אחרי שמשרד ההסברה בוטל לאחר התפטרותה של גלית דיסטל, שר המורשת עמיחי אליהו הושעה בעקבות התבטאותו ומשרדים נוספים על הכוונת, הגישו היום (א') ח"כ אפרת רייטן (העבודה), ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), וח"כ אורית פרקש-הכהן (המחנה הממלכתי) - הנמצאת בקואליציה, בשיתוף עם התנועה לאיכות השלטון, הצעת חוק לביטול משרדי הממשלה ותפקידי שרים וסגני שרים שאינם מביאים ערך למאמץ המלחמתי ולאזרחים.
בהצעה, שהוגשה על ידי חברי כנסת ממפלגות האופוזיציה והקואליציה, נכתב כי היא נועדה להעביר מיליארדי שקלים ממשרדי ממשלה, שייעודם בעל חשיבות נמוכה, לטובת התמודדות המדינה והאזרחים עם המשך המלחמה וההשלכות הכלכליות הקשות - דבר שהוא בעל חשיבות גבוהה ומיידית. מדובר במשרדים בעלי תקציבים בלתי מנוצלים ובלתי רלוונטיים לצרכי המלחמה.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה מיוחדת
ישיבת ממשלה מיוחדת
ישיבת ממשלה מיוחדת בחודש שעבר
(צילום: קובי גדעון לעמ)
הכותרת
חולם על בתים בלי ממ"ד | היום שאחרי המלחמה עפ"י חיים ילין
20:38
גם מתוך הקואליציה נשמעים כבר קולות ברורים שעל השרים המיותרים להתפטר ולהסיט את תקציביהם למטרות שיקום וטיפול נדרשים. בהצעת החוק מפורטים כמה משרדים שיש לסגור: משרד המודיעין של גילה גמליאל; המשרד לשיתוף פעולה אזורי של דוד אמסלם; משרד ירושלים ומסורת ישראל של מאיר פרוש; משרד המורשת של עמיחי אליהו, משרד התיישבות והמשימות הלאומיות של אורית סטרוק והרשות לזהות יהודית במשרד ראש הממשלה של אבי מעוז.
בהסבר להצעת החוק נכתב כי "בתקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024, הוקצה סכום שיא של כשני מיליארד שקלים למשרדי ממשלה חדשים ומיותרים אשר מהווים עול תקציבי על המדינה והאזרחים. משרדים אלה הומצאו וניתנו כאתנן פוליטי לחברי הקואליציה השונים ואין להם תפקיד ממשי וחיוני למדינה ולמשק, או סמכויות נדרשות במצב שגרה, בוודאי שלא בתקופת מצב החירום הנוכחי".
עוד נכתב כי שני מיליארד השקלים של אותם משרדים יהוו מקורות תקציביים קריטיים לסיוע במלחמה, חיזוק העורף, וסיוע למפונים וביטולם מצריך תוקף של חקיקה בכנסת.
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
סגן השר מעוז, והשרים סטרוק ושיקלי
(צילום:שאול גולן , עמית שאבי, משה מזרחי)
ח"כ רייטן אמרה: "בימים קריטיים אלה נדרשות פעולות ברורות לטובת המאמץ המלחמתי. בזמן שהאזרחים מתגייסים במלוא העוצמה, לרבות בתרומות אדירות, במשרדי ממשלה מסוימים נראה שהמסר לא חלחל. לא ייתכן שיש עדיין שרים בממשלה שתרומתם בימים אלו זניחה ואף מיותרת, ולהם תקציבי ענק והם ממשיכים להיות מנותקים מהעם והציבור. אני מצפה מכל חברי הכנסת של הקואליציה ומשרי הממשלה לשים פוליטיקה בצד ולעשות את הדבר הנכון ולתמוך בהצעת החוק״.
ח"כ בן ברק הוסיף כי "כל שקל שמושקע על ידי הממשלה צריך להיות מופנה לטובת הלחימה ולחיזוק העורף. טובת המדינה חשובה מטובת הקואליציה״. חה"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) הבהירה גם היא כחברת קואליציה כי נדרשים מעשים ולא דיבורים. 'הצעת החוק החשובה תעזור' לממשלה לעשות את הדבר הנכון. רק שינוי מיידי בסדרי עדיפויות התקציביים של מדינת ישראל ללא כל דיחוי יאפשר לישראל לעמוד באתגר הכלכלי שהמלחמה הביאה עלינו. עלות המלחמה מוערכת כבר כעת ב-200 מיליארד שקלים. אין לנו את הפריבילגיה למשרדים מיותרים ולבזבוז הכספים שלנו למקומות שהם לא מעודדי צמיחה".
3 צפייה בגלריה
  ח"כ רייטן, ח"כ בן-ברק וח"כ פרקש-הכהן
  ח"כ רייטן, ח"כ בן-ברק וח"כ פרקש-הכהן
ח"כ רייטן, ח"כ בן-ברק וח"כ פרקש-הכהן
(צילום: יריב כץ, הדר יואביאן, EPA)
עו"ד הידי נגב, ראש מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון, ממחברי הצעת החוק, מסר כי ״נדמה שהדבר היחיד שעמד לנגד עיניהם של מנסחי ההסכמים הקואליציוניים היה סיפוק רצונותיהם של חברי הקואליציה, ואילו לצרכיהם של אזרחי המדינה לא הוקדשה כל מחשבה. משרדי הממשלה לא נועדו לצורך מציאת סידורי עבודה לחברי הממשלה - על הממשלה לבטל את המשרדים, ולהציב אל מול עיניה את טובת האזרחים על פני טובת חברי הקואליציה״.