צה"ל הציג בפני הדרג המדיני מידע מדאיג, לפיו נציגים מוניציפליים שקשורים לחמאס החלו בשיקום היכולות האזרחיות בצפון הרצועה ובמרכזה.
לפי גורמים מדיניים, חמאס החל לשקם את היכולות האזרחיות שלו בגלל הדשדוש הישראלי בהחלטה על היום שאחרי. לא מדובר בכוח חמוש, אלא בנציגים עירוניים שהם חלק משלטון החמאס. אותם נציגים החלו לתת שירותים לאוכלוסייה.
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה
(צילום: EPA)
גורמים מדיניים אמרו: "הגענו למצב שחוסר החלטה מדינית על מי ישלוט ביום שאחרי לא רק שמעכבת את ההישג הצבאי - אלא פוגעת בו".
"האזרחים בצפון הרצועה, אותם 200 אלף שנשארו שם, לא מכירים משהו אחר. הם מכירים רק את החמאס וזה חמאס אזרחי, וזה משהו שישראל לא רוצה".

ישראל דוחה את הכרעת "היום שאחרי"

השבוע נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" מכתב ביקורתי של כ-130 מפקדים וקצינים במילואים, שטוענים כי הישגי הצבא בשטח לא מתורגמים לאסטרטגיה. "בימים האחרונים צה"ל החל לשחרר חטיבות מילואים, ומייד צפות ועולות בנו השאלות: האם עמדנו במשימה שלשמה התגייסנו, ואיך מתורגמים אותם הישגים משמעותיים שהשגנו בשדה הקרב להישגים ברמה האסטרטגית?", כתבו. "לצערנו הרב, התשובה המסתמנת היא שצה"ל וממשלת ישראל לא מצליחים לתרגם את הניצחונות שהושגו בעמל רב ברמה הטקטית, לניצחון ברור ומוחץ ברמה המערכתית והאסטרטגית".

הקצינים קראו לא לאפשר לתושבי צפון רצועת עזה לשוב לבתיהם עד לחזרת החטופים, והסבירו כי "עלינו לוודא כי ההישג היחיד שכן הושג במערכה עד לשלב הנוכחי אינו נשמט מידינו, והוא ההישג הקרקעי. פינינו, בצעד חסר תקדים, את מרבית אוכלוסיית העיר עזה וייצרנו שליטה מבצעית בחלקים נרחבים של העיר. את ההישג הזה עלינו לשמר לטובת המשך הלחימה, בראש ובראשונה עלינו להשלים את משימת פינוי האוכלוסייה מאזור הלחימה בצפון הרצועה, ואז עלינו לוודא חסימה מלאה של המסדרון על בסיס נחל עזה, מעל ומתחת לקרקע".
ולא רק בצבא קיימת ביקורת על הדרג המדיני, גם אם מזווית שונה. בארצות הברית מתוסכלים מגרירת הרגליים בישראל בנושא שאלת "היום שאחרי". במשך שבועות ארוכים לחצו בכירים אמריקנים על ראש הממשלה בנימין נתניהו לדון בגורלה של רצועת עזה, אך הוא נמנע מכך והדיון בקבינט בפועל החל רק לאחרונה.
ובעוד הדיון בישראל נגרר, בעולם עוסקות בו לפחות עשר מדינות שונות - שמעלות הצעות לסיום המלחמה, השבת החטופים, שיקום הרשות הפלסטינית והזזת חמאס מהשלטון ברצועת עזה. בין ההצעות הללו מנסה הממשל האמריקני גם לתווך מחדש לעסקת נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שתכלול גם פתח להקמת מדינה פלסטינית. נתניהו, לפי שעה, דוחה את ההצעות השונות, ולאחרונה התחייב גם לשמור על שליטה צבאית ישראלית בכל הגדה המערבית וברצועת עזה.