מתיחות ביטחונית בשלל גזרות בזמן הרמדאן, רגע לפני ליל הסדר: 18 רקטות שוגרו הלילה והבוקר (רביעי) מרצועת עזה לשטח ישראל, רובן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל או נפלו בשטח פתוח. בתגובה לכך צה"ל תקף הבוקר ברצועת עזה, ואז נורה מטח נוסף למערב הנגב. בתגובה, תקף צה"ל שוב עם כלי טיס ובירי טנקים. במהלך האזעקות הלילה נפצע קל גבר כבן 30 שנחבל כשרץ למרחב מוגן. במקביל טופלה בעיר נפגעת חרדה שלא נזקקה לפינוי. אחת הרקטות פגעה במפעל שטראוס בשדרות, מבלי לגרום לנפגעים בגוף. לפי צה"ל, הרקע לירי: המהומות בלילה במסגד אל-אקצא. צפו בתיעוד הירי והיירוטים בתחילת הכתבה.
דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי אמר הבוקר על-רקע ההסלמה הביטחונית: "סרטוני האירועים מהר הבית יצרו הפרות סדר בגבול עזה ומטחי רקטות. ב-6:35 חיל האוויר תקף מטרות חמאס ברצועה, ובהמשך טנקים ירו על עמדות חמאס בעקבות חידוש הירי. עד כה הרמדאן היה שקט והפולחן בהר הבית התבצע לפי מדיניות. צה"ל במוכנות גבוהה בכל הזירות. לא נשנה היום המדיניות בהר הבית. אם עזה תגיב - נגיב בעוצמה. אנחנו ביממה רגישה לפני הפסח ונתגבר את הכוחות בצירים בכל הגזרות". על-רקע המתיחות יצוין כי הקבינט המדיני-ביטחוני לא כונס מאמצע פברואר. בתיעוד העימותים מתוך מתחם אל-אקצא נראים כוחות הביטחון מכים ברובים ובאלות את המתפרעים.


7 צפייה בגלריה
הנזקים במפעל באזור התעשייה שדרות
הנזקים במפעל באזור התעשייה שדרות
שרידי הרקטה שפגעה במפעל באזור התעשייה בשדרות
7 צפייה בגלריה
הנזקים במפעל באזור התעשייה שדרות
הנזקים במפעל באזור התעשייה שדרות
הנזקים במפעל
7 צפייה בגלריה
תקיפה ברצועת עזה
תקיפה ברצועת עזה
תקיפה ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
עצורים בהר הבית באל-אקצא
עצורים בהר הבית באל-אקצא
עצורים ממסגד אל-אקצא

במהלך הלילה והבוקר נשמעו התרעות צבע אדום בעוטף עזה ובשדרות. בין היתר הופעלה התרעה במכללת ספיר ובקיבוצים גבים וארז שבמועצה האזורית שער הנגב. עיריית שדרות עדכנה כי "לא דווח על נפילת רקטות בעיר", אך ציינה כי רקטה אחת פגעה במפעל באזור תעשייה סמוך - וגרמה לנזק קל. דובר צה"ל מסר בהמשך להתרעה שנשמעה בעיר "זוהו חמישה שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. ארבעה יורטו על ידי לוחמי ההגנה האווירית". בצה"ל התייחסו גם להתרעות בעוטף עזה ואמרו כי זוהו שיגורים של ארבע רקטות שנפלו בשטחים פתוחים, ולכן לא שוגרו לעברן מיירטים "על פי המדיניות".
בשעות הבוקר תקף צה"ל אתר לייצור אמצעי לחימה ואתר נוסף לייצור ולאחסון אמצעי לחימה שמשמשים את חמאס במרכז רצועת עזה, וזמן קצר לאחר מכן נורה מטח נוסף לעבר שדרות ועוטף עזה - שהוביל לאזעקה גם ביישוב מבועים שסמוך לנתיבות. גם אחרי המטח הזה תקף צה"ל מתחם צבאי ועמדות צבאיות של חמאס. "תקיפה זו מהווה פגיעה ביכולת ההתעצמות וההתחמשות של ארגון הטרור חמאס", נמסר מצה"ל, על אף שההערכה היא שהג'יהאד האיסלאמי אחראי לירי הרקטות. "ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לנעשה ברצועת עזה והוא זה שישלם את מחיר ההפרות הביטחונית נגד מדינת ישראל".

בנוסף, כשעה וחצי אחרי ירי הרקטות הלילה, שהגיע דווקא אחרי כשבועיים וחצי "שקטים" יחסית בגזרה, לוחם צה"ל נפצע מירי במהלך הפרת סדר אלימה בכפר בית אומר שליד חברון. מצבו בינוני. אמש והלילה נרשמו גם עימותים בין כוחות המשטרה למתפללים שהתבצרו במסגד אל-אקצא. בחמאס קראו לפלסטינים להגיע בהמוניהם למקום ו"להגן" על אל-אקצא, ולפי גורמים במשטרה, כ-350 בני אדם שהתבצרו במסגד נעצרו במסגרת העימותים. סעודיה, ירדן ומצרים גינו את התנהלות המשטרה, אותה כינו "בוטה" ו"מחפירה".
בצה"ל מעריכים כי הרקע לירי הרקטות, שככל הנראה בוצע על ידי הג'יהאד האיסלאמי, הוא החשש שמתפללים יהודים יעמדו בהבטחתם לעלות הבוקר להר הבית ויקריבו קורבן פסח, מה שהוביל ל"התבצרות" מאות הפלסטינים במסגד אל-אקצא ולעימותים חריגים במקום. התיעודים מהמסגד שרצו ברחוב הפלסטיני במהלך הלילה, הם שהובילו למטח הגדול מהרצועה וכן להפרת הסדר ליד חברון, שבמהלכה נפגע לוחם מירי. הבוקר עלו עשרות יהודים להר לרגל ערב חג הפסח.
בצמרת הביטחונית מתנהלות כעת הערכות מצב במטרה שלא להביא להסלמה ערב חג הפסח, ולכן הכוונה במערכת הביטחון להמשיך בדריכות הגבוהה ובכוננות המוגברת בעיקר באיו"ש, אך לא להיגרר לתקיפת תגובה משמעותית בעזה, שעלולה לדרדר את המצב.
7 צפייה בגלריה
ההרס במסגד, אחרי ליל המהומות
ההרס במסגד, אחרי ליל המהומות
ההרס במסגד, אחרי ליל המהומות
(צילום: AP)
והמתיחות הביטחונית לא החלה באירועים הלילה, אלא ממשיכה את אירועי הימים האחרונים. אתמול בבוקר שני חיילי צה"ל נפצעו באורח קל ובינוני בפיגוע דקירה מחוץ לבסיס בצריפין. שעות קודם לכן, בלילה שבין שני לשלישי, האשימה סוריה את ישראל בעוד תקיפה בשטחה, רביעית תוך שישה ימים.
ב-18 במרץ נרשם הירי הרקטי האחרון מכיוון הרצועה, אז רקטה התפוצצה בשטח פתוח לא רחוק מהגבול. בצבא לא ניסו ליירטה מאחר שזיהו שהיא תיפול בשטח פתוח, אך התרעת צבע אדום הופעלה בקיבוץ נחל עוז שבעוטף עזה.
פורסם לראשונה: 03:11, 05.04.23