4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
מחריפה את העיצומים: בן דויד ואביגדור ליברמן
(צילום: יואב אלכס קולמויסקי , מוטי קמחי )
המורים ממשיכים את העיצומים: הסתדרות המורים הודיעה הערב (רביעי) כי גם מחר לא יתקיימו לימודים בכל רחבי הארץ בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים. במוסדות בחינוך המיוחד הלימודים יתקיימו כרגיל.
בהסתדרות טענו כי העיצומים יימשכו עד שתגיע הצעה קונקרטית ממשרד האוצר, וקראו לליברמן שלא להמתין ליום ראשון - אלא להיכנס למשא ומתן רציני כבר מחר. במקביל להתכתשויות בין משרד האוצר להסתדרות המורים, ראשי הרשויות התכנסו לדיון חירום כדי להחליט איך לפעול בזמן שעובדי ההוראה שובתים - כשהמטרה היא לחייב את הסייעות להגיע לעבודה בניגוד להוראת ההסתדרות.
יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס יצא נגד בר-דוד ואמר כי "לא נאפשר להחזיק את הורי ותלמידי ישראל כבני ערובה מהרגע להרגע. נדאג לאפשר המשך שיגרה בטוחה לילדים. המחויבות הראשונה שלנו היא לדאוג לבטיחותם ושלומם של הילדים. בסערה שמערכת החינוך נמצאת בה, הנפגעים הישירים הם התלמידים וההורים. המצב בלתי אפשרי והמחויבות הראשונה של הרשויות היא טובת התושבים. על אף שאנחנו מצדיקים את המאבק שמנהלים המורים על שיפור תנאי העסקתם ותומכים בהם, זוהי לא דרכנו. השלטון המקומי חותר למצוא את הפתרונות המתאימים ביותר, שיאפשרו המשך שגרה עבור הילדים וההורים".

הכאוס במערכת החינוך - כתבות נוספות

"אנחנו מנהלים מו"מ כבר חצי שנה עם פקידי האוצר, אבל טרם קיבלנו אפילו הצעה קונקרטית אחת", אמרה הערב מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "היום אנחנו רואים שלאוצר יש כסף, אבל הוא מעדיף לתת אותו למפעילי קייטנות ולא לעובדות ועובדי ההוראה שנושאים על כתפיהם את מערכת החינוך. במעשיו אלה מחריף האוצר את המשבר במערכת חינוך, ומאיץ את נטישת עובדות ועובדי ההוראה. האוצר משדר לציבור ולעובדי ההוראה שאין צורך בעובדות ועובדי הוראה מקצועיים שיהיו אחראים על חינוך דור העתיד של ישראל".
4 צפייה בגלריה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
מסגרות הקיץ יוקדמו? תלמידים בבית הספר של החופש הגדול
בן דויד הודתה ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שהורה לסייעות בגנים שלא להחליף את הגננות ביום ראשון ובבתי הספר של החופש הגדול כפי שניסו לקדם באוצר, ופנתה לליברמן פעם נוספת בבקשה להיפגש באופן אישי איתה, עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, והממונה על השכר במשרד האוצר.
בהסתדרות המורים אמרו כי "הנציגים מוכנים לשבת עד שייצא עשן לבן, ומקווים שביום חמישי שר האוצר ינחה את פקידי האוצר להגיע סופסוף עם טבלאות שכר והצעות קונקרטיות לתוספות שכר לכל עובדי ההוראה בשירות המדינה".

המהלך של ליברמן מאחורי הגב של שאשא ביטון

יוזמתו של שר האוצר אביגדור ליברמן לתקצב את פעילות הקיץ ברשויות כבר מיום ראשון הקרוב הייתה מהלך חריג וחסר תקדים של שבירת שביתת המורים. בפגישה שערך אתמול עם יו"ר הנהגת ההורים מירום שיף וחברי הנהלה נוספים קיבל ליברמן תמיכה במהלך של התאמת ימי החופש במערכת החינוך עם החופשות במשק הכללי, בדגש על ביטול אסרו חג, קיצור חופשות והתאמה לחגים.
במהלך הפגישה שבה תואמו העמדות ביקשה הנהגת ההורים מליברמן לפעול להקדמת בית הספר של החופש כדי להקל את הילדים וההורים נוכח מאבק הסתדרות המורים והשביתות, והאוצר אף פנה למשרד החינוך עם הצעה להקדים את בתי הספר של החופש הגדול. משרד החינוך עמד על כך שיש לקדם משא ומתן עם המורים להסכם שכר חדש באופן מיידי, והשרה שאא ביטון אף תקפה היום את משרד האוצר על העיכוב במגעים.
בהודעה שפרסמה היום כתבה שאשא ביטון כי "אם באמת האוצר היה מסכים להיפגש היום עם המורים השביתה הייתה נמנעת. משרד החינוך פעל בכל דרך כדי למנוע את השביתה היום אך האוצר התבצר בעמדתו. במשך חודשים ארוכים אני בתוך המשא ומתן ויודעת שהצענו פתרונות להכול, אפשר להגיע להסכם וגם האוצר יודע זאת".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
סירבה להקדים את מסגרות הקיץ - ודרשה להמשיך במו"מ. שרת החינוך שאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרת החינוך ציינה כי "בלי מורים במערכת לא נוכל לשמור בשנים הקרובות על יציבות ושגרת לימודים שחשובות כל כך לכולנו. האוצר מהתל בציבור, עוד היום אפשר להיפגש ולמנוע את הכאב מההורים והתלמידים".
אך ההודעה הייתה רק הקש ששבר את גב הגמל. שאשא ביטון קוממה את האוצר כבר כשטענה שמורה מתחיל צריך להרוויח 10,000 שקל בחודש, ולא מתחה ביקורת על השבתת מערכת החינוך. עמדת השרה מנעה מהמדינה לפנות לבית הדין הארצי לעבודה כדי לבקש צווי מניעה נגד הסתדרות המורים, כפי שנהגה בעבר. גם בהנהגת ההורים הבינו שאין היתכנות למניעת השביתה באמצעים משפטיים - ולכן ביקשו את עזרתו של ליברמן בהקדמת פעילות הקיץ.
הברית של ליברמן עם הנהגת ההורים הארצית החלה לפני כמה שבועות, כאשר השר הזמין את יו"ר הנהגת ההורים מירום שיף להשתתף במסיבת עיתונאים יחד עם יו"ר התאחדות התעשיינים רון תומר, שבה הוצגה עמדתו לגבי הצורך להתאים את ימי החופשה של המורים לימי החופשה במשק.
בנוסף, להחלטה להקדים את פעילויות הקיץ קדם סיכום בין יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס לאוצר, שאפשר לרשויות לפעול בדרך עוקפת להפעלת גני הילדים בימי השביתה בעזרת ההעסקה של סייעות במקום הגננות השובתות בתשלום של 40 שקל לשעה, ומרכז השלטון המקומי הגיע לסיכום עם משרד האוצר לפיו ניתן יהיה לשלם דמי החלפת גננת גם עבור חלק מהיום.
4 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בניגוד לעמדת השלטון המקומי, הודיע יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, שי פרוכטמן, כי הוא מתנגד ליוזמה. "הנהלת איגוד מנהלי אגפי החינוך קוראת לכול השותפים בהפעלת מערכת החינוך לכבד את המאבק הצודק של עובדי ההוראה לשינוי מערכת החינוך באמצעות קידום הסכם שכר ראוי המתאים לרוח הזמן", אמר פרוכטמן. "באין צווים משפטיים לביטול הצעדים של הסתדרות המורים, הצבת תחליפים לאנשי ההוראה בזמן השבתה על ידי עובדות שלא הוכשרו מבחינה פדגוגית, ארגונית ובטיחותית, יוביל את מערכת החינוך למסגרת בייביסיטר ולא למערכת המאופיינת באנשי מקצוע ופרופסיה ראויים".
עם זאת, יצוין כי מנהלי מחלקות החינוך הינם שכירים המועסקים על ידי הרשויות, ומעבר לעמדה הצהרתית הם לא יכולים למנוע פתיחת הפעילויות ברשות שבה ראש העיר תובע לעשות זאת.
כך או כך, למרות ההסכם עם ליברמן, בהנהגת ההורים תקפו את משרדי הממשלה והסתדרות המורים על הקיפאון במגעים. "10 ימים אל תוך מציאות פארסה במערכת החינוך, מודיעה הנהגת ההורים הארצית בצער רב, כי שנת הלימודים תשפ"ב הסתיימה", נמסר מוקדם יותר. "זאת, בשל התנהלות משרדי הממשלה והסתדרות המורים שלא מצליחים להגיע לכדי הסכם. ההתנהלות אינה מכבדת את התלמידים והוריהם ופוגעת בהם במספר רבדים. כל משרדי הממשלה תרמו בנדיבות למחדל והתוצאה - הפקרת תלמידי ישראל ופגיעה בהורים העובדים ובמשק. הילדים אינם שק החבטות של אף ארגון עובדים ולא של הממשלה".
יו"ר ההנהגה מירום שיף ציין כי הוא מחזק את ידיהם של ראשי הרשויות, ובראשם חיים ביבס, על פעילותם לשמירה על מסגרות החינוך. "הנהגת ההורים הארצית תומכת בהעלאת שכרם של המורים וטיוב תנאי העסקתם, ופועלת ללא לאות לקידום הנושא. עם זאת, לא נאפשר פגיעה בתלמידים ועל כך אני מברך את השלטון המקומי והעומד בראשו, על היותם אחראיים", אמר שיף.