כתבת ynet לענייני העולם הערבי, ליאור בן ארי, מסכמת את השבוע ועושה סדר בכל מה שצריך לדעת באזור. והפעם - המעורבות העמוקה של שרי החוץ הערבים במלחמה. צפו בפינה "יא אללה" ב-ynet Live:

לא רק ראשי ממשלות ונשיאים: מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", שרי החוץ של מדינות ערב לוקחים חלק משמעותי מאוד בקבלת ההחלטות. בנובמבר האחרון, אחרי הפסגה הערבית-איסלאמית בריאד בירת סעודיה, אפילו הוקמה "ועדת שרים ערבית-איסלאמית", שכוללת כמה שרי חוץ ערבים ומטרתה היא גיבוש פעולה בינלאומית לעצירת המלחמה.
חברי הוועדה ביקרו כבר במדינות רבות בעולם בניסיון לגייס תמיכה. כל השרים מנסים לבסס את המעמד של המדינה אותה הם מייצגים באזור ומנסים ליצור את הנתיב למימוש האינטרסים של מדינתם בהמשך. חשוב להכיר את השרים הערבים שפועלים מאחורי הקלעים - שחלקם מתבטאים בחריפות נגד ישראל, ואילו חלקם נוקטים בגישה יותר פייסנית.

טוען שישראל "מבצעת פשעי מלחמה": שר החוץ הירדני

אחד השרים הערבים שמתבטאים בצורה הקיצונית ביותר נגד ישראל מגיע דווקא ממדינה שחתמה עם ישראל על הסכם שלום - שר החוץ הירדני איימן א-ספדי. מתחילת המלחמה, א-ספדי פעיל מאד בפגישות ובפורומים שונים, ורק ביום ראשון האחרון הוא נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שמבקר באזור.
4 צפייה בגלריה
איימן א-ספדי  שר החוץ של ירדן
איימן א-ספדי  שר החוץ של ירדן
מתבטא בצורה קיצונית ביותר נגד ישראל. איימן א-ספדי
א-ספדי ידוע בהתבטאויות החריפות שלו נגד ישראל ומדגיש כל הזמן את סירובה של ירדן לעקירת פלסטינים ואת הצורך בהקמת מדינה פלסטינית. בשבוע שעבר הוא אמר "שירדן עובדת על הכנת תיקים משפטיים לטיפול 'בפשעי המלחמה שביצעה ישראל'". ירדן גם תומכת בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.

חזה ש"ישראל לא תתקרב עם מקל": שר החוץ הלבנוני

על רקע המאמצים הדיפלומטיים המשמעותיים מאוד שנועדו לעצור את ההסלמה בזירה הצפונית - שר החוץ הלבנוני עבדאללה "בו" חביב משחק תפקיד משמעותי באזור. חביב התראיין ביום ראשון האחרון לרשת מקומית, ואמר כי "ישראל רק מאיימת ולא תתקרב ללבנון גם עם מקל!". יממה לאחר מכן, חוסל וויסאם טוויל - מפקד כוח רדואן, יחידת העילית של חיזבאללה - בתקיפה שיוחסה לישראל בדרום לבנון.
4 צפייה בגלריה
עבדאללה "בו" חביב שר החוץ של של בנון
עבדאללה "בו" חביב שר החוץ של של בנון
עבדאללה "בו" חביב. טען ש"ישראל רק מאיימת"
יש לציין כי לצד הלחימה בין חיזבאללה לישראל, לבנון מתמודדת עם משברים רבים נוספים - משבר פוליטי, משבר כלכלי קשה והתמודדות עם עקורים סורים רבים שנמצאים במדינה. חוץ מניסיון למנוע הסלמה ביטחונית, נציגים מערביים מגיעים ללבנון ללא הפסקה בניסיון לעזור למדינה בכל ההיבטים.

נזהר בהתבטאויות על התקיפות בעזה: שר החוץ הסעודי

שר חוץ נוסף שלוקח חלק משמעותי בדיונים הבינלאומיים לאורך כל המלחמה הוא שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן, שנוטה להיות פחות תקיף בהתבטאויותיו נגד ישראל. סעודיה כמובן מגנה את התקיפות הישראליות בעזה, ובן פרחאן אמר בעצמו בעבר וכי סעודיה לא מוכנה לקבל את המצב ברצועה - אבל הטענות שלו מופנות יותר לקהילה הבינלאומית.
4 צפייה בגלריה
פייסל בן פרחאן
פייסל בן פרחאן
פייסל בן פרחאן בעצרת האו"ם. טענותיו מופנות יותר לקהילה הבינלאומית מאשר לישראל
(צילום: UN)
בדבריו, בן פרחאן חוזר בדרך כלל על כמה דברים מרכזיים שסעודיה שואפת אליהם: הפסקת אש מיידית, הבטחת מעבר סיוע לעזה, שחרור בני ערובה ויצירת נתיב לשלום. הד לרעיונות של בן פרחאן ניתן למצוא בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם מהחודש שעבר שקוראת לנקוט בצעדים דחופים כדי להבטיח הכנסת סיוע נוסף לרצועה.

מדבר על עזה, ועסוק בסיני: שר החוץ המצרי

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי מנסה בחודשים האחרונים להעביר את המסר שמצרים עושה הכל כדי לסייע לפלסטינים ולנסות להכניס כמה שיותר סיוע לרצועה. עם זאת, בראש סדר העדיפויות של מצרים עומד הרצון למנוע עקירת פלסטינים לסיני - אחד החששות הגדולים ביותר של המדינה, על רקע סיבות ביטחוניות וכלכליות.
4 צפייה בגלריה
ברבוק עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי מסיבת עיתונאים
ברבוק עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי מסיבת עיתונאים
מצרים חוששת יותר מכל מעקירת פליטים פלסטינים לסיני. סאמח שוכרי
(צילום: רויטרס)
כמובן שישנם שרי חוץ נוספים שמשחקים תפקיד משמעותי במלחמה - כמו שר החוץ של קטאר, שהוא גם ראש הממשלה של המדינה, מוחמד א-תאני. יחד עם מצרים, קטאר מתווכת בין ישראל לחמאס בכל הנוגע לעסקאות להשבת החטופים. גם שר החוץ האירני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, נחשב לדמות משמעותית מאוד במלחמה.