התובע של המחוז הדרומי של מדינת ניו יורק הגיש אמש (יום שני) כתב אישום נגד סא"ל במיל' פרופ' גל לופט (57), ישראלי-אמריקני שנעצר בקפריסין בפברואר בחשד לסחר בנשק. לופט, שמכהן כיו"ר מייסד של מכון מחקר בוושינגטון, מואשם בשמונה עבירות שהתובעים מכנים "מזימות פליליות מרובות וחמורות עם גורמים זרים", בהן התנהלות כסוכן זר, סחר בנשק, הפרת סנקציות אמריקניות נגד איראן והצהרות כוזבות בפני סוכנים אמריקנים כדי לקדם את סין. אם לופט יימצא אשם בשמונת הסעיפים, הוא יסיים את חייו בכלא האמריקני, שכן עונשו צפוי להיות יותר מ-100 שנות מאסר.
כתב האישום נגד לופט - שטוען להגנתו כי נפל קורבן לניסיון להעלים שערוריית שחיתות שקושרת את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובנו האנטר לממשל הסיני - מהווה התפתחות נוספת בפרשה שמתנהלת כבר חודשים ארוכים. בכתב האישום נכתב כי לופט "חתר תחת חוקי הסוכנים הזרים בארה"ב כדי לנסות לקדם את המדיניות הסינית באמצעות פקיד בכיר לשעבר בממשלת ארה"ב. הוא פעל כמתווך בעסקאות לנשק מסוכן ונפט איראני, וסיפר שקרים רבים לגבי פשעיו לגורמי אכיפת החוק". בכתב האישום מובאים גם ציטוטים משיחות רבות שניהל לופט עם שותפיו, אנשי קשר שונים והרשויות.
1 צפייה בגלריה
ג'ו והאנטר ביידן
ג'ו והאנטר ביידן
לופט טוען: נפלתי קורבן לניסיון להעלים שערוריית שחיתות הקשורה לג'ו והאנטר ביידן
(צילום: AP)
בסעיף הראשון לופט מואשם כאמור בקשירת קשר עם "פקיד בכיר בממשלת ארה"ב כדי לקדם את האינטרסים של הרפובליקה העממית של סין". הפקיד, ששמו לא מופיע בכתב האישום, היה יועץ לקמפיין הראשון של הנשיא דונלד טראמפ ולאחר מכן עבד בממשל שלו. לופט מואשם שגייס אותו ושילם לו בשם מנהליו שיושבים בסין. עוד בטרם אותו פקיד הפך לחבר בממשל טראמפ, לופט הבטיח לכאורה לאיש הקשר שלו בסין שההיכרות עם הפקיד תהיה בעלת ערך בהמשך הדרך.
ההאשמות הנוספות שלופט עומד בפניהן כוללות עבודה כמתווך בין יצרני נשק בסין ומדינות כמו קניה ואיחוד האמירויות, וניסיון להפר את הסנקציות האמריקניות על איראן על ידי מכירת נפט איראני לצדדים שלישיים. בכתב האישום נכתב כי לופט ניסה לשכנע את הסינים ש"ישראל" לא מתאימה כמתווכת לעסקת הנשק עם קטאר, כי יש לה את אותה "בעיה" שיש לקטארים "עם הדוד" (ארצות הברית - ד.א.). בכתב האישום מובאים דבריו: "צריך צד שלישי. אני אפעיל". בתפקידו כמתווך של עסקאות נשק בלתי חוקיות, לופט עבד על בסיס עמלות ונסע לפגישות ברחבי העולם כדי לקבל ולהעביר את התיעוד הנדרש להבטחת העסקאות.
במהלך תחקור שערך עם הרשויות האמריקניות, לופט נשאל לגבי מעורבותו בסחר בנשק, אך הוא הצהיר כמה הצהרות כוזבות, לכאורה, בהן שהוא לא ביקש לעסוק או להרוויח מעסקאות נשק אלא פשוט "התבקש על ידי חבר ישראלי שעוסק במסחר בנשק לבדוק מחירים כדי שיוכל להשתמש במידע זה אחר כך להגשת הצעות מחיר". למעשה, כותבים התובעים, לופט היה פעיל מאוד ו"עבד כדי לתווך עסקאות נשק רבות במספר מדינות שונות למטרות רווח".

לדברי התביעה, שהותו של לופט בקפריסין לא הייתה במקרה, והוא הסתתר שם לקראת הגשת כתב האישום הצפוי. בפברואר האחרון לופט אכן נעצר על ידי הרשויות בקפריסין לבקשת ארה"ב, אך ברח לאחר ששוחרר בערבות בזמן שהמתין להסגרה. מיקומו נשאר בגדר תעלומה מאז, אך הוא פעיל מאוד בחשבון הטוויטר שלו - הוא יצא בקמפיין לחפותו שכללו שכירת עורך דין, הופעות בכלי תקשורת ישראלים ועיתונים פרו-סיניים, ואף מחה בקולו על הרדיפה נגדו בסרטון שפורסם על ידי ה"ניו יורק פוסט".
לופט אמר בסרטון: "אני, שהתנדבתי לספר לממשלת ארה"ב על פרצת אבטחה אפשרית ולספק מידע חשוב על מי שהתמודד על תפקיד נשיא ארה"ב, ניצוד כעת על ידי אותם אנשים ואולי אצטרך לחיות במנוסה לשארית חיי". הוא הדגיש כי "אני לא רפובליקני, אני לא דמוקרט. אין לי מניע פוליטי או אג'נדה. עשיתי זאת מתוך דאגה עמוקה שאם הביידנים יגיעו לשלטון, המדינה תעמוד בפני אותה שערורייה טראומטית כמו שהייתה עם רוסיה, רק הפעם עם סין. בגלל הטיוח של משרד המשפטים, זה בדיוק מה שקרה. הזהרתי את הממשל מפני סיכון לטוהר בחירות 2020. מי הפושע האמיתי בסיפור הזה?".
לופט טען בווידאו שפורסם בסוף השבוע כי לא עמד בתנאי השחרור בערבות ושלא התייצב לדיון בבקשת ההסגרה של ארה"ב מפני שלא האמין שיקבל משפט הוגן. לדבריו, הוא סיפק ל-FBI מידע על פגישה שערכו ג'ו והאנטר ביידן בוושינגטון עם גורמים רשמיים מ-CEFC, והציג הוכחות שחברת האנרגיה משלמת 100 אלף דולר בחודש להאנטר ו-65 אלף דולר לדודו ג'ים ביידן, אחיו של הנשיא - בתמורה לקשריהם עם ה-FBI והשימוש בשם ביידן כדי לקדם את עסקיהם.