מתווה "הכיתה הירוקה" לפטור מבידוד בכיתות א'-ו' ביישובים עם נתוני תחלואה נמוכים בקורונה יצא היום (א') לדרך, אך באופן מעשי יחל רק בעוד כמה ימים כדי לאפשר לכל הרשויות שמשתתפות בהרחבת הפיילוט להצטייד בכמיליון ערכות בדיקת אנטיגן. אחרי שהתברר כי הפטור מבידוד לא יחול מחוץ לשעות הלימודים, אמר הבוקר פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא בריאיון לאולפן ynet: "נגמור את הפיילוט בשבוע הבא, נראה שאין סיכוני בריאות ונוכל לשחרר את הילדים גם בערב".
המתווה, שנועד להבטיח את רצף ושגרת הלימודים, פועל בבית הספר במקרה שבו התגלה מאומת לקורונה. אותו מאומת ייכנס מיד לבידוד, ואילו שאר התלמידים וצוותי החינוך יוכלו להיבדק במשך שבעה ימים. מי שיימצא שלילי יחזור ללימודים, ומי שיימצא חיובי - ייכנס לבידוד. מי שלא ירצה להיבדק כלל ייכנס גם הוא לבידוד. הבדיקה הראשונה והאחרונה תהיה PCR, ובשאר ימי השבוע ייעשו בדיקות אנטיגן (מהירות).
2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
הרחבת הפיילוט "הכיתה הירוקה" יצאה לדרך
(צילום: AFP )
"החלופה המועדפת עלינו הייתה המשך הפיילוט, אבל החלופה השנייה של לצרף עוד כיתות לתוך הפיילוט זו גם חלופה שהצגנו", אמר הפרויקטור זרקא בתשובה לשאלה האם ראש הממשלה נפתלי בנט כפה על משרד הבריאות להפסיק את הפיילוט הנוכחי לפטור מבידוד במוסדות החינוך. "ביישובים הירוקים יש ירדה בתחלואה, ויש רצון לאפשר ליותר תלמידים ללמוד באופן פרונטלי וליותר הורים ללכת לעבודה".
- לא היית מעדיף שהפיילוט הזה יסתיים, יהיו לך את כל הנתונים מול העיניים ורק אז ללכת למתווה החדש? "ה'מתווה החדש' הוא הרחבת הפיילוט, אין כאן מתווה חדש. כל כיתה בעיר ירוקה שהבוקר תסרב לפיילוט, תתנהל על פי הפיילוט, נעקוב אחריה במשרדי החינוך והבריאות, בדיוק כמו הכיתות שנמצאות בפיילוט".
- אמרתם בעצמם שאתם מעדיפים שההרחבה הזו תהיה רק אחרי שיתקבלו תוצאות הפיילוט. "אנחנו נמצאים בתוך הפיילוט ובשבוע הבא נסכם אותו. מאוד חשוב לנו לדעת האם ילדים שממשיכים ללמוד בכיתה חולים כמו שהולכים הביתה או פחות. ככל שנגיע להבנה הזאת, נרצה שהדבר יקרה בכל המקומות. חייבים לתקן - אין כאן תוספת גדולה של כיתות. יישוב ירוק כחלק מהגדרתו התחלואה שם נמוכה, כך שאנו לא צפויים להגיע לכך שכל הכיתות ביישובים הירוקים יצטרפו לפיילוט".

- מה ההיגיון למנוע מהילדים להיות בחוץ אחרי הצהריים? "במצב הקיים כיום בתקנות, במקרה של ילד מאומת - כל הכיתה הולכת הביתה במשך שבעה ימים. באנו מתוך כוונה ורצון להקל על הילדים וההורים, רצינו לבדוק מה קורה אם הילדים יבוא כל יום לכיתה וההורים יעשו בדיקה, וביום השביעי תהיה בדיקת PCR. אם תהיה פחות תחלואה, זה אומר שהתהליך מסודר, ומטרתו ללמוד פרונטלית בבית הספר ולא לקחת לקניון בשעות הערב.
"מאוד חשוב להבין, היום הילד נמצא בבידוד בבית ולא הולך לקניון ולא לסבתא ולא לשכנים. היה שיח עם יו"ר הנהגת ההורים והגענו להבנה שבזמן הפיילוט, עד שנבין מה קורה עם הילדים, הם חוזרים הביתה ולא יוצאים - לא לחוגים ולא לקניון. אחרי שנוכל לראות שאין סיכוני בריאות, נוכל לשחרר את הילדים גם בערב".
- מה זה אומר לגבי האכיפה? שוטרים יבדקו שהילדים בבית אחר הצהריים? "הסברנו לציבור וליו"ר הנהגת ההורים, שמול חלופה שאומרת שבעה ימים בבית, הילד יוכל לבוא לבית הספר, לעבור בדיקות אנטיגן, ואחרי בית הספר לחזור הביתה. נושא האכיפה מנוהל על ידי משטרת ישראל, אנחנו כיוונו יותר להסברה להורים ולמערכת החינוך. אני סומך על ההורים בהבנה שיש פיילוט של שבוע, לא של חודשיים, שכרגע הילדים יישארו בבית אחרי בית הספר".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
"אנחנו כיוונו יותר להסברה להורים ולמערכת החינוך". פרופ' זרקא
(צילום: עמית שאבי)
בהתייחסו לעיכוב בהעברת ערכות הבדיקה לרשויות שמשתתפות במתווה, אמר פרופ' זרקא: "היום התחלנו את המשך הפיילוט ביישובים הירוקים. כל יום אנחנו מקבלים עד 18:00 בערב דיווח על כיתה שבה נמצא חלילה ילד חיובי באחד מבתי הספר, ואנחנו מתארגנים לשנע ערכות אנטיגן על מנת לחלק לילדים הביתה. יש לנו מספיק ערכות, ביום שלישי נקבל 5 מיליון ערכות, ואנחנו מתכוונים לחלק אותן גם לבתי הספר, כך שאין מגבלה בנושא הזה. אנחנו בירידת תחלואה, כך שהצפי הוא לכיתות בודדות".
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, מספר המאומתים אתמול היה הנמוך ביותר מ-24 ביולי -1,023 בסך הכול. מספר החולים במצב קשה, שנמצא בירידה איטית באופן יחסי, עומד על 463. "התזוזה היא מאוד קטנה, זה לא לוקח זמן ולכן בתי החולים עדיין עמוסים", אמר פרופ' זרקא. "עם זאת, המגמה היא חיובית, ואני מאמין שבמהלך השבועיים הקרובים נראה אותה גם מתבטאת בחולים הקשים. אנחנו כבר רואים את האור של היציאה מהגל הרביעי, אבל יש לנו לא מעט שיעורים שלמדנו מיציאת הגל השלישי ונרצה לא לחזור על טעויות העבר".
- אילו טעויות תנסו למנוע? "ביציאה מהגל השלישי היו שני תהליכים מקבילים. מצד אחד, לטעמי, השתחררנו די מהר מכל המגבלות, כולל מסכה, וחזרנו כמעט מלא לחיים הרגילים. ואז התחלנו להבין את הדלתא בארץ ואת תפוגת החיסון, כך שכרגע אנחנו בדיונים על איך עוצרים את הווריאנט הבא בהגעה לארץ. בשבוע שעבר קיימנו דיונים והשבוע מתוכנן דיון עם ראש הממשלה של איך מתכוננים, גם מבחינת שדות התעופה, מעברים, גילוי וזיהוי בארץ כולל אפשרות לחפש את הווירוס בביוב".
- איזה עוד לקחים יש מהגל השלישי? התו הירוק יימשך? "אני חושב שכולנו הבנו שהווירוס כאן, הוא ימשיך להיות כאן ונצטרך להיות זהירים ולמצות את הדרך על מנת לחיות בזהירות. רוב העולם לא מחוסן, שדה התעופה פתוח כולל מעברים, ולכן הסכנה להגעת נגיף או ורייאנט נוסף לגמרי קיימת. השקנו את התו הירוק כחלק מהזהירות הנדרשת, כולל שמירה בעיקר על מחוסנים, שנוכל ללכת למקומות שאנחנו רוצים.
"אני חושב שהתו הירוק הוא חלק משגרת החיים החדשה שלנו. מחר אנחנו מחריגים את המסעדות בחוץ. נבחן בשבועות הקרובים פעילות שקורית בחוץ, ואין לנו שום כוונה להפריע לשגרת החיים או חלילה להעניש את אזרחי ישראל. אנחנו עושים את הדברים במידתיות הנדרשת, בהתאם לנתונים, וכך נעשה גם בהמשך".
פרופ' זרקא הדגיש שוב כי חיסון נגד קורונה לילדים בגילים 5 עד 11 ייעשה בישראל רק אחרי אישור ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני), והסביר כי הנחת העבודה של משרד הבריאות היא שצריך להיערך לאפשרות של גל חמישי. על הקושי לחסן בחברה הערבית, אמר הפרויקטור: "בחברה הערבית התחלואה עולה באיחור וגם התגובה שלה מבחינת חיסונים עולה קצת באיחור. אנחנו במגמת שיפור".