שביעות רצון, תחושת גאווה וחשש מפני הבאות: ביישובי עוטף עזה והדרום מסכמים הלילה (בין ראשון לשני) את מבצע "עלות השחר" אחרי כ-55 שעות לחימה, שהסתיימו בהפסקת אש, בתחושות מעורבות. עבור התושבים המבצע החל באופן רשמי עוד קודם לכן, כאשר נחסמו כבישים בעוטף כבר באמצע השבוע שעבר, לאחר מעצרו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי פלסטיני בג'נין.

מבצע "עלות השחר" - כתבות נוספות

התושבים, למודי ניסיון, הבינו שפניהם להסלמה. על אף נשמעו ביקורות קשות כלפי ההנהגה על כך שהג'יהאד מצליח לשתק חבל ארץ שלם מבלי שנורתה רקטה אחת, ביום שישי הבינו שההמתנה הייתה מוצדקת, ומשתלמת. צה"ל פתח את המבצע עם חיסולו של בכיר הארגון תייסיר ג'עברי. "צה"ל הביא הישגים מרשימים מאוד וזו הייתה התרוממות רוח גדולה מאוד כשהתברר שהייתה מכת פתיחה שאנחנו יזמנו ולא נגררנו", אמר מרק אבידן, תושב שדרות שבית שכניו נפגע אתמול מרקטה שנפלה בחצר.
8 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון, אמש
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
"ניצחנו בענק בסיבוב הזה", תושב שדרות מרוצה מהפסקת האש
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
חאלד מנסור עם תייסיר ג׳עברי
חאלד מנסור עם תייסיר ג׳עברי
"מכת הפתיחה - מהלך יזום, נחוש וראוי". בכירי הג'יהאד שחוסלו
"רק בדרך הזאת נלחמים בטרור, אסור להתמהמה, בטח שלא לחשוש, ותמיד לנצח. אנחנו הרבה יותר חזקים מהם. ניצחנו בענק בסיבוב הזה, אבל ברור שמתישהו יהיה סבב נוסף וגם אז עלינו לנצח", המשיך. "אני מאמין לצבא, ומאמין שאומרים שאם הגענו לתוצאות טובות אז זה בסדר לסגור על הפסקת אש. לפעמים צריך לדעת לפרוש בשיא. חיסלנו להם הרבה מאוד אנשים ואני מאמין שזה כואב להם מאוד. אבל אני גם יודע שלא חסרים מחבלים בעזה והם מהר מאוד ימלאו את מקומם".
ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטין, ציין כי "עברו עלינו ימים לא פשוטים אך אני מקווה שהפעם השקט יחזור לאזורנו לתקופה ממושכת. המשימה שלפנינו - הבטחת המשך הצמיחה והחיזוק של אזור עוטף עזה באמצעות החלטת הממשלה לעוטף במקום זו שמסתיימת בסוף השנה הנוכחית. ראש הממשלה הבטיח שהוא יקדם את הנושא באופן אישי, אני קורא לכל שרי הממשלה והמפלגות לשלב ידיים למשימה החשובה הזו".
צה"ל מסר הלילה כי בתום הערכת מצב שהתקיימה, ההגבלות לפעילויות והתקהלויות בעורף נותרו במקומן, ויש להמשיך לפעול על פיהן. ההגבלות ייבחנו שוב בהערכת המצב שתתקיים בשעות הבוקר.

8 צפייה בגלריה
אלון דוידי באולפן ynet
אלון דוידי באולפן ynet
"מערכה מוצלחת, נייחל לקיץ שקט". ראש העיר שדרות
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
תומר גלאם
תומר גלאם
"צריך להבטיח תקופה ממושכת של שקט". תומר גלאם
(צילום: אבי רוקח)
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, כינה את המבצע "מערכה מוצלחת" של צה"ל ומערכת הביטחון. "הוא נפתח עם חיסולם של בכירי הג'יהאד ונטרול האיום הקונקרטי שהיה על שדרות ויישובי העוטף", אמר, "על אף שיגורם של אלף רקטות בשלושה ימים, ברוך השם שאין נפגעים בגוף ולא נגרמו נזקים קשים. אני מודה לראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל על מבצע מוצלח וכמובן לכל המפקדים והחיילים ששמרו עלינו. נייחל להמשך קיץ שקט לתושבי העוטף וכלל מדינת ישראל".
ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, סיכם גם הוא את המבצע ואמר כי "מכת הפתיחה שהנחיתה מדינת ישראל על מרצחי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה וביהודה ושומרון הוא מהלך יזום נחוש וראוי. המעבר של ישראל למדיניות יזומה הוא מהלך חשוב מבחינה אסטרטגית". לדבריו, "ישראל צריכה לקבוע את המטרות, את לוחות הזמנים ואת המהלכים הצבאיים שלה. זה נכון לגיבוש הרתעה וזה מסייע להתגוננות אפקטיבית בעורף. בעימות הנוכחי רבים חוו על בשרם את המשמעות של התגוננות העורף".
8 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון
(צילום: AFP)
עם זאת הוא ציין כי "גם בסבב הזה צריך להזכיר כי אנחנו, תושבי אשקלון, חיים בקבועי זמן של 30 שניות מרגע הישמע האזעקה ועד הכניסה למרחב מוגן. 30 שניות הם כל ההבדל בין שגרה לחירום, בין חיים ומוות. שגרה של 30 שניות. התברכנו בצבא מצוין, בפיקוד נחוש וביכולות טכנולוגיות פורצות דרך. ישראל גובה מחיר עצום ממבקשי רעתה. העורף מעניק לממשלה אורך נשימה ומגלה אחריות, נשמע להוראות ומונע מהאויב גביית מחיר בנפש".
הוא התייחס למגעים להפסקת האש וציין: "את הסבב הזה צריך לסיים באופן כזה שיבטיח תקופה ממושכת של שקט, שגרה והמשך ההתבססות האזרחית במרחב החשוב ביותר לעתיד המדינה. אבל, דווקא בהזדמנות זו אני מבקש לפנות לעמיתי הקברניטים. אלה היושבים בירושלים ובקריה בתל אביב. הממשלה טרם יישמה את אשר התחייבו הממשלות הקודמות וכאן נדרשת פעולה נחושה ומיידית. תוכנית המיגון וצמצום הפער המיגוני בין חלקי העיר הישנה לחדשה הוא נושא מהותי, מבצעי וערכי. אי אפשר עוד לחכות. צריך להתחיל ומיד".

בראשון לציון ותל אביב חוזרים לשגרה

ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך, הדגיש בפני תושבי העיר כי "עם כניסת הפסקת האש חוזרים לשגרה מלאה". הוא ציין כי הקייטנות והצהרונים בעיר יפעלו היום כרגיל. במידה ואין מרחב מוגן, ילדי הקייטנה נוידו למבנים בעל מרחב מוגן.
בפלורנטין היה ריק יחסית, על אף הכניסה להפסקת אש אמש. "הגענו לדירה של חברים בת"א כי נמאס כבר לשמוע את האזעקות והם הגיעו גם לכאן", אמרו משה ועדי, תושבי אשקלון שהגיעו לבר בתל אביב כדי להתאוורר. בימים כתיקונם לא ניתן למצוא כאן מקום לשבת ללא הזמנה מראש, אך אמש 70% מהשולחנות היו ריקים.
8 צפייה בגלריה
תושבי ראשון לציון מבלים אחרי הפסקת האש
תושבי ראשון לציון מבלים אחרי הפסקת האש
תושבי ראשון לציון מבלים אחרי הפסקת האש
8 צפייה בגלריה
חוף ים ראשון לציון ריק
חוף ים ראשון לציון ריק
חוף הים בראשון לציון ריק. היום בעיר חוזרים לשגרה
(צילום: קובי קואנקס)
"חייב לומר שסוף סוף אני מרגיש שהממשלה פועלת כמו שצריכים לפעול. לחסל את הראשים של כל מי שפוגע בנו. דין שדרות כדין ת"א. אם צריך שנישאר עוד כמה ימים במקלטים ויגידו לנו שיהיה שקט אמיתי אני מוכנה להיות במקלטים ככל שצריך", מוסיפה עדי.
מרבית העסקים בתל אביב היו ריקים, ללא אנשים בכלל. ליאל, תושב העיר, סיפר: "זה טוב להיכנס להפסקת אש. רק שלא יפרו אותה". במקור הוא מגיע מאחד הקיבוצים בדרום הארץ. "אתה לא מתאר לעצמך מה אני חווה בגוף כשאני שומע אזעקה. אני לצערי עם פוסט-טראומה מהצבא. בקושי ישנתי כמה שעות בימים האחרונים. הערב נבהלתי מהאזעקה".
אביב, תושב חולון שעובד בתל אביב, לא מרוצה מהפסקת האש: "כל העסק הזה נראה, מריח ונשמע לא טוב". הוא פקפק במניעים לצאת למבצע: "אסור לשכוח שאנחנו נמצאים בתקופת בחירות. הקבינט לא אישר את המבצע הזה. עוד נשמע מה עמד מאחוריו. מה שכן החיסולים שלנו בעזה שמחו אותי".
אוריאן, מלצרית באחת המסעדות בתל אביב אמרה: "אני באמת שמחה שיש הפסקת אש. חשבתי שזה ייקח יותר זמן. אנחנו רגילים שיש הפסקות אש וזה לא באמת קורה. כך היה בעבר". היא סיפרה על הפגיעה בעבודה בימים האחרונים: "העבודה ירדה ביותר מ-50% וכתוצאה מכך אני נפגעת במשכורת שלי. אנחנו כישראלים ובכלל כתושבי המרכז קיבלנו תזכורת למחיר שחווים תושבי הדרום ועוטף עזה".
"היו מעט אזעקות בת"א וההשפעה שלהם הורגשה מהר מאוד בכל מקום, בכמות האנשים ברחוב, פקקים, ובכל דבר. מדהים שאנחנו מדברים על הפסקת אש ובדיוק קיבלתי פוש מכם שצה"ל תוקף חוליות ירי רקטות בעזה", אמרה מוקדם יותר אמש. "נקווה שבאמת הולכים להפסקת אש".