4 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, ארכיון
הרצי הלוי, ארכיון
הלוי. יחל את כהונתו בעוד כשלושה חודשים
(צילום: דובר צה"ל)
הממשלה אישרה היום (א') בישיבתה השבועית את מינויו של אלוף הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. הלוי יחל את כהונתו ב-17 בינואר, יום לאחר סיום כהונתו בת ארבע השנים של הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי. הלוי ימונה לכהונה בת שלוש שנים, אך הממשלה רשאית להאריך את כהונתו לתקופה שלא תעלה על שנה – כפי שנעשה במקרה של כוכבי ורבים מקודמיו.
ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "אנחנו צריכים להיות שונים מאויבינו, לשמור על צבא מוסרי. לשמור על ערכים דמוקרטיים. לוודא שמי שמרים יד על חייל או מפקד בצה"ל, ייענש במלוא חומרת הדין. זוהי פגיעה בערכים הכי בסיסיים שלנו, וביכולת שלהם להגן על המדינה. יש לנו צבא אחד, צבא העם. לא נאפשר את קיומן של מליציות צבאיות עברייניות במדינת ישראל".

לפיד הוסיף לאחר מכן כי "הלוי הוא קצין מצטיין ועתיר ניסיון וכישורים. אני בטוח שהוא יוביל את צה"ל להישגים חדשים ומשמעותיים. בשמי, ובשם עם ישראל - אני מאחל לך בהצלחה במשימתנו החשובה ביותר, לשמור על ביטחון אזרחי ישראל".
שר הביטחון בני גנץ אמר בישיבת הממשלה כי אישור מינויו של הלוי "חשוב לרציפות התפקודית של צה"ל ולבניית התוכניות שלו. כשאני הייתי רמטכ"ל קיבלתי 12 יום בלבד להיערכות והייתה לזה השפעה על תפקוד הצבא ובניית התוכניות". כמה שעות לאחר מכן קיים גנץ פגישה עבודה ראשונה עם הלוי אחרי אישור מינוי כרמטכ"ל.
כוכבי בירך את הלוי לאחר אישור המינוי, ואמר כי "הרצי ואני מכירים שנים רבות, במהלכן הכרתי קצין אמיץ, מקצועי ומוכשר. הרצי הוא קצין מצוין ומנוסה ואני בטוח כי ימשיך להוביל את צה"ל קדימה, נוכח האתגרים הצפויים. אני מאחל לו הצלחה רבה".
4 צפייה בגלריה
אלוף הרצי הלוי הרמטכ"ל ה-23
אלוף הרצי הלוי הרמטכ"ל ה-23
הלוי ולפיד
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג בירך את הלוי ואמר שהוא "קצין ומפקד מצוין ועתיר הישגים שאותו ואת משפחתו העוסקת זה דורות בצרכי ציבור באמונה אני מכיר ומוקיר שנים רבות. צה"ל, צבא העם חשוב ויקר לכולנו. הרצי, הצלחתך - הצלחת מדינת ישראל".
אישור המינוי מגיע אחרי סאגה ממושכת שקדמה למינויו החריג בתקופת בחירות, ואחרי שביום שלישי האחרון העניקה את אישורה הנדרש הוועדה המייעצת למינויי בכירים, שאחראית לוודא כי למועמדים שנבחרו לתפקידים בכירים אין פגם בטוהר המידות. הוועדה – שכדי שתתכנס מונה לה יו"ר זמני אך ורק לצורך אישור מינויו של הלוי – אישרה ברוב קולות את המינוי. רק אחת מארבעת חבריה, פרופ' טליה איינהורן, התנגדה למינוי בשל עיתויו לפני הבחירות – אך היא הדגישה כי אין בכך דבר נגד טוהר המידות של הלוי.
הוועדה, נזכיר, לא יכלה להתכנס ללא שעמד בראשה יו"ר, ותחילה מונה לתפקיד באופן קבוע – לכהונה בת שמונה שנים – שופט העליון בדימוס מני מזוז. המינוי הקבוע נפסל על ידי בג"ץ בשל העובדה שנעשה בתקופת בחירות, בהחלטה שהיוותה מכה קשה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שהגנה על המינוי. בעקבות פסילת מינוי מזוז – שסירב למינוי זמני – מונה לתפקיד באופן זמני שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין.
עוד לפני הסאגה סביב מינוי יו"ר הוועדה המייעצת למינויי בכירים, באופוזיציה (שם התנגדו בחריפות למינוי מזוז), הביעו התנגדות גם לעצם מינויו של הלוי בתקופת הבחירות. עוד לפני שגנץ הודיע בחודש שעבר כי בחר בהלוי לתפקיד הרמטכ"ל הבא, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו קרא לו ביולי האחרון להאריך במקום זאת את כהונתו של כוכבי, על מנת לאפשר לממשלה הבאה לקבל את ההכרעה בנושא. גנץ סירב והסביר כי המינוי הכרחי וכי דחייתו תפגע במערכת הביטחון. הוא הודיע על הבחירה בהלוי אחרי שהיועמ"שית בהרב-מיארה קבעה גם היא שמדובר במינוי הכרחי ושלפיכך ניתן לחרוג מהכלל שלפיו יש להימנע ככל האפשר ממינויי קבע של בכירים בתקופת בחירות.

האתגרים שיעמדו בפני הלוי

כראש אמ"ן באמצע העשור הקודם, הניח בפני פיקוד המרכז והמטכ"ל התרעה אסטרטגית לתפנית שלילית בזירה הפלסטינית באזורי יהודה ושומרון. ההתרעה נמשכה משנה לשנה אך לא מומשה, מלבד שני גלי טרור עממי שצמחו מלמטה, ב-2015 ובשנה הנוכחית. דווקא בכהונה של הלוי כרמטכ"ל התמונה כן עלולה להשתנות: לא יהיה מופרך להעריך שראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן בן ה-87, יסיים את חייו במהלך ארבע השנים הקרובות. ההשלכות להסתלקותו של סמל התיאום הביטחוני והיציבות היחסית בגדה עלולות להתנגש לפתחו של הרמטכ"ל הלוי.
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן בן ה-87. מה יקרה ביהודה ושומרון אם ימות?
(צילום: gettyimages)
הזירה העזתית, חרף התייצבות יחסית בשנה האחרונה בחסות ההקלות הישראליות לאוכלוסייה המקומית, הוכיחה השנה עד כמה היא שברירית, במבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האיסלאמי. דרך הגבול המזרחי עם ירדן, פרוץ ונטול מכשול בערבה, יש יותר ויותר הברחות נשקים לישראל ולגדה. מסיני לא פוסקים הניסיונות להחדיר סמים לישראל, כמעט מדי יום, למרות הצלחה יחסית של צה"ל לבלום את התופעה – ובגולן הנפיץ צה"ל מתמודד עם ניסיונות בלתי-פוסקים של חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים להקים בסיס קדמי נגד ישראל.
לצד כל אלה, הלוי יהיה חתום על התוכנית החדשה שמתגבשת בחיל האוויר ובאגף המודיעין לתקיפה אפשרית של מתקני הגרעין באיראן, כשברקע טהרן ממשיכה להעשיר אורניום ולהתקדם בתוכנית הגרעין שלה, וכשהמשא ומתן בינה לבין ארה"ב על הסכם גרעין מחודש ממשיך לדשדש.
לכך ניתן להוסיף תנאי פתיחה גרועים להלוי, דומים לאלו של כוכבי: משבר פוליטי בלתי נגמר, עם ממשלה חדשה שבתרחיש הכי אופטימי תתחיל את כהונתה בפברואר-מרץ, ורק לאחר מכן תגבש, אם וכאשר, תקציב מדינה וביטחון. המשמעות להלוי: אובדן מסתמן של השנה הראשונה מבחינת גיבוש תוכנית רב-שנתית חדשה, לפי תפיסתו וגישתו. הרמטכ"ל היחיד שהצליח לגבש ולממש דה-פקטו תוכנית רב-שנתית, שכה קריטית לבניין הכוח של צה"ל, הוא הרמטכ"ל שלצד כהונתו רצה ממשלה במשך ארבע שנים: רב-אלוף במיל' איזנקוט, עם "תר"ש גדעון" שפעלה תחת ממשלת נתניהו הרביעית, בין 2015 ל-2019.
4 צפייה בגלריה
מטוס f-35 בטקס סיום קורס טיס מסדר כנפיים
מטוס f-35 בטקס סיום קורס טיס מסדר כנפיים
מטוס F-35 של חיל האוויר. הלוי יהיה חתום על התוכנית לתקיפה באיראן
(צילום: AFP)
אבל האתגר הגדול ביותר של הלוי הוא לאו דווקא ביטחוני או ברכש טייסות הקרב הבאות: כוכבי ואיזנקוט התאמצו מאוד להשאיר את הפלגנות המשתוללת בחברה הישראלית מחוץ לאוהל של מחלקת הלוחמים בגולני והרחק מכותלי החדר של טירוני הנח"ל. לאתגר הזה יתווסף משבר כוח אדם מחריף בצה"ל, ביחידות הטכנולוגיות והקרביות כאחד, עם נטישה של אנשי קבע איכותיים ומשבר מוטיבציה ביחידות היבשה, שאינן סיירות.