ברקע השאלות הרבות שנוגעות ל"יום שאחרי" ברצועת עזה, הרב מארק שנייר, רב אמריקני בולט שמקורב לבית המלוכה הסעודי, כתב במאמר שפורסם ביום שישי האחרון בעיתון הסעודי המוביל "ARAB NEWS" כי "סעודיה, קטאר ואיחוד האמירויות אמרו לישראל ולממשל ביידן כי הן מוכנות, בתמיכת מצרים וירדן, להציע סיוע מסיבי לשיקום עזה - אך רק בתנאי שממשלת ישראל תסכים לעבוד על מדינה פלסטינית".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"למה הוא מגיב כאילו עמדת סעודיה בנוגע למדינה פלסטינית היא חדשה?". נתניהו
(צילום: לע״מ)
הרב, שייסד ועומד בראש הקרן להבנה בין-דתית יהודית-מוסלמית, ומתקבל בחום ב-15 השנים האחרונות בארמונות סעודיה, עומאן, בחריין, קטאר ואיחוד האמירויות, תהה במאמר: "מדוע נתניהו עושה את עצמו מופתע מההצעה להוביל את שיקום עזה בתמורה לפתרון שתי המדינות? מדוע מגיב כעת ראש הממשלה כאילו עמדת סעודיה בנוגע למדינה הפלסטינית היא חדשה?".
לדברי שנייר, בלי פיתרון שתי המדינות נתניהו יכול לשכוח לא רק מהסיוע בשיקום עזה - אלא גם מנורמליזציה עם סעודיה. "הממלכה הביעה, פעם אחר פעם, תקווה ורצון לנורמליזציה עם ישראל בתמורה למדינה פלסטינית. עמדתה לגבי מסלול הנורמליזציה לא השתנתה, גם בעיצומו של המשבר הנוכחי בעזה", ציין הרב במאמרו.
עוד טען שנייר כי "גורמים רשמיים סעודים היו עקביים כבר יותר מעשור כאשר דנו בנורמליזציה עם ישראל לצד הקמת מדינה פלסטינית. כשנפגשתי באופן פרטי עם שר ההגנה הנסיך חאלד בן סלמאן והנסיך פייסל בריאד ב-2020, שניהם הצהירו במפורש על עמדת הממלכה". לדבריו, "הם אמרו שסעודיה קוראת להופעתו של מזרח תיכון הכולל מדינה פלסטינית עתידית שחיה לצד ישראל בשלום ובביטחון. למעשה, הצעה זו הורחבה על ידי סעודיה מאז יוזמת השלום הערבית ב-2002".
2 צפייה בגלריה
פייסל בן פרחאן והרב מארק שנייר
פייסל בן פרחאן והרב מארק שנייר
"עמדת סעודיה לגבי הנורמליזציה לא השתנתה, גם בזמן המשבר הנוכחי בעזה". הרב שנייר עם שר החוץ הסעודי, ב-2020
בנאומו בפורום הכלכלי בדאבוס החודש, שר החוץ הסעודי הנסיך פייסל בן פרחאן אמר דברים דומים לאלו של הרב שנייר. "השלום והביטחון עבור ישראל קשורים קשר הדוק עם השלום והביטחון של הפלסטינים. אנחנו לגמרי שותפים לזה". בראיון ל-CNN בשבוע שעבר הדגיש בן פרחאן: "אנחנו צריכים יציבות, ויציבות תגיע רק דרך פתרון הסוגיה הפלסטינית".
במאמר, פנה שנייר לנתניהו, והפציר בו "לאמץ את ההזדמנות ההיסטורית הזו". לדברי הרב, "עלינו להכיר במסגרת של סעודיה כביטוי לשאיפתה של הממלכה למזרח תיכון משתנה של שלום, שגשוג ודו-קיום".