"יש כבר פגיעה בכשירות של חיל האוויר, חד משמעית, למרות שמנסים להקטין אותה". כך מספרים יותר מ-160 אנשי המטה המבצעי בחיל האוויר במילואים שהחליטו להפסיק את התנדבותם כמחאה על המשך חקיקת המהפכה המשפטית. ההודעה חוללה טלטלה בחיל האוויר, וכשברקע נמשך זרם ההודעות של אנשי מילואים בחילות אחרים על הפסקת שירותם ההתנדבותי, בצהריים הודיע שר הביטחון יואב גלנט כי יחד עם הרמטכ"ל הרצי הלוי נועד השבוע לשיחת עדכון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "בין היתר, שר הביטחון והרמטכ"ל הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב הביטחונית ואת כשירות צה"ל", נמסר. בהתבסס על העובדה שעד כה כמות הקצינים והטייסים שהודיעו באופן רשמי על אי-התייצבות עומדת על כ-100 בלבד, נכון לעכשיו אין פגיעה בכשירות של הצבא למלחמה.
המפגש המשולש נערך ביום שני ללא יועצים. נכון לעכשיו אין צפי למפגש נוסף של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל בנושא, אך עדכונים מועברים ללשכות נתניהו וגלנט כל העת. נכון לעכשיו נראה שגלנט לא מתכוון לחזור על החלטתו בחודש מרץ לקרוא באופן פומבי לעצירת החקיקה, ומעדיף להמשיך במכבש הלחצים הפומביים, יחד עם הרמטכ"ל הלוי, על משרתי המילואים להתייצב להתנדבותם ולא להודיע על הפסקת שירות.
אנשי המטה, בהם קצינים בדרגת תת-אלוף, משרתים בליבת חיל האוויר. הם אמרו: "התלבטנו על כך כבר כמה חודשים, הפסקנו לישון בשקט מאז הפיטורים של גלנט, והקש ששבר את גב הגמל הוא עילת הסבירות ואי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים".
3 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בביקור בבסיס חיל האוויר תל נוף
הרמטכ״ל בביקור בבסיס חיל האוויר תל נוף
"בחר לייצג את הדרג המדיני ולא אותנו". מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל, הבוקר
(צילום: דובר צה"ל)
בניגוד לטייסים הפעילים במילואים שנמנעים משיח עם התקשורת אך נמצאים בקשר רציף עם מפקד חיל האוויר תומר בר, שרובם מאמינים כי יצליח לנהל את המשבר, אנשי המטה מאוכזבים ברובם מהאלוף בר: "השיחה עם מפקד חיל האוויר הייתה אחת השיחות הקשות שעשינו בחיים, והבחירה לא להתנדב היא ההחלטה הקשה ביותר שביצענו".
לדבריהם, מפקד חיל האוויר "בחר לייצג את הדרג המדיני, 'הממלכתי', ולא אותנו ואת המצוקות שלנו. אנחנו חווים מתקפה מצד פוליטיקאים ובכירים בצבא וזה רק מעצים את ההחלטה להשהות את ההתנדבות". ההחלטה שלא להיחשף בשמם בתקשורת נובעת, לדבריהם, בשל "חוסר הרצון להפוך את ההחלטה הקשה ממילא לדבר צהוב ותקשורתי".
גם יוצאי מערך המבצעים המיוחדים מתארים כי קיים ניסיון להקטין את היקף הפגיעה בכשירות הצה"לית: "הצבא והממשלה מנסים לספור עצים ומתעלמים מהיער. זה כנראה נוח לכל הצדדים, חוץ מלמדינה". לדבריהם, "צמצום העניין לחישוב ראשים - כלומר מי מתייצב או לא מתייצב השבוע או שבוע הבא - הוא שולי וחסר חשיבות לגמרי".
"מערך המבצעים המיוחדים, שהינו מהקריטיים והרגישים שבמערכי הביטחון, הוא מערך שבנוי על מסורת, על משפחתיות, על ידע וניסיון מצטברים רבי-שנים. כל אלה נסדקו אנושות בחודשים האחרונים, ואין שום ספק שאם ההפיכה תימשך - זה רק עניין של זמן עד שיתבטאו בעזיבת אנשים גם בסדר הכוחות הקבע הפעיל", אמרו.
3 צפייה בגלריה
מכתב הפסקה מיידית של התנדבות למילואים
מכתב הפסקה מיידית של התנדבות למילואים
מכתב המילואימניקים של אנשי מטה חיל האוויר
לדבריהם, "הרמטכ"ל וראש אמ"ן יודעים את האמת - שבלי דמוקרטיה, מערך המבצעים המיוחדים יהפוך להיות כמו זה של פוטין - כנוע וצייתן, מורכב מכוח אדם חלש ובנוי על שקרים. זה מחיר שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה".
ההודעה הדרמטית אמש של קציני מטה חיל האוויר חוללה שם טלטלה, וגם אלוף החיל תומר בר פנה בהודעה פנימית וחריגה למפקדים הבכירים שלו - וביקש מהם לקרוא למילואימניקים להמשיך להתייצב. קצין בכיר במילואים בחיל האוויר הזהיר אמש כי "מדובר בפגיעה קשה ביכולת של תאי השליטה של החיל, גם בבור של חיל האוויר, וגם נציגי החייל בבור של הירוקים, תאי שליטה המבוססים בחלקם הגדול מאוד על אנשי מילואים".
הקצין הבכיר במילואים הדגיש כי כי "רוב המפקדים הבכירים, תת-אלופים בדרגתם, מפקדי בסיסים בחיל לשעבר, המשמשים במילואים כמפקדים של תאי השליטה - עדיין לא הודיעו". עם זאת, הוא ציין כי "לאלה שהודיעו - המוצבים כאנשי מילואים במטה - אין תחליף. לניסיון שלהם, גם בתעסוקה המקורית שלהם - טייסי קרב, מסוקים, תובלה, מפעלי כטב"מים ובקרים לשעבר - וגם בניסיון שלהם בתאי השליטה, אין כל תחליף. טייס צעיר לא יכול להחליף אותם. ההיעדרות שלהם ממילואים עשויה להוריד באופן משמעותי את מספר המבצעים שחיל האוויר יכול להוציא".
3 צפייה בגלריה
הפגנת מילואימניקים בצומת בית ליד
הפגנת מילואימניקים בצומת בית ליד
הפגנה כחלק ממחאת המילואימניקים, ארכיון
(צילום: AFP)
במקביל לטלטלה בחיל האוויר, אנשי מילואים בשורת יחידות אחרות מאיימים כעת להסלים את המחאה שלהם נגד המהפכה המשפטית: הבוקר הודיעו מאות אנשי מילואים מיחידות שדה, רובם מחטיבות חי"ר לצד סיירות כמו שלדג והשייטת, כי הם מתכוונים הערב לחתום יחד על מסמך של אי-התנדבות לשירות מילואים.
לדבריהם, משתתפי המפגן לא חתמו עד כה על עצומות אחרות של אי-התנדבות, והם מדגישים כי יפסיקו את שירותם באופן מיידי, ולא רק לאחר האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות. החתימה ההמונית - בצעד של הסלמה נוספת במחאת המילואימניקים - תיערך לפי הודעה שפרסמו הבוקר מארגני האירוע בשעה 18:00 ברחבת מוזיאון תל אביב, מול הקריה. "הגענו לקו האדום. אין לנו יותר לאן לסגת. החלטתנו נחושה: לא נשרת דיקטטורה", מסרו.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מערך המילואים מהווה חלק בלתי נפרד מהכוח המבצעי של צה"ל, ומהיכולת שלו לממש את יעודו ולהגן על ביטחון תושבי מדינת ישראל. המפקדים נפגשים ומצויים בשיח פיקודי ישיר עם משרתי המילואים תוך הדגשת חשיבות שירות המילואים והשמירה על לכידות השורות. צה"ל פועל לשמירה על הכשירות המבצעית ולכידות השורות בין משרתיו בסדיר ובמילואים. כל אירוע מטופל לגופו על ידי המפקדים".