעוצמה ולעשות את הדברים שמחייבים אותנו כדי להבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, אם או בלי הסכם. משמרות המהפכה זה דבר קטן יחסית לעומת הסיכון מאיראן, והם לא עושים כלום. לא בטוח שהם מסוגלים לעשות. הם עסוקים רק בדבר אחד - איך לא לטבוע פוליטית למצולות".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' הציונות הדתית
בצלאל סמוטריץ' הציונות הדתית
"ממשלה רעה, מסוכנת ולא לגיטימית". סמוטריץ'
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר ש"ס, אריה דרעי, אמר כי "הממשלה הזו מסוכנת מאוד למדינת ישראל ולעם היהודי", והדגיש: "אסור לתמוך בממשלה הזו בשום חוק, גם אם חשוב ביותר". לדבריו, "את הדברים הטובים נעשה כשנעלה לשלטון. יש מספיק חברי כנסת כדי להקים ממשלה בראשות נתניהו".
יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', אמר כי "ממשלה ציונית כולה להעביר חוקים ציוניים ולאומיים באצבעותיה שלה. ממשלה שלא מסוגלת להעביר חוקים היא רעה, מסוכנת ולא לגיטימית, ולא נהיה הקביים שלה. לא נהיה ממלאי המקום של עידא תומא סלימאן. זו אינה ממשלת בנט-עבאס, אלא ממשלת בנט-טיבי". הוא התייחס להעברת התקציבים לחברה הערבית, טען כי מדובר ב"מכירת חיסול של הציונות", והדגיש גם הוא: "לכולם ברוב שלימין יש רוב בעם ושיש רוב ימני בכנסת הזו".
ראשי יהדות התורה, משה גפני ויעקב ליצמן, אמרו כי יפעלו למען הקמת ממשלה אחרת - ואם לא, אז יהיו בחירות. לדברי גפני, "כל יום שעובר והממשלה לא נופלת זה חילול השם".