ח"כ דני דנון (הליכוד) התייחס הבוקר (חמישי) לדברי חבר מפלגתו יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שחשף בריאיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" את תוכנית הקואליציה להקמת בית משפט לחוקה, שיחליף את בג"ץ אם הוא יפסול לראשונה חוק יסוד, ואמר בריאיון ל-ynet Live כי "לא צריך לזרוק רעיונות לפני שמקדמים דיונים". לדבריו, "אני לא מכיר את הפרטים, אבל לא נעשה שום דבר בצורה נמהרת. גם אם בית המשפט יחליט לפסול חוק יסוד ונגיב פרלמנטרית, נעשה זאת אחרי שיקול דעת. מדובר בנושאים משמעותיים".
4 צפייה בגלריה
דני דנון אמיר אוחנה
דני דנון אמיר אוחנה
דנון על דברי אוחנה: "לא נעשה שום דבר בצורה נמהרת"
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי)
בנוגע להחלטת עוצמה יהודית לא להיות מחויבת יותר למשמעת קואליציונית, עד שישונו תנאי האסירים הביטחוניים וראש הממשלה בנימין נתניהו לא יתערב בעבודת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אמר דנון כי "יש תחושה שבן גביר מייצר כותרת ואיומים, צריך להרגיע. שכל שר יתעסק בענייני משרדו. יש הרבה משימות לפנינו, לא חושב שיש משבר בקואליציה.
"אני לא חושב שיש משברים אמיתיים או שאנחנו נמצאים לפני פירוק הממשלה", אמר דנון. "הטיפוס על העצים שכל כך מהר מכל ידיעה אנחנו מנסים לייצר משבר - זה בעייתי. צריך לבנות מנגנון אחר לשיח". דנון התייחס למתווה נשיא המדינה יצחק הרצוג, וטען כי "הוא עובד על להגיע להידברות, ורוב העם רוצה בכך. צריכים ללכת בכיוון הזה ולדחוף לשם".
עם זאת, הוא הבהיר כי "אם זה לא יסתייע, נשקול משהו חד צדדי". על המהפכה המשפטית אמר דנון כי עמדתו בנושא ברורה: "הדרך שבה זה נעשה חסרת רגישות. נעשו טעויות פוליטיות וצריך להפיק מכך לקחים".
4 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
דנון הבהיר לאחר דברי בומבך בבג"ץ: "מכבדים את מגילת העצמאות ומיישמים את הרעיונות שלה"
(צילום: אלכס קולומויסקי, לע"מ)
חבר הכנסת התייחס גם לטענותיו של שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) ב-ynet Live, שאמר כי הוא "לא מאמין למערכת המשפט", ואמר כי "יש שופטים בירושלים ואנחנו מכבדים אותם. לא מנפצים שום רשות במדינת ישראל". לדבריו, "אני רוצה לראות בית משפט עליון יותר מגוון, אבל בחירת המילים שלו לא נכונה. אין שום דבר נגד השופטים ומערכת המשפט".
על דברי נציג הממשלה בדיון בבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות, עו"ד אילן בומבך, שטען כי "חותמי מגילת העצמאות לא נבחרו, רוב מפורש גובר עליה", הוסיף דנון "אנחנו מכבדים את מגילת העצמאות ומיישמים את הרעיונות שלה".
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"מבינה את אוחנה כמשפטן, אבל זה לא רלוונטי בישראל". גוטליב
( צילום: שלו שלום)
ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) טענה כי היא "מבינה את האמירה של יו"ר הכנסת כמשפטן". בריאיון ל-ynet Live אמרה כי "יש בעולם בתי משפט לחוקה, אבל זה לא רלוונטי כי אין חוקה בישראל ולהערכתי גם לא תהיה. זאת הצעה חכמה ולא ריאלית". גוטליב אמרה שהיא מאמינה כי ביטול עילת הסבירות לא ייפסל בבג"ץ, אך הבהירה כי "לפסק דין הזה אין שום משמעות, זה לא אומר לי לא לעשות או כן לעשות.
"אם הם ימשיכו להשתמש בעילת הסבירות - אז אנחנו נתקן את חוק יסוד: השפיטה", הוסיפה גוטליב. "הפתרון הוא בעצם העובדה שהחיים ממשיכים כתיקונם. אנחנו מגלים פתאום ששופטי העליון הם כמו כל אדם".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אף אחד לא רוצה להחליף את בג"ץ". מרגי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם שר הרווחה והשירותים החברתיים יעקב מרגי (ש"ס) התייחס לדברי אוחנה, והבהיר בריאיון ל-ynet Live כי "אף אחד לא רוצה להחליף את בג"ץ. אני לא מקבל את זה - וגם הוא לא. לא כל אמירה זו קריאת תיגר או קריאת מלחמה". לדבריו, "אנחנו רצינו להקים בית משפט לחוקה, סוגיית חוקי היסוד משמעותית, ואנחנו מרגישים שנוגעים בעצב של עמוד השדרה של החברה הישראלית.
"אני מאחל שבג"ץ לא יספק עילות לאנשים שרוצים לקרוע את העם הזה עוד יותר", הוסיף מרגי. הוא התייחס לטענות על כך שייתכן שהקואליציה לא תכבד את פסיקת בג"ץ, והבהיר: "אוי ואבוי לנו אם כך יקרה. אנחנו מדינות חוק. אני רוצה להאמין ששופטי בג"ץ רואים ושומעים את הקולות, ואכן צריך בעת הזאת להביא רגיעה".
השר התייחס למתיחות בקואליציה, וטען כי "יש הרבה גוונים לימין, ומטבע הדברים יהיו ויכוחים. זה לא נורא ולא צריך להתרגש מזה". הוא הוסיף: "טוב שיש ויכוח, לא הייתי רוצה להיות בקואליציה שהכול עובר חלק. זה מזכיר לי מקומות שאני לא רוצה להיות שם".
מהתנועה לאיכות השלטון, שהייתה בין העותרים לבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות, נמסר בתגובה לדברי אוחנה כי הוא "מנסה לנפח את החזה ולהלך אימים על הרשות השופטת - בעודו מבזה את תפקידו כראש הרשות המחוקקת ומכפיף את עצמו ואת הכנסת לממשלה הדורסנית והכוחנית הזאת". עוד נכתב בהודעתם כי "אזרחי ישראל לא יתנו לאוחנה ולשולחיו להפוך את ישראל לדיקטטורה, ולא משנה איזה טריקים או שטיקים הם ינסו. בשולי הדברים, אנו מברכים על כל ניסיון לקדם חוקה לישראל, וממליצים לאוחנה לחוקק חוקה למולדת ברוח ערכי מגילת העצמאות, לפני שהוא רץ לאיים עם בתי דין לחוקה".
ארגון המחאה נגד המהפכה המשפטית כוח קפלן אמר כי "אוחנה מתנהל כמו ילד קטן ועצבני שאם הוא לא מנצח אין משחק. הוא רוצה לקבוע את החוקים, את השופטים ואת הפסיקות". לדבריו, "זאת דיקטטורה סטייל פוטין. חבל שהוא שכוח שמי שיבחר את השופטים זה אבי מעוז שימחק את המשפחה שלו".