העומסים בנתב"ג נמשכים למרות הזינוק בתחלואה וההפצרות להישאר בארץ: היום (ג') צפויים לחלוף בשער הכניסה המרכזי לישראל כ-34,500 נוסעים, כ-21 אלף מהם אנשים שיצאו מהארץ. רוב הטסים היום הם מוסלמים שיצאו לחגוג את חג הקורבן בחו"ל.
בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנו היום בין היתר באכיפת ההנחיות בנתב"ג. נציג המשטרה בדיון אמר כי הוקצו כ-120 שוטרים לצורך האכיפה, אך עדיין יש סוגיות שאין להן מענה, כמו אנשים הנדרשים להיכנס לבידוד ונוסעים באוטובוס או ברכבת, או הפרדה בין מי שמגיעים ממדינות אדומות ונוחתים בטרמינל 1 לבין יתר הנוסעים בטרמינל 3.

"אין כרגע פתרון מערכתי, לא רק של המשטרה כי רכבת ואוטובוסים לא שייכים למשטרה", אמר נציג המשטרה בדיון. "המבודדים נוחתים בטרמינל 1, הבעיה היא שבתוך המערכות הממוחשבות, השוטר שרוצה לאכוף צריך לקבל את הנתון שאדם נמצא כמבודד. המערכת מתעדכנת כל ארבע שעות ואז הנתון לא נמצא בפניו. בנוסף, רוב מי שנוחת בטרמינל 1 מחנה בטרמינל 3 ויש שאטלים. קשה לברור מתוך ה-40,000 המסתובבים בטרמינל מי המבודדים, אין לנו שום אמצעי חזותי שהשוטר שנמצא בסמוך לרכבת יוכל לראות".
על פי נתוני רשות שדות התעופה, טורקיה ממשיכה להוביל את טבלת הנופשים בחו"ל, בעיקר בגלל עיד אל-אדחא. היום צפויים לטוס אל היעד המבוקש 4,285 נוסעים. אחריה, היעדים המועדפים על הישראלים הם ארצות הברית עם 3,400 נוסעים, יוון עם 3,100 נוסעים וקפריסין שאליה ייצאו היום יותר מ-1,000 ישראלים.
5 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואה
כ-21 אלף איש צפויים לטוס היום לחו"ל. עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואה
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
ג׳קי סיאמה
ג׳קי סיאמה
"מקווה שעד שנחזור יהיה בסדר". סיאמה
(צילום: רועי רובינשטיין)
אלו שטסים היום עושים זאת בידיעה שמדינת היעד עלולה להפוך לאדומה ביממות הקרובות וייתכן שיאלצו להיכנס לבידוד של שבוע עם חזרתם. ג'קי סיאמה שמתגוררת במיאמי והגיעה לארץ כדי לבקר את אחיותיה טסה עימן היום לחופשה באי היווני קורפו. "אני מאוד מקווה שעד שנחזור זה יהיה בסדר לחזור לארץ", אמרה סיאמה. "אני לא יכולה להרשות לעצמי להיכנס לבידוד עכשיו. אני אהיה בצרה כי אני תושבת ארה"ב ואני פה בביקור, אבל אני אופטימית".
כמי שכבר טסה לפחות טיסה אחת בעת הקורונה, סיאמה מאמינה שבישראל עושים זאת הכי נכון. "אצלנו, בארה"ב מתנהלים אחרת ופה יותר בדייקנות אבל אין לי בעיה עם זה. במיאמי הכול פתוח ומי שרוצה נכנס ונשמר, אצלנו יש מדיניות אחרת". היא הוסיפה כי "אם הייתי יודעת שזה התהליך שלפני הייתי חושבת פעמיים כי זה מאוד מכביד. חיכינו הרבה זמן בתור".
5 צפייה בגלריה
אולגה מרגוליס
אולגה מרגוליס
"כשהזמנו בחרנו מדינה ירוקה, מאכזב שעכשיו היא באזהרת מסע". מרגוליס והמשפחה
(צילום: רועי רובינשטיין)
5 צפייה בגלריה
ענת אור
ענת אור
"אם לא הייתה לי את החובה לנסוע לא הייתי פה". אור
(צילום: רועי רובינשטיין)
גם אולגה מרגוליס מירושלים טסה לקורפו יחד עם ילדיה וחמה. היא סיפרה שכולם התרגשו מאוד לקראת הנסיעה. "אמנם קצת דאגנו אבל כשהזמנו בחרנו מדינה ירוקה, עכשיו היא מתקרבת לאדומה ויכול להיות שניכנס לבידוד למרות שהתחסנו", אמרה מרגוליס.
"חשבתי לבטל כשראיתי שהתחלואה עלתה ויש וירוס חדש וזה קצת מדאיג, אבל חייבים גם קצת לנוח ולצאת כי להיות סגורים באותו מקום זה טוב לנפש", הוסיפה מרגוליס. "כשהזמנו את הכרטיסים חיפשנו מדינה ירוקה וזה מאכזב שהיא עכשיו באזהרת מסע. לגבי הילדים, אנחנו מאמינים לרפואה ולמדע".
ענת אור מגדרה בלטה מאוד באולם היוצאים, עם שתי מסכות על הפנים. "מבחינת בנט אני יודעת שהיו שתי אפשרויות, אם צריך לטוס ואם חופשה אז לא. אני טסה כי זה אירוע משפחתי במסגרת קבלת תואר", הסבירה אור. "אז נכון, מד הלחץ גבוה כשאתה רואה את ההתנהלות בתוך השדה ושחצי מהאנשים פה עם מסכת סנטר. אם לא הייתה לי את החובה לנסוע לא הייתי פה, הייתה התלבטות אם לנסוע. אני שואלת איפה האחראים למראות של כל אלו בלי מסכה כאן? שאלת הבידוד מוכרת לנו, ואם זה מה שצריך לעשות נעשה".
5 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
"המערכת מתעדכנת כל ארבע שעות ואז הנתון לא נמצא". שוטרים בנתב"ג
(צילום: אבי חי)
לפי נתוני המשרד לביטחון פנים, בשלושת הימים האחרונים חולקו קנסות בגובה 5,000 שקלים ל-33 מפרי בידוד ועוד 87 קנסות בגובה 500 שקלים ניתנו על אי-עטיית מסכה בחלל סגור. אתמול החלו שוטרים לאכוף את חובת עטיית המסכות גם בנתב"ג.
למרות העומסים בנתב"ג בימים האחרונים והשיא שנשבר מאז אמצע מרץ במספר המאומתים ובשיעור החיוביים אתמול – 1,372 אובחנו עם קורונה ושיעור החיוביים עמד על 1.8% - שר הבריאות ניצן הורוביץ שב והבהיר היום כי אין כוונה לסגור בשלב זה את נתב"ג. "אנחנו לא נסגור את נתב"ג, אנחנו לא רוצים לסגור את נתב"ג, ולא רוצים לגרום פגיעה גדולה מדי בתיירות ובתעופה" אמר הורוביץ באולפן ynet. עם זאת, הוא קרא לישראלים שלא לטוס והוסיף כי בישיבת הקבינט הקרובה ידונו השרים בעדכון רשימת המדינות האסורות. "הכוונה היא שכל מי שחוזר מחו"ל יהיה בבידוד לתקופה מסוימת. אני חושב ששדה התעופה היחיד של ישראל צריך להישאר פתוח. יחד עם זאת, טיסות לחו"ל בתקופה הזו זה לא דבר מומלץ".