ברקע המאמצים להגיע לעסקה להפסקת אש ולהחזרת חטופים, שר החוץ הטורקי האקו פידן אמר היום (חמישי) במסיבת עיתונאים כי טורקיה החליטה לנקוט בשורה של צעדים נגד ישראל - והיא תתמיד בהם עד שישראל תאפשר, כך לדבריו, אספקת סיוע במידה נחוצה לפלסטינים בעזה, ותכריז על הפסקת אש. הרקע לדברים: הכעס הטורקי על החלטת ישראל לדחות בקשה של טורקיה וקטאר להנציח סיוע הומניטרי לרצועה.
3 צפייה בגלריה
הצנחת סיוע הומניטרי ברצועת עזה
הצנחת סיוע הומניטרי ברצועת עזה
הצנחת סיוע הומניטרי לרצועה, אתמול. שר החוץ הטורקי: לישראל אין תירוץ להפריע לנו להכניס סיוע
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
במסיבת העיתונאים אמר פידן שלישראל אין תירוץ להפריע למאמצים של טורקיה לספק סיוע הומניטרי לעזה. "החלטנו לנקוט בשורה של צעדים נגד ישראל במקרה הזה", אמר שר החוץ. "צעדים אלה, שאושרו על ידי נשיאנו, ייושמו צעד אחר צעד, וללא דיחוי. הם ישותפו עם הציבור על ידי המוסדות הרלוונטיים שלנו".
עם זאת, פידן לא פירט על אופי הצעדים. בעבר, טורקיה הכריזה על העמדה לדין של בכירים לשעבר בצה"ל, בהם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, והאלופים במיל' עמוס ידלין ואליעזר (צ'ייני) מרום, וייתכן כי הם מתכננים לבצע מהלך דומה. בנוסף, אחת האפשרויות היא לאפשר יציאה של משט מחאה חדש לכיוון הרצועה בזמן הקרוב. כבר עכשיו מתפרסמים בטורקיה דיווחים, לפיהם ארגון ה-IHH, שהוציא את משט המרמרה, מתכוון להוציא באמצע החודש משט נוסף של שלוש ספינות.
עוד טען פידן כי הסיוע שטורקיה העבירה למצרים, ונועד להגיע לרצועה "דרך הים והאוויר", שוקל יותר מ-42 אלף טון. "טורקיה היא אחת משתי המדינות ששולחות הכי הרבה סיוע לעזה, הספינה התשיעית שלנו הפליגה עכשיו", אמר.
3 צפייה בגלריה
אנדרטת אירועי המרמרה בעזה
אנדרטת אירועי המרמרה בעזה
אנדרטה למשט המרמרה ברצועה. ייתכן שטורקיה תאפשר הוצאת משט מחאה נוסף
(צילום: דובר צה"ל)
שר החוץ הטורקי התייחס במסיבת העיתונאים גם לתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, ואמר כי "אפילו מועצת הביטחון של האו"ם, ששמרה על שתיקה עד עכשיו, אמרה שישראל צריכה להכריז על הפסקת אש".
הביקורת של פידן מגיעה דווקא לאחר שבשבוע שעבר אישר הקבינט מדיני-ביטחוני, בלחץ אמריקני, להגביר את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה. בין היתר, החליט הקבינט כי סיוע יועבר דרך נמל אשדוד ומעבר ארז. בתום הדיון בחמישי בלילה, נמסר כי הקבינט הסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ לנקוט צעדים מיידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועה. הסיוע, כך נמסר, "ימנע משבר הומניטרי, והוא הכרחי להבטחת המשך הלחימה ולהשגת יעדי המלחמה".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
נתניהו וארדואן. נשיא טורקיה השווה את רה"מ להיטלר, ואיים "לשלוח אותו לאללה"
(צילום: מארק ישראל סלם, Ludovic MARIN / AFP)
מערכת היחסים בין ישראל לטורקיה, שידעה עליות ומורדות לאורך השנים, ידעה מאז תחילת המלחמה בעיקר ירידות. לפני כשבועיים, שר החוץ ישראל כ"ץ הורה לזמן את סגן שגריר טורקיה בישראל לשיחת נזיפה חמורה, בעקבות המתקפות של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ואיומיו נגד נתניהו.
ארדואן משמיע אמירות בוטות במיוחד נגד ישראל מאז תחילת המלחמה, ובכמה מקרים השווה את נתניהו לצורר הנאצי אדולף היטלר. בנאום לפני כחודש אמר: "נתניהו וממשלתו הרוויחו את מקומם לצד היטלר, מוסוליני וסטלין בתור הנאצים של ימינו, עם הפשעים ההומניטריים שהם מבצעים בעזה". בהתבטאות האחרונה נגד נתניהו איים ארדואן "לשלוח אותו לאללה".