רנ"ג חיים גבאי, מפקד משמרת הסיור בזמן רצח יואל להנגהל בקריית שמונה, הודה והורשע במרמה והפרת אמונים במסגרת הסדר טיעון שאישר השופט דורון פורת בבית משפט השלום בנצרת. מנגד, נמחקו שני סעיפים של שיבוש מהלכי משפטי שבהם הואשם תחילה. הוא צפוי לרצות עבירות שירות, ואמר ל-ynet אחרי ההרשעה כי "זו סערה בכוס תה".

4 צפייה בגלריה
רנ"ג חיים גבאי
רנ"ג חיים גבאי
חיים גבאי ויואל להנגהל
(צילום: גיל נחושתן )
4 צפייה בגלריה
ליעד אדרי
ליעד אדרי
גבאי אמר לו שהוא "יכול להיות רגוע". אדרי
(צילום: שרון צור)
משפחת להנגהל מחתה על ההחלטה, ומסרה כי "אין לתאר את עוגמת הנפש שבה התקבלה הידיעה הבוקר. גבאי אחראי לכאורה להסתלקות המשטרה מהאזור שבו התקהלו בני הנוער שתקפו את יואל וחבריו, וכן לשיהוי בחקירת הנאשם בבוקר שאחרי הרצח. בידי המשטרה, מח"ש והפרקליטות ראיות המלמדות על תשע שיחות טלפון שהתקיימו בין אדרי לגבאי באותו לילה, אחרי הרצח הנורא של יואל. 9 שיחות אלה הובילו להעלמת ראיות קריטיות שמקשות על ניהול ההליך המרכזי נגד הנאשם ברצח. העובדה שלא ניתן היה להוכיח את חלקו של גבאי בהעלמת הראיות ובשיבוש החקירה היא תעודת עניות למשטרה ולפרקליטות. מי שעל פניו היה שחקן מרכזי באירוע באותו לילה ימשיך בחייו כמעט ללא פגע, יקבל פנסיה ותנאי שירות מפליגים, בעוד אנו נמשיך להתאבל כל חיינו על גדיעת חייו של צעיר מבטיח ונורמטיבי שביקש לבלות עם חברתו".
בסדרת חשיפות ב-ynet פורסם כיצד רנ"ג גבאי שוחח בשעות שלאחר האירוע עם הנאשם ברצח ליעד אדרי - לא פחות מתשע פעמים. לפי כתב האישום נגד גבאי ושני קציני משטרה נוספים, אדרי סיפר לשוטר המפוטר שהיה מעורב בקטטה וביקש ממנו לקבל מידע על אודות מצבו הרפואי של להנגהל ועל חקירות המשטרה. גבאי עדכן אותו בכל הפרטים, והמליץ לו לשכור עורך דין.
באחת השיחות אמר גבאי לאדרי שהוא "יכול להיות רגוע", ובבוקר שלמחרת המליץ לאימו של אדרי לשכור עורך דין עבור בנה מפני שזהותו ידועה למשטרה – למרות שידע שמעורבותו של אדרי אינה ידועה למשטרה בשלב זה. רק אחרי שנודע למשטרה מגורם אחר על מעורבותו של אדרי הוא הוגדר כחשוד. כל אותו הזמן גבאי נמנע במכוון מלמסור את המידע למפקדיו ולצוות החקירה. הוא גם לא דיווח בזמן אמת למפקדיו על כל אותן שיחות - והסתיר מהם את העובדה שבתו הייתה בעבר זוגתו של מי שלימים יהפוך בהמשך לנאשם היחיד ברצח.
לטענת עורך דינו של גבאי, אבינועם צדק, "בשל קשיים ראייתיים משמעותיים בנוגע לעבירות השיבוש אשר יוחסו בתחילה לנאשם, הסכימו התביעה וההגנה על הסדר טיעון בעניינו של השוטר - תוך קביעת רף ענישה נמוך ומוסכם של עבודות שירות".
4 צפייה בגלריה
זמני השיחות בין השוטר לליעד אדרי
זמני השיחות בין השוטר לליעד אדרי
השיחות בין גבאי לאדרי
"מדובר באדם נורמטיבי אשר שירת מעל 30 שנה במשטרת ישראל ללא רבב", אמר עו"ד צדק. "התנהלות המשטרה ופרקליטות מחוז הצפון במקרה המצער של המנוח יואל לנגהל, אין בה כדי להשליך על תפקודו יוצא הדופן של חיים גבאי בטיפול באירוע הראשוני. ההגנה, בעבודה יוצאת דופן, הצליחה לערער את היסודות בכל הנוגע לאישומים החמורים הקשורים בשיבוש זירת רצח, כך שבסופו של יום יואשם גבאי בעבירה אחת יחידה של מרמה והפרת אמונים - אשר נשענת למעשה על אי דיווח על הקשר של השוטר עם הנאשם (אדרי) במהלך הטיפול באירוע".
לפי עורך הדין, גבאי "הבין כי נפלה טעות בשיקול דעתו וייתכן שדיווח בזמן היה מונע מעורבתו בתיק מלכתחילה. כל טענות פרקליטות מחוז צפון על כשלונם בתיק הרצח ותליית העניין ב'שיבוש' לכאורי, אשר נגרם על ידי השוטר, התבדו וחשפו התנהלות בזיונית של חיפוש אשמים במחדלי החקירה של המאשימה. בהסדר נקבע הלכה למעשה כי השוטר לא שיבש את חקירת נסיבות מותו של המנוח, אלא פעולותיו ההיקפיות הקשורות לנאשם (ליעד) היו בניגוד לחובותיו כשוטר".

4 צפייה בגלריה
 איציק כהן ועידית רייכרט
 איציק כהן ועידית רייכרט
עורכי הדין עידית רייכרט ואיציק כהן
( צילום: dun's 100)
עורכי הדין עידית רייכרט ואיציק כהן, שמייצגים שני קציני משטרה שנאשמים בתיק, מסרו כי "סוף סוף יצא המרצע מן השק - חיים גבאי הודה במעשיו וכל ניסיונותיו להאשים שני קצינים בכירים ומצטיינים בעבירותיו התבררה עתה כאסטרטגיה משפטית ותו לא. נמשיך לנהל את משפטם של השניים עד לזיכויים המוחלט, או עד שמח"ש יתכבדו לחזור בהם מכתב האישום".