בפברואר 2002, לפני קרוב ל-21 שנה, הגיע מחבל לשכונת נווה יעקב בירושלים - שם התרחש אמש (שישי) הפיגוע שבו נרצחו שבעה אנשים. באותו פיגוע, שבו פתח המחבל באש לעבר אזרחים, נהרגה השוטרת גלית ארביב ונפצעו כמה בני אדם נוספים. המחבל, איש הזרוע הצבאית של פתח, נעצר בידי אזרחים, בהם ניר בן שמחון, שֶׁחָזַר הבוקר (שבת) בריאיון מהשכונה לרגעים שבהם עצר את אותו מחבל לפני 20 שנה. "אני עצרתי פה מחבל. דקרתי אותו כמה שיכולתי", סיפר לאולפן ynet.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר שאחרי
שוטר באחת מזירות הפיגוע, הבוקר
(צילום: EPA)
"מי היה מאמין עוד הפעם שיבוא לשכונה לפה מחבל? אני לא מאשים - לא את המשטרה ולא אף אחד אחר", אמר בן שמחון, שיצא אמש לטיול לאחר ארוחת השבת שלו - והגיע לזירות הפיגוע כמה דקות לאחר המחבל. "אם הייתי מקדים את הטיול שלי בשתי דקות אני מאמין שאני גם לא הייתי כאן. איחרתי בשתי דקות. דקה וחצי אפילו, הייתי אומר".
בן שמחון שחזר כי "אתמול אחרי ארוחת ערב יצאתי לטייל. שמענו יריות ואמרנו בטח זה מבית חנינא. המשכנו ללכת, ואז ראיתי אישה מבוגרת שצועקת 'הצילו, הצילו, הצילו'. הוא ירה בה והרג אותה. התחלנו להתקדם, וראיתי אנשים שרועים על הרצפה ואדם שצועק 'תזמינו משטרה' - ואז ראיתי את האוטו של המחבל כבר מתחיל לנסוע. כבר היה מאוחר מדי. האירוע היה בין 7 ל-10 דקות".
שבע דקות זה בתחושה שלך זמן נצח? "לא. זה היה האירוע. אם המחבל ירד מהאוטו ועשה ככל העולה על רוחו וחזר לאוטו ועשה פרסה ונסע וכל מה שצריך, אז זה הרבה זמן. זה לא עם נשק אוטומטי או משהו. עם אקדח זה מאוד קשה לעבור אדם אדם. אם הוא היה נכנס לבית הכנסת הוא היה הורג 80-70 איש. הוא הרג את כל מי שהיה פה באזור והניע את האוטו. לא היה פה לאף אחד כלום, אי אפשר היה לעצור אדם שבא עם נשק".
בפיגוע שהתרחש ב-2002, שחזר בן שמחון כי "היו שני אנשים, אחד שהתחיל בצרורות, ממש בצרורות. הגיעה ניידת, שוטר ושוטרת התחילו לירות לעברו. המחבל הראשון ברח. אני ישבתי בתוך הרכב, התכופפתי שלא יפגע בי, המחבל ירה איזה שלוש-ארבע מחסניות. במחסנית הרביעית או שזה נתקע לו, או שלא היו לו כבר כדורים. אני ועוד חבר בשם מאיר, ועוד איזה בחור שאני לא יודע את השם שלו, קפצנו עליו, השתלטנו עליו, נתנו לו מכות אלימות, לקחנו לו את הנשק. הנשק היה רותח. שרף לנו בידיים ורצינו לירות בו, להרוג אותו. לא היה כדורים, לא ידענו מה לעשות. הבאנו לו מכות. אחר כך הוצאנו סכין והתחלנו לדקור אותו כמה שאפשר". בהמשך הודיעה המשטרה כי רק מחבל אחד שהה במקום.

מוקדם יותר הותר לפרסום שמם של שניים מנרצחי הפיגוע - אלי מזרחי (48) ואשתו נטלי (45), שהתחתנו לפני שנתיים. אביו של אלי, שמעון, סיפר כי הבן ואשתו יצאו לסייע לפצועי הפיגוע - ונרצחו על ידי המחבל. "הוא עמד ליד המכונית שלו וירה בהם. נכנס לאוטו וברח", שחזר האב. "הוא היה אדם צנוע, דתי. רצה לעזור. ראה שיש יריות וכשהן הפסיקו רצה לעזור לפצועים, הוא ואשתו".
בפיגוע אמש נרצחו עוד חמישה בני אדם. מדובר בפיגוע הקטלני ביותר בישראל מאז מתקפת הטרור ליד הגבול עם מצרים ב-2011. מותם של חמישה מההרוגים נקבע בזירה, סמוך לבית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים שבו פתח באש המחבל, ומותם של עוד שניים נקבע בבית החולים.
לבתי החולים בירושלים פונו עוד שלושה פצועים מהפיגוע. בבית החולים הדסה הר הצופים מאושפז צעיר בן 24 במצב קשה אך יציב, והוא מורדם ומונשם, ויחד איתו מאושפז גם נער בן 16 שמצבו בינוני והבוקר נמסר כי הוא מתאושש, ער ובהכרה מלאה. בבית החולים שערי צדק מאושפזת אישה בת 65 שנפצעה בינוני וסובלת מפגיעות ביד וברגל.
פרופ' חגי מאז"ה, מנהל היחידה הכירורגית בבית החולים הדסה הר הצופים, סיפר לאולפן ynet כי "הילד בן ה-15 עירני ומתקשר, ואמור לצאת היום מהמיטה. אולי אפילו להתחיל לאכול ולשתות בהדרגה. הוא נמצא עם משפחתו והוא במצב מצוין. הבחור בן ה-24 עדיין פחות יציב. זה אומר שהוא מורדם ומונשם במחלקה לטיפול נמרץ. בהמשך היום אנחנו מקווים שנוכל לגמול אותו מהנשמה, והמהלך שלו צפוי להיות קצת יותר ארוך. למרות זאת, לא נשקפת סכנה לחייו".