מחלקת המדינה האמריקנית מתחה הלילה (בין ראשון לשני) ביקורת על הצו שהתיר שהייה של יהודים בישיבת חומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות, ומסרה כי "החלטת הממשלה מטרידה, אינה תואמת להתחייבויות, וקידום התיישבויות ביהודה ושומרון מהווה מכשול בדרך להשגת פתרון שתי המדינות".
דובר מחלקת המדינה מתיו מילר התייחס גם לעלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית אתמול, ואמר: "מדובר בביקור פרובוקטיבי מדאיג, שאליו הוא הוסיף רטוריקה מלבה".
3 צפייה בגלריה
בארה"ב מודאגים גם מהתרת השהייה בחומש: "החלטה שלא תואמת להתחייבות הממשלה לביידן"
בארה"ב מודאגים גם מהתרת השהייה בחומש: "החלטה שלא תואמת להתחייבות הממשלה לביידן"
בארה"ב מודאגים גם מהתרת השהייה בחומש: "החלטה שלא תואמת להתחייבות הממשלה לביידן"
(צילום: צביקה טישלר, "ידיעות אחרונות")
בהודעת מחלקת המדינה בנוגע להתרת השהייה של יהודים בחומש נכתב כי "ההחלטה אינה תואמת להתחייבות של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון לממשל בוש בשנת 2004, ולהתחייבות ממשלת ישראל הנוכחית לארצות הברית ולביידן. ההתיישבות נבנתה באופן בלתי חוקי על קרקע פלסטינית פרטית".
גורם ישראלי רשמי אמר בעילום שם לרויטרס כי הצו שמתיר שהיית יהודים בחומש נועד לאפשר להם להמשיך ללמוד בישיבה במקום, וכי אין לממשלה כוונה לבנות מחדש את ההתנחלות או לאפשר נוכחות ישראלית על אדמות פלסטיניות פרטיות.
בהודעת מחלקת המדינה בנוגע לעלייתו של בן גביר להר הבית נכתב כי "אין להשתמש במקומות קדושים למטרות פוליטיות. ארצות הברית תומכת בסטטוס-קוו וקוראת לכל הצדדים לכבד את קדושת המקום". זו אינה הפעם הראשונה שבה ארה"ב מגנה את התנהלותו של בן גביר בנוגע להר הבית, כשלפני כארבעה חודשים וחצי אמרו כי עלייתו הקודמת היא "פעולה שאינה מתקבלת על הדעת".

3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איתמר בן גביר
ג'ו ביידן, איתמר בן גביר
פעם שנייה שארה"ב מגנה את התנהלות השר לביטחון לאומי בעקבות עלייה להר הבית. ביידן ובן גביר
(צילום: AP)
הגינוי האמריקני הצטרף לשורת גינויים שנשמעו בעולם הערבי, בעקבות הגעתו של בן גביר להר הבית, שם אמר כי "אנחנו בעלי הבית כאן. כל האיומים של החמאס לא יעזרו, אנחנו בעלי הבית על ירושלים ועל ארץ ישראל כולה".
סעודיה נמנעה מלציין את שמו של השר, ובהודעה שפרסם משרד החוץ בריאד נכתב כי "הממלכה הסעודית מגנה בתוקף את כניסתו של בכיר ישראלי למתחם אל-אקצא". הם טענו כי התנהלותו של בן גביר "שיטתית", ומהווה הפרה בוטה של כל המוסכמות וההסכמים הבינלאומיים. לדברי משרד החוץ הסעודי, צעדו של השר לביטחון לאומי נתפס כ"פגיעה ברגשות מוסלמים ברחבי העולם". בריאד שיגרו מסר לישראל וציינו כי "משרד החוץ רואה בכוחות הביטחון הישראליים כנושאים באחריות המלאה להשלכות של המשך ההפרות האלה".
ירדן הגיבה לעליית בן גביר להר הבית כשעה לאחר שפורסמה בכלי התקשורת בישראל, ואמרה: "עלייתו של השר לביטחון לאומי הישראלי להר הבית ומתחם אל-אקצא היא הפרה של קדושת המקום, זהו צעד פרובוקטיבי שיש לגנות". הירדנים ציינו כי "זו עליית מדרגה מסוכנת המהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל הסטטוס-קוו בירושלים והמקומות הקדושים".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר עולה להר בהבית
איתמר בן גביר עולה להר בהבית
במצרים טענו כי בן גביר "הגיע מלווה בקבוצות קיצוניים"
(צילום: תקשורת - עוצמה יהודית)
גם בירדן התייחסו לכך שאין מדובר בפעם הראשונה ששרים ישראלים בכלל, ובן גביר בפרט, עולים להר הבית ואמרו כי "ההפרות החוזרות והמתמשכות כלפי אתרי הקודש בירושלים, הן המוסלמיים והן הנוצריים, לצד המשך הצעדים החד-צדדיים להרחבת ההתנחלויות והפלישה לאדמות פלסטיניות כבושות, עלולות להסלים את המצב ומהוות כיוון מסוכן שהקהילה הבינלאומית צריכה לפעול לעצירתו באופן מיידי".
מדינה נוספת שלישראל יש עימה הסכם שלום וגינתה את הצעד של בן גביר היא מצרים, ובמשרד החוץ בקהיר ציינו כי אל השר לביטחון לאומי "התלוו קבוצות קיצוניים". "הפעולות הפרובוקטיביות הללו מנוגדות לאחריות ולהבנה שמצופים מבכירים בממשלת ישראל", מסרו, "העליות הרצופות למסגד אל-אקצא, שמטרתן גיבוש מדיניות של חלוקה זמנית ומרחבית, לא ישנו את הסטטוס קוו המשפטי וההיסטורי הקיים שעל פיו אל-אקצא הוא הקדש איסלאמי".
מצרים, שתיווכה רק לאחרונה להפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי במבצע "מגן וחץ", סיימה את הודעתה בקריאה לבכירים בישראל "להפסיק לפעול בדרכי ההסלמה שמוסיפות למתיחות הקיימת בעיר".