ועדת האתיקה דחתה היום (ראשון) את תלונתה של ח"כ נעמה לזימי מהעבודה שטענה כי יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן פעל באלימות כשחטף מגפון ממפגינה נגד המהפכה המשפטית, כפי שתועד מניו יורק. הוועדה קבע כי לא יוטלו סנקציות נגד רוטמן, לאחר שהתייצב בפניה וטען כי פעל מתוך הגנה עצמית. המפגינה שהייתה מעורבת בתקרית לא קיבלה הזמנה להעיד בפני הוועדה.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"מצופה מחברי הכנסת שלא להיכנס לעימות פיזי עם מפגינים". רוטמן
(צילום: שלו שלום)
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"החלטה מעציבה מצד ועדה שאמורה לשמור על כבוד הכנסת". לזימי
(צילום: יואב דודקביץ')
מיד לאחר התקרית בניו יורק, פנתה ח"כ לזימי לוועדת האתיקה של הכנסת בטענה שפעל באלימות, על אף שלא היה תחת איום. הוועדה קבעה כאמור כי לא יוטלו סנקציות על ח"כ רוטמן משום שלא בוצעה הפרה אתית לטענתה, וכתבה כי "לצד הקושי שבמעשה חטיפת המגפון, חברי הוועדה ציינו שמצופה ששלומם של חברי הכנסת יישמר על ידי גורמי האכיפה באופן שיאפשר להם למלא את תפקידם". עם זאת, נכתב, "הוועדה מבקשת לציין כי נשיאה בתפקיד ציבורי מביאה עמה ביקורת ומצופה מחברי הכנסת שלא להיכנס לעימות פיזי עם מפגינים".
ח"כ לזימי מסרה בתגובה להחלטה: "חבר הכנסת רוטמן השתמש באלימות פיזית נגד מפגינה, אזרחית ישראלית הלומדת בניו יורק שהפגינה נגד ההפיכה המשטרית. זאת למרות שהיה מאובטח בכבדות, בעודו בתפקיד ומייצג את ישראל בעולם. הדבר לא הולם התנהגות של חבר כנסת ובטח לא של יו"ר ועדת חוקה הדן כעת על עתידה הדמוקרטי של ישראל.
למרות הפעולה האלימה, ועדת האתיקה החליטה לא לזמן את הנפגעת לתת עדות ולא פעלה מולה כלל, ואף קבעה כי רוטמן לא עבר עבירה אתית על אף שהוא מצולם ומתועד. החלטה מצערת ומעציבה מצד ועדה שאמורה לשמור על כבוד הכנסת ולדרוש אמות מידה ראויות".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
"יכול היה לבקש סליחה ולהודות שטעה". רוטמן והמגפון, לפני כחודש
(צילום: שני גרנות לובטון)
נציין כי ועדת האתיקה של הכנסת, שבראשה עומד ח"כ ינון אזולאי מש"ס, מורכבת ממספר זהה של חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה. ברקע חידוש החקיקה סביב המהפכה המשפטית בוועדת החוקה שבראשה עומד ח"כ רוטמן, היה מצופה מציגי האופוזיציה להפעיל סנקציות נגדו, אך אלה דחו את הקובלנה של ח"כ לזימי.
נזכיר כי המפגינה שיו"ר ועדת החוקה חטף ממנה מגפון הגישה נגדו תלונה במשטרה. ל-ynet היא סיפרה לאחר האירוע: "אף פעם בחיים לא הייתי בתגרה פיזית, והייתי מבוהלת אחרי שזה קרה. חששתי מאוד להגיש תלונה בגלל האופי של הבן אדם, התפקיד שלו ומי שהוא. אני ישראלית ומתכוונת לחזור לארץ אחרי סיום הלימודים שלי כאן. יש לו המון כוח והוא יכול איכשהו לסובב את הסיפור הזה ולהפנות אותו נגדי".
לדברי המפגינה, "פשוט קראתי קריאות נגדו על מה שהוא עושה לעם ישראל, והוא פשוט רצה שזה ייפסק - אז הוא תקף אותי. הוא אגב בשום שלב לא לקח על זה אחריות, אלא טען שהוא הקורבן ושאני תקפתי אותו בצעקות. זה די מעורר רחמים, מדהים שהוא לא יודע לקחת אחריות על המעשים שלו, כמו ילד. הוא יכול היה לבקש סליחה ולהודות שטעה".