שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) תקף באולפן ynet את נתניהו על אופן הרכבת הקואליציה המסתמנת: "למה צריך חקיקה לפני? הוא מייצר מצג שווא שלא הכול סגור ולכן צריך זמן. אני מקווה שהנשיא לא ייתן יד לשימוש בחוק כפלסטר". על התוכנית האופוזיציונית למאבק בקואליציה אמר: "ניאבק בצורה חוקית בדברים שרעים למדינת ישראל בכל הכלים שעומדים לרשותנו".
זה נראה שאין לכם באמת כלים לעצור את גלגל הממשלה והחקיקה. מה תוכלו לעשות מול זה? "בוודאי ש-64 חברי כנסת יכולים לגבור בסוף, אבל אני לא רואה שהכול יעבור בכזו מהירות. נפעל בכדי לעכב את החקיקה שמאוד מזיקה למדינת ישראל. קודם כל אפשר להקים ממשלה, למה צריך את כל החוקים האלה לפני? מה בנימין נתניהו עושה? הוא מייצר מצג שווא שלא הכול סגור ולכן הוא צריך זמן כדי להקים ממשלה. אם הוא יקבל את הארכה הזו, הוא ינצל את ההזדמנות כדי לחקוק חוקים הזויים שאין בהם צורך כדי להקים ממשלה. למה מבקשים אותם לפני? כי לא כולם מאמינים לו. הרכבנו לא מעט קואליציות, החקיקה תמיד עוברת אחרי הרכבת הממשלה. כאן נראה שהשותפים של נתניהו לא מאמינים בו. מה מונע ממנו להגיד 'עלה בידי'?".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"לא כולם מאמינים לו". בנימין נתניהו ושותפיו לקואליציה המיועדת
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן , נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, שאול גולן)
אתה באמת מאמין שהנשיא לא ייתן לו את הארכה שהוא מבקש? מה הציפייה שלך מיצחק הרצוג? אני מניח שהנשיא יבקש הבהרות, הוא הרי לא חי בפלנטה אחרת. אני מצפה שהוא לא ייתן יד לשימוש בחוק כפלסטר, ותחת אמתלה של תהליך הרכבת ממשלה כשהכול מוכן, לנצל את הזמן לחוקק חוקים כדי לאפשר לדרעי לכהן לדוגמה. יש חוקים שבלעדיהם הממשלה לא יכולה לקום. פירוקי משרדים עושים אחרי הרכבת ממשלה, אף פעם לא לפני. אלא אם כן, כמו במצב הזה, שהשותפים של נתניהו מביעים בו חוסר אמון מוחלט".
בוא נדבר על יוקר המחיה. היית שר הבינוי והשיכון עם הרבה מאוד הבטחות וראינו איך זה הסתיים. "נראה בשנת 2023 בלימה של עליית מחירי הדיור. למה? בגלל המהפכה שעשינו מבחינה כמותית. קיבלנו משרד שיכון עם 50,000 שיווקים בשנה, ואני מחזיר אותו למחליפי עם 100,000, פי שניים ממה שהיה אצל ליצמן ופי 1.5 מכחלון. מקווה שזה ישאר בעלייה כזו. הסוגיה השנייה שאני מקווה שתימשך היא היכולת של זוגות צעירים לקנות דירה במחיר סביר, בהנחה של מאות אלפי שקלים על חשבון המדינה. גם כאן, כשכחלון עזב את משרד האוצר הפסיקו את זה, שנתיים זה לא היה ואנחנו החזרנו את זה. כ-30,000 משפחות קיבלו את ההיתר הזה במהלך השנה הזו".
3 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
"ממתי הפגנה זה מרי אזרחי? זה כלי בסיסי בדמוקרטיה". גדי איזנקוט
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)
וכשתפקיד שר השיכון יהיה אצל יהדות התורה? "אני מאוד מקווה שיצחק גולדקנופף ימשיך לעשות את זה. לא צריך אפילו להוסיף. עד סוף שנה הבאה, כשני שליש מהזוגות הצעירים במדינת ישראל שרוצים לקנות דירה ואין להם את היכולת, יקבלו דירה בהנחה. אני מאוד חושש שיקרה מה שכבר קרה עם ליצמן, כשוויתרו על התוכניות לציבור הכללי והגענו לאן שהגענו. לכן אני מקווה שילמדו ממה שעשינו.
צחי הנגבי אמר שאתם על סף קריאה למרי אזרחי. יהיה מרד מסים? "בוא נעשה סדר, דיבר גדי איזנקוט על כך שאם הממשלה תקדם מעשים מסוכנים אז נצא לרחובות ונפגין. ממתי הפגנה זה מרי אזרחי? הפגנה היא כלי בסיסי בדמוקרטיה. כל הבכי והנהי לא מתאים. תפקידה של אופוזיציה הוא לא לשתוק, להילחם בכנסת, להוציא אנשים להפגנות כשצריך. דווקא כשנתניהו היה באופוזיציה הוא סירב לקרוא לבנט ראש ממשלה, עצרו פה את הכנסת, הפילו חוקים שחשובים למדינת ישראל. אנחנו לא נעשה את זה, דברים שטובים למדינת ישראל נתמוך בהם ודברים שרעים, ניאבק בהם בצורה חוקית כמובן, ובכל הכלים העומדים לרשותנו".

שותפו של אלקין באופוזיציה העתידית וכיום יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ רם בן-ברק (יש עתיד), תקף בריאיון ל-ynet radio את הוויתור של נתניהו לחרדים: "הכלכלה שלנו תקרוס בעוד איקס שנים אם לא נתחיל לפעול". כשנשאל על כוח האדם הנחוץ לצבא, השיב בן-ברק: "הצבא זקוק נואשות לכוח אדם סדיר. אתה רואה שהולכים לקרוא ללוחמים להרבה יותר ימי מילואים בגלל מה שקורה ביו"ש, ואני מעריך שהמצב הזה עוד יחמיר. חסר הרבה כוח אדם בצבא, יש לנו בעיות על קו התפר וביו"ש, יש לנו הרבה מאוד משימות שאפשר להוריד מהמילואימניקים ולהעביר אותם לסדירים אם היה אפשר. אני חושב שכל צעיר וצעירה בישראל צריכים לתרום את חלקם.
"אני מקבל את זה שצריך להתחשב באורחות חיים ואני חושב שחרדים צריכים לשרת במסגרת חרדית. אפשר לחשוב על הרבה דברים אם יהיה רצון. הערך הזה של שוויון הוא חשוב, מה גם שאנחנו מדינה עם הרבה מאוד משימות צבאיות ולאומיות. ניתן היה לשלב אותם בשירות במסגרות שונות, לא בהכרח בצבא".
3 צפייה בגלריה
רם בן ברק
רם בן ברק
"נתניהו מתגלה כמנהיג חלש ורופס". רם בן ברק
(צילום: יריב כץ)
האם יותר חשוב בעינייך שהחרדים ישתלבו בצבא או בשוק העבודה? "עשינו מאמצים בעניין הזה. חוק הגיוס החדש שהיה אצלי בוועדה מתעדף השתלבות בשוק העבודה, על חשבון מחויבויות גדולות בצבא, בגלל הבנה שהכלכלה שלנו תקרוס בעוד איקס שנים אם אנחנו לא נתחיל לפעול. הגענו להסכמה של לימודי ליבה עם מגזרים מסוימים, ונתניהו במחי יד ויתר להם. צריך להגיד ביושר, כל אחד וכל מפלגה תקבל מה שהיא רוצה מנתניהו ברגעים האלה, נתניהו מתגלה כמנהיג חלש ורופס. המדינה צריכה לתקצב מוסדות גם לפי מה שהמדינה רוצה שהם ילמדו, יחד עם מה שמתאים למגזר שלהם. אני לא הייתי מתקצב מוסדות שלא מלמדים אנגלית ומתמטיקה ולא מכינים את האנשים לעבודה, כי אחרת הם לא יעבדו. לא צריך לקבוע לילד בן שש שהוא לא יוכל לעבוד כשיהיה בן 18. זה נקרא להעניש ילד, לא לתת לו את הכלים להתמודד עם העולם החיצוני.
החרדים מענישים את ילדיהם? "אין ספק, החרדים מעוניינים שהמצב הזה יישמר. העסקנים שלהם מעוניינים שהם יהיו זקוקים לתמיכות האלה, כך שיישארו בכוללים ויהיה אפשר להמשיך לשלוט בהם. אני לא רואה סיבה אחרת, אין שום סיבה בעולם שלא ילמדו ויעבדו. אני לא נגד לימודים חס וחלילה.
מה לדעתך התוצאה הכי ריאלית וסבירה שיכולה לצאת מהסיכום על חוק הגיוס החדש? "חברי הכנסת החרדים היו שמחים לחתום על החוק שהיה אצלי בוועדה. המאבק שהם מנהלים הוא כדי להראות לציבור ולרבנים שהם נלחמים. הם מבינים היטב שהחוק הזה הוא חוק מיטיב, שאומר שכל אזרח במדינת ישראל ישרת. צה"ל בוחר מועמדים לשירות ביטחון, ומי שמסיבות כאלה ואחרות לא רוצה לשרת בצה"ל יעשה שירות לאומי. אבל כולם ישרתו שנתיים, ולא בהתנדבות. אני רוצה להגיד עוד בעניין הזה. אנחנו הולכים בעיניי לקטסטרופה. נתניהו חילק את יו"ש למספר שרים. הסמכות והאחריות לא נמצאים במקום אחד, ואין ספק שזה יבעיר את השטח. מי יכבה את הבערה? אותם חרדים, בוודאי שלא. האם הציונות הדתית יכבו אותה, כשהם הולכים לפטור מלא לכל הבנות משירות בצה"ל?
"כשאת יורדת לעומק, בציונות הדתית סידרו לעצמם סידור פוליטי מאוד נוח. חלק גדול מהם לומד שנה וחצי ומשרת שנה וחצי. את הפריבילגיה הזו לא נתנו לבן שלי, שעשה שנת שירות על חשבונו ושירות של שלוש שנים ושנתיים בקבע. הנטל צריך להיות עליהם, כי הם לוקחים על עצמם את האחריות להבעיר את השטח וזה מה שהם יעשו, אז שיקחו אחריות וידאגו שגם הגיוס אצלם יהיה גיוס מלא של שלוש שנים לכולם, בלי כל מיני סידורים כאלה ואחרים. אין סיכוי שזה יקרה, כי מדובר בראש ממשלה לעתיד חלש, שהולך ומוכר את המדינה הזו כי הם אומרים לו שיעזרו לו בכל מה שקשור למשפט שלו".