מתקפת הרקטות על הגלל המערבי בצהרי החג נראית כחלק מהתוכנית הגדולה של ארגוני הטרור הפלסטיניים בעידוד איראני להסלמה בכמה גזרות, שעליה הסברנו כאן אתמול מיד לאחר ההתלקחות סביב הר הבית. לצד התגובה הראשונית בארטילריה, בצה"ל ובדרג המדיני יצטרכו להחליט כעת כיצד להגיב.
בגזרה הצפונית אין פעילות שכזו ללא אישור של חיזבאללה, ואף שלפי הרושם הראשוני נראה שארגון הטרור השיעי לא ירה בעצמו את הרקטות, הוא נתן אור ירוק לארגונים פלסטיניים מדרום לבנון. אפשר היה להניח זאת גם לאחר הודעתו הבוקר שמביעה תמיכה במאבק הפלסטיני סביב אל-אקצא.
הגורם הדומיננטי בתוכנית כולה הוא חמאס וספציפית סלאח ערורי, האחראי על אזור הגדה המערבית ופועל מלבנון ומטורקיה. האירועים בימים האחרונים, כולל הפיצוץ בהר הבית, ושיגורי הרקטות מעזה ומדרום לבנון, הם יוזמה של חמאס שרוצה להמשיך לקבל יוקרה ומעמד מוביל כתנועת ההתנגדות הפלסטינית-איסלאמיסטית העיקרית, ובה בשעה לשמר את שלטונו בעזה ולאפשר לתושבים שם להיחלץ מהמצוקה הכלכלית.

ישראל משחקת לידיו במדיניות התגובה שלה, שמאפשרת לחמאס להצית את הפלסטינים ביהודה ושומרון ולנהל משם קרב פיגועים נגד ישראל, ועכשיו גם חמאס בהובלת סלאח עארורי מארגן את הארגונים הפלסטיניים השונים תחת מטרייה של חמאס לשיגורי רקטות מאורגנים לעבר ישראל. כלומר - מוסיף חזית פלסטינית נוספת לשתיים הקיימות. המטרה - כאמור - להשאיר את עזה בשוליים - בלתי פגועה.
כל עוד מדיניות התגובה של ישראל תימשך כפי שהיא, תוך עשיית הנחות גדולות לחמאס בעזה תמורת שקט יחסי בעוטף עזה, ההרתעה תלך ותתכרסם. הגיע הזמן לפגוע קשה בחמאס וצה"ל לא זקוק לעצות מהתקשורת איפה ואיך לעשות את זה. אבל בכל מקרה, את ההרתעה מול חמאס, חייבים לשקם.
נראה שהרקטות הן מעין קטיושות קצרות טווח, בקוטר 107 או 120 מ"מ, ולא מדויקות. מתוך מטח של עשרות רקטות, ככל הידוע שתיים פגעו בתוך יישובים או לידם, וייתכן שיש ניסיון מכוון לירות לשטחים פתוחים ולא להוביל להסלמה גדולה.
המשגרים, לפי ההערכה, הוכנו מראש והופעלו מרחוק, ולכן מטוסי הקרב של חיל האוויר שהוזנקו אחרי המטח לא יכלו "לצוד" צוותי שיגור. הם טסים באזור גם כדי למנוע חידוש של הירי. אפשרות נוספת היא שבקרבת הגבול תהיה אחרי רדת החשכה פעילות "הטרדה" עם פיצוצים כמו ברצועת עזה, ואולי אף ניסיונות חדירה.
תגובת ישראל, והמשך האירועים סביב הר הבית, יקבעו לאן תמשיך מגמת ההסלמה. נזכיר גם כעת כי הקבינט לא כונס כבר כחודשיים (אך יכונס הערב), ושר הביטחון עדיין נמצא תחת חרב הפיטורים.
ישראל לא רוצה לשחוק עוד את ההרתעה, אולם נראה ששני פרמטרים יהיו ברקע ההחלטה - ניסיון לא להביא להתלקחות רבתי מול חיזבאללה, ורצון שלא להיגרר לימי קרב גם מול הארגונים הפלסטיניים בזמן החג, כשישראלים רבים נופשים בצפון.