בזמן ההפגנות שנערכו אמש (שבת) נגד התוכנית של הקואליציה לשינויים במערכת המשפט, שר הביטחון לשעבר ויו"ר מחנה הממלכתי בני גנץ הגיע לבקר ולהדליק נר בזירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, שבו נרצחו בליל שישי האחרון שבעה בני אדם. גנץ, שהגיע יחד עם חבר סיעתו חילי טרופר, הוברח על ידי המאבטחים לאחר קללות שהוטחו בהם. "באנו כדי להשתתף בכאב ולחבק את התושבים הכואבים. לצערנו היו גם כאלה שהוציאו את הכעסים והתסכולים שלהם עלינו", אמר הבוקר טרופר באולפן ynet.
לדברי טרופר, "גנץ שירת את המדינה בצה"ל במשך עשרות שנים, וגם אני במשך כמה שנים, ואחרי זה שירתנו את המדינה בממשלה. אז לבוא ולהאשים אותנו כאילו דם ההרוגים על הידיים שלנו - זה בעיניי בזוי". הוא הוסיף כי "זה עצוב, אבל אנחנו נמשיך בדרך שלנו מול הטרור - תמיד יד ביד, לחבק ולכבד את זכרם של ההרוגים".
8 צפייה בגלריה
גנץ וטרופר
גנץ וטרופר
"האלימות לא מרתיעה אותנו - אנחנו נמשיך בדרך שלנו מול הטרור". גנץ וטרופר בדרך לישיבת הממשלה, ב-2021
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
מדליקים נרות זיכרון בזירת הפיגוע בנווה יעקב
מדליקים נרות זיכרון בזירת הפיגוע בנווה יעקב
"אין מקום יותר נכון ומדויק להיות בו בערב כזה". מדליקים נרות זיכרון בזירת הפיגוע בנווה יעקב, אמש
(צילום: יואב דודקביץ')
8 צפייה בגלריה
דקת דומיה בזמן הפגנת התנועה לאיכות השלטון בתל אביב נגד הממשלה
דקת דומיה בזמן הפגנת התנועה לאיכות השלטון בתל אביב נגד הממשלה
"אפשר להיות מאוחדים נגד הטרור ולהמשיך את המאבק החשוב על הדמוקרטיה". דקת דומייה בכיכר הבימה בתל אביב, אמש
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
הפגנת התנועה לאיכות השלטון בתל אביב נגד הממשלה
הפגנת התנועה לאיכות השלטון בתל אביב נגד הממשלה
מדליקים נרות לזכר הנרצחים בפיגוע בירושלים
(צילום: מוטי קמחי)
טרופר ציין כי הייתה אלימות גם כלפי השוטרים שחצצו בינם לבין הקהל, אך ציין כי "היו גם כאלה שדיברו והתחבקו איתנו, לא כולם בחרו לבזות". לדבריו, "האלימות לא מרתיעה אותנו - זו הדרך שלנו ואנחנו כל כך עקשנים בה ששום דבר לא יניע אותנו מהדבר הזה. והיו כאלה שאמרו לנו לא להגיע לשם בערב כזה, אבל זו מדינת ישראל וזה הבית שלי ואלו אחים שלי - אני לא מכיר מקום יותר נכון ומדויק להיות בו בערב כזה".
היית מוותר אתמול על ההפגנה בתל אביב? "לא. ברמה האישית, גנץ ואני חשבנו שנכון יותר לנו כמנהיגי ציבור להיות בערב הזה במקום שבו אנשים נרצחו, אבל יפה עשו המארגנים שפתחו בדקת דומיה, ויתרו על המוזיקה והדליקו נרות זיכרון. בסופו של דבר אפשר להיות ביחד מאוחדים נגד הטרור ולהמשיך לנהל את המאבק החשוב על הדמוקרטיה".
על רקע הטרור שמרים את ראשו, אתה מצפה מנתניהו לעצור להושיט יד? "זה לאו דווקא על רקע הטרור. אם רוצים לעשות שינוי כל כך דרמטי במדינת ישראל, ראוי לחפש אחר הסכמות רחבות. להגיד לנו 'אני ממשיך לרוץ עם שמחה רוטמן בוועדת חוקה בקצב משוגע, ואם אתם רוצים במקביל נדבר איתכם', זה לא באמת הושטת יד. אני חושב שיש אחריות לראש הממשלה מול יריב לוין ומול רוטמן להאט את התהליך, לכנס את הצוותים ולנסות לחפש הסכמות. אני מבין שכולם יצטרכו לעשות דרך כדי להגיע להסכמות, אבל זו אחריות של ראש הממשלה בסוף. אם מישהו לא רוצה לקרוע את העם, הוא לא מוביל בצורה כזו, בקצב כזה ובעוצמה כזו את התהליכים לשינוי המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל".

אמש בנווה יעקב הופעלה אלימות לא רק כלפי גנץ וטרופר, אלא גם כלפי צוות תקשורת - אנשים רבים התגודדו סביב מגיש המהדורה של רשת 13 אודי סגל והפרשן אלון בן דוד, תוך שהם צועקים "עופו הביתה", "לנטרל את היועצת המשפטית לממשלה", "לכו מכאן" ו"שמאלנים הביתה". במהלך התקרית, אחת הגדרות הופלה וכמעט פגעה בסגל.
כמה שעות לפני כן, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף בחריפות את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, כשלדבריו היא זו שמנעה מהממשלה לפעול כדי לאטום את ביתו של המחבל מהפיגוע בשכונת נווה יעקב. "זה נורא. בעיניי זה לא לפגוע רק בי ובממשלה, אלא באזרחי ישראל", אמר בהצהרה שמסר מחוץ לבית החולים שערי צדק בעיר. אמש הודיעה היועצת המשפטית לממשלה כי תעשה כל שניתן כדי לספק כלים משפטיים שיאפשרו את הגשמת מדיניות הדרג המדיני, ברקע הביקורת.

8 צפייה בגלריה
ישיבת הקבינט
ישיבת הקבינט
נתניהו בישיבת הקבינט: "קורא לאנשים לא לקחת החוק לידיים, אנחנו לא בימי המחתרת"
(צילום: חיים צח \ לע"מ)
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
בן גביר בזירת הפיגוע בליל שישי. אנשים צעקו לו: "מוות לערבים, מוות לשמאלנים"
( צילום: רויטרס)
בליל שישי, בן גביר הגיע לזירת הפיגוע, וכמה מתושבי האזור צעקו לו "מוות לערבים, מוות לשמאלנים". בתגובה, ניסה השר לחדול את הקריאות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע גם כן לזירה, ולאחר מכן נשא הצהרה קצרה ממטה המשטרה בבירה.
על רקע חשש מפעולות נקם נגד פלסטינים ואזרחים ערבים, אמר נתניהו: "אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם, לצורך זה יש את כוחות הביטחון וצה"ל". ראש הממשלה חזר על הדברים גם בישיבת הקבינט אמש: "אני קורא שוב לאזרחי ישראל: אל תיקחו את החוק לידיים. אנחנו לא בימי המחתרת. יש לנו מדינה ריבונית, עם צבא, ממשלה וכוחות ביטחון מעולים. תנו להם לעשות את העבודה".
8 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב
ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב
"'אנחנו נהפוך את המדינה' זו כרגע הטרימנולוגיה של השמאל". ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב, אמש
(צילום: רועי אלמן)
8 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב
ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב
(צילום: אמיר גולדשטיין)

שר התפוצות והשר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי (הליכוד) נשאל הבוקר ב-ynet radio אם אמירותיו של נתניהו נובעות מהחשש שהאווירה הנפיצה תצא מכלל שליטה, אך לו הייתה דווקא דאגה אחרת. "מי שכרגע נמצא ברחובות ומאיים במרי אזרחי, לצערי אני אומר, זה השמאל ולא הימין. אז אני מקווה שבשמאל לא יקחו את החוק לידיים", אמר שיקלי.
לדבריו, "יש הבדל בין הפגנה חוקית לבין מרי אזרחי - חסימות צירים וייצור של שיבוש ואי-סדר כדי להבהיר שזו לא עוד מחאה. 'אנחנו נהפוך את המדינה' זו כרגע הטרימנולוגיה של השמאל, ולא של שולי השוליים - כולל אמירה של בוגי יעלון שהרפורמה הזו היא פקודה בלתי-חוקית בעליל. זו קריאה לסירוב פקודה ואמירה שהממשלה הזו לא לגיטימית". כשנשאל האם הוא חושש מהקולות שנשמעים אחרי הפיגוע מתומכים של מחנה הימין, אמר כי "בתוך הימין יש שוליים, אותם אנשים שקוראים מוות לערבים. זאת קריאה בזויה ומגונה".