על אף העומסים הכבדים בדלפקי היציאה מהארץ בנתב"ג - ממנו יצאו 17 אלף ישראלים רק אתמול - והתורים הארוכים שהשתרכו מחוץ למתחמי הבדיקות, במשרד הבריאות הדגישו גם אמש (ראשון) כי הם לא ממליצים לסגור את נתב"ג - ומסתפקים בקריאה המפורשת של המנכ"ל אש לוותר על חופשות הקיץ מעבר לים.

גל תחלואה חדש - כתבות נוספות

4 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג
עומסים בנתב"ג
נמל התעופה בן גוריון, אתמול
(צילום: שמוליק דודפור )
האפשרות לסגור את נמל התעופה אכן עלתה בדיונים, וראש הממשלה נפתלי בנט שקל זאת - אך לפי ההערכות מדובר בבלון ניסוי, שכן גורמים בלשכתו אמרו שלא סביר שההחלטה תתקבל בימים הקרובים, מה גם שהחלטה שכזו הייתה יוצרת פאניקה בקרב עשרות אלפי הישראלים שנמצאים כעת בחו"ל. מנכ"ל משרד הבריאות אמר אתמול כי יש לצמצם משמעותית את היציאות לחו"ל והזהיר כי "המגפה משתוללת במדינות רבות", ובעקבות כך נשקל גם להטיל חובת בידוד של שבעה ימים לכל היוצאים לחו"ל. עם זאת, הממשלה טרם קבעה ישיבה לקבינט הקורונה - שמתוכנן למחר או למחרתיים.
לפי מה שנראה כעת, משרד הבריאות ימליץ להחזיר את התו הירוק באירועים שנערכים בחללים סגורים עם יותר מ-100 איש רק למחוסנים, מחלימים ומציגי בדיקה שלילית. משרד הבריאות שוקל להרחיב את המתווה גם לחללים פתוחים, ובמקביל גם להגדיל את רשימת המדינות שאסורות לטיסה וכאלה שהחזרה מהן מחייבת בידוד של שבעה ימים. לאור התחלואה העולה ביוון מסתמן שיוון, המועדפת במיוחד על ישראלים בחודשי הקיץ, תוגדר כמדינה מחייבת בידוד של שבוע.

עומסים במתחמי בדיקות הקורונה: "פקקים לא הגיוניים"

לאחר שאתמול בבוקר השתרכו תורים ארוכים מחוץ למתחמי הבדיקות ברחבי הארץ, העומס נותר גם בשעות אחר הצהריים. "אנחנו מחכים כבר קרוב לחצי שעה", אמר אסי, שהגיע למתחם הבדיקות בספורטק בהרצליה אחרי שבנו נחשף לחולה מאומת בגן. "זה אחלה בילוי לאוגוסט", צחקה אשתו. אסי הוסיף כי הוא חושש מאוד מההתפרצות שהגיעה בעקבות "חוסר אחריות של אנשים שחייבים לטוס לחו"ל", כלשונו.
"חייבים להוסיף עמדות בדיקה", הוסיפה אורנה, שהבחינה שבחניון שהוסב למתחם בדיקות הקימו רק שתי עמדות דיגום. אחד הנבדקים, תושב הרצליה, אמר כי בשעות הבוקר המכוניות עמדו בפקק ארוך שהגיע כמעט עד למחלף הסירה, וזמן ההגעה מקצה התור לעמדה היה כשעה וחצי. בשעות הערב זמני ההמתנה היו בין 30 ל-45 דקות מסוף התור ועד לסככות שבהן חיכו הדוגמים.
4 צפייה בגלריה
תורים לבידקות קורונה ברחבי הארץ
תורים לבידקות קורונה ברחבי הארץ
עומסים בדרך לבדיקות הקורונה
(צילום: גיל יוחנן, בראל אפרים, אורי דוידוביץ', אביהו שפירא)
באזור הצפון מתחם הבדיקות היחיד שהוקם היה במחלף גולני, בעוד שבשאר היישובים קופות החולים אחראיות על בדיקות הקורונה. עשרות מכוניות המתינו בכל רגע נתון, והזמן שלקח להגיע לעמדת הבדיקות ארך בין חצי שעה לשעה. בני משפחת קרנכל מקיבוץ רמת השופט - אופיר, יולי והתינוקת עלמה - עברו מרחק של כ-40 דקות נסיעה לאחר שלא מצאו מתחם קרוב יותר. "יולי לומדת לתואר שני ומישהו בכיתה שלה נמצא מאומת. אנחנו עושים בדיקה למען הסר ספק", הסביר אופיר. בני המשפחה עדיין אינם בבידוד, והתבשרו על החשיפה שעתיים קודם לכן: "קיבלנו את ההודעה אז ישר עלינו לאוטו ובאנו", הסבירו. "אנחנו מחכים בערך חצי שעה כבר, אבל בסבב הקודם חיכיתי ארבע שעות, אז חצי שעה זה קשה אבל נסבל".
4 צפייה בגלריה
מתחם הבדיקות בצומת גולני
מתחם הבדיקות בצומת גולני
מתחם הבדיקות במחלף גולני
(צילום: אביהו שפירא)
משפחת גלז ממושב הזורעים הגיעה בהרכב מלא לבדיקות לפני חופשה בחוץ לארץ. "אנחנו יוצאים לנופש עם המשפחה של אשתי", סיפר האב, בניה. "יש לנו במשפחה מישהי שהיא בסיכון גבוה יותר, אז החלטנו שלטובת העניין ניבדק כולנו, נראה שאנחנו שליליים ויכולים להיות רגועים. חיכינו בתור שעה, אבל הבדיקה עצמה מהירה. אנחנו כבר מכירים. אמנם לא היינו פה כבר הרבה זמן, אבל חזרנו לזה".
רוני בר אור מקיבוץ גינוסר הגיעה גם היא עם בן הזוג והילדים. "האמת שלא האמנתי ששוב נחזור לפה", אמרה רוני. "הגדול שלנו כנראה היה בסביבת מאומת, והקטנים הרי לא מחוסנים, אז כן - לצערנו הרב, חזרנו". גם בר אור ציינה כי ההמתנה, למרות השיפור מהגלים הקודמים, עדיין ארוכה מדי. "זה ממש גורם ללחץ ולפקקים לא הגיוניים".
4 צפייה בגלריה
עומס במתחם הבדיקות בכיכר רבין
עומס במתחם הבדיקות בכיכר רבין
ממתינים בחום לבדיקה ללא תור בכיכר רבין
(צילום: נדב אבס)
התמונות שנראו אתמול במוקדי הבדיקות של פיקוד העורף עשויות לחזור על עצמן בימים הקרובים, על רקע העלייה החדה במספר הנבדקים במוקדים השונים. אמש הודיע שר הבריאות ניצן הורוביץ כי בתום פגישה שקיים עם פיקוד העורף סוכם על הרחבת שעות הפעילות במוקדים העמוסים בפתח תקווה ובתל אביב, לצד הגדלת פריסת המוקדים בפריפריה, אולם בשלב זה עוד לא ברור האם הקופות גם כן יתגברו את המוקדים שלהן, באיזה היקף ובאיזו פריסה.
על פי נתוני משרד הבריאות, עד שעות אחר הצהריים אתמול בוצעו קרוב ל-30 אלף בדיקות, וברקע הודעת השר הורוביץ כי החשש המרכזי הוא שמוקדי הבדיקות לא יעמדו בעומס בשל המודעות הגבוהה בציבור, כמו גם מספר החשיפות לחולים מאומתים והעובדה כי לפיקוד העורף ניתן להגיע ללא תור ובכל שעות הפעילות שלהן.
פורסם לראשונה: 22:48, 18.07.21