שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן התייחס לקריאת מועצת הביטחון של האו"ם להפסקת אש מיידית במהלך חודש הרמדאן, ואמר אמש (שני) בריאיון ל-ynet כי "למרות שהשגרירה האמריקנית אמרה שהם רואים זאת ככרוך בשחרור החטופים, לא במקרה חמאס בירך על זה והפלסטינים חגגו". לדבריו, "מתחילת המלחמה היה ברור לכולם שהתקווה של חמאס היא שהקהילה הבינלאומית תכופף את ישראל ותכניע אותנו להפסקת אש לפני סיום המערכה ושחרור החטופים.
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
"חמאס רואה שהלחץ על ישראל גדל, איזה אינטרס יש לו להסכים לעסקה". גלעד ארדן
(צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
"עד עכשיו ארה"ב עמדה בלחץ הזה, אבל פה זה לא שינוי קטן אלא שינוי דרמטי", הוסיף ארדן. השגריר התייחס לכך שנוסח ההחלטה לא מחייב, אך ציין כי "כעת יתחילו עתירות שישראל מפרה את החלטת מועצת הביטחון, ובתי משפט עלולים להתערב. הלחץ על ארה"ב ילך ויגבר, והמשמעות מבחינתנו חמורה. זה עלול לעשות נזק משמעותי כי הוא מאפשר תהליך הידרדרות שאנו לא יודעים לאן יוביל".
ארדן אמר כי ישראל מעריכה את העזרה של האמריקנים מתחילת המלחמה, והבהיר: "צריך לזכור: היחסים בין ישראל לארה"ב הדדיים. גם כשארה"ב רוצה משהו אנחנו רואים עצמנו כשותפים שלה על מלא". לדבריו, "כשאתה מתמודד מול ארגון טרור אתה מצפה שדברים כאלה לא ישחקו לידיים של האויבים שלנו".
ארדן הזהיר כי מהשלכות שליליות בעקבות ההחלטה, ואמר כי "חמאס עכשיו רואה שהלחץ על ישראל גדל, אז איזה אינטרס יש לו להסכים. זה רק יקשיח את העמדות שלו במגעים לעסקה. זה מסכן את המאמצים לשחרר את בני הערובה כי זה נותן לחמאס תקווה שיוכל להשיג הפסקת אש בלי לשחרר את החטופים". בנוגע לכך שארה"ב לא הטילה וטו על ההצעה, הוסיף: "אני מאוכזב מההחלטה שלמעשה פוגעת במאמצי המלחמה שלנו ובסיכויים לשחרור החטופים".
בתוך כך, חמאס אכן הודיע אמש למתווכים לעסקת שחרור החטופים כי הוא מתבצר בעמדותיו: "אנו דבקים בעמדה ובחזון שהצגנו ב-14 במרץ" - כלומר, ארגון הטרור דורש נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה והפסקת אש מקיפה. "תגובת הכיבוש לא נענתה לאף אחד מהדרישות הבסיסיות של עמנו ושל התנגדותנו - הפסקת אש מקיפה, נסיגה מרצועת עזה, החזרת העקורים וחילופי שבויים אמיתיים", נכתב בהודעת חמאס.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בארה"ב האשימו: "נתניהו רוצה לייצר משבר, אי-פעם הוא עשה משהו שלא טוב לו פוליטית?"
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
השגרירה האמריקנית באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה לארדן לפני ההצבעה כי ההחלטה לא להטיל וטו התקבלה בדרגים הבכירים ביותר בארה"ב, ובישראל מעריכים כי ייתכן שהיא אף התקבלה על-ידי הנשיא האמריקני ג'ו ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן.
השגרירה האמריקנית הבהירה כי ההחלטה כאמור אינה מחייבת מבחינה משפטית, והמשמעות לכך היא שאם ישראל לא תסכים להפסקת אש - לא ניתן יהיה לדרוש הטלת סנקציות עליה. כמו כן, אם אחת מחברות המועצה תנסה להעביר סנקציות נגד ישראל - היא תיתקל בווטו אמריקני.
בעקבות החלטת ארה"ב לא להטיל וטו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש על ביטול המשלחת הישראלית לוושינגטון - מה שהעמיק את המשבר ביחסים בין המדינות. גורמים אמריקנים טענו כי המשבר שיצר נתניהו הוא מלאכותי - ונובע מ"מתחים פוליטיים פנימיים בישראל".
בכירים אמריקנים תקפו אמש את נתניהו, והאשימו אותו כי הוא "רוצה לייצר משבר". לדבריהם, "גדעון סער עוזב את הממשלה, יש הצבעה על חוק הגיוס, הוא יודע שבני גנץ בדרך החוצה - הוא צריך משבר דחוף. זה נתניהו במיטבו, לא ניפול למלכודת שלו". בנוגע להחלטה להימנע מהצבעה, אמרו: "אנו רוצים הפסקת אש. היינו עקביים כל הזמן, אין שינוי בעמדה שלנו, ואמרנו אותו דבר שוב ושוב ושוב. יש כאן שיפוט לקוי של ארה"ב".
"זה מגוחך לחשוב שלישראל אין עוד את הגב של ארה"ב, וזה מגוחך להמציא משבר כזה", הוסיפו. "ביידן היה בחזית המלחמה - על חשבון המחנה שלו. אתה חושב שנתניהו עשה משהו אי-פעם שלא טוב לו פוליטית? ביידן עשה זאת". הבכירים טענו כי המגעים לעסקת חטופים לא ייפגעו בשל ההחלטה, ואמרו כי "עסקה תקרה אם קטאר תגביר את הלחץ על חמאס לעשות את העסקה. בסוף היום זה תלוי בהם".
3 צפייה בגלריה
 יואב גלנט וג'ייק סאליבן
 יואב גלנט וג'ייק סאליבן
גלנט נועד עם סאליבן בבית הלבן: "תוצאות המלחמה יקבעו את מצב האזור לשנים"
(צילום: אריאל חרמוני)
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט הגיע אמש לבית הלבן ונפגש עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. השניים דנו במשך כשעה וחצי במהלכים הנדרשים להמשך מיגור החמאס ופירוק יכולותיו הצבאיות והשלטוניות ובמאמצים להשבת החטופים, וגלנט הדגיש כי "תוצאות המלחמה יקבעו את מצב האזור לשנים קדימה".
בתום הפגישה אמר סאליבן כי "קיימנו דיון בונה כיצד להבטיח את התבוסה המתמשכת של חמאס בעזה בצורה הטובה ביותר. העברתי את תמיכתו של הנשיא ביידן בביטחון ובהגנה של ישראל מפני כל האיומים, כולל איראן. בירכתי על המחויבות של גלנט לנקוט בצעדים נוספים לטיפול במשבר ההומניטרי בעזה".

14 מדינות הצביעו אתמול בעד הצעת ההחלטה הכוללת "דרישה" להפסקת אש הומניטרית מיידית במהלך חודש הרמדאן, שיסתיים בעוד כשבועיים, ול"שחרור מיידי וללא-תנאי" של החטופים. ארצות הברית כאמור נמנעה, כיוון שאין בה גינוי לחמאס - אך לא הטילה וטו, וההצעה עברה לקול מחיאות כפיים שנשמעו במועצת הביטחון.
למרות שההחלטה לא מחייבת, עלולות להיות לה השלכות מדאיגות מבחינת ישראל. חברות המועצה טענו כי מדובר ב"החלטה היסטורית", מכיוון שלראשונה מועצת הביטחון קוראת להפסקה אש מיידית - וארצות הברית לא מטילה וטו.
בישראל חוששים כי המשך הלחימה כעת יוביל לשיח בקהילה הבינלאומית על הפרת החלטה של מועצת הביטחון להפסקת אש עם חמאס, ואילו מהצד השני לא יופעל לחץ על ארגון הטרור. כמו כן, העובדה שסביר שישראל לא תכבד את ההחלטה מחזקת את הטיעונים העומדים נגד המדינה בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) ובבית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC) - ומחמירה את המצב.
גורם מדיני בכיר אמר אמש כי "מדובר בהחלטה מאוד מורכבת ומסוכנת. אנחנו טענו שהפסקת אש היא פועל יוצא של שחרור חטופים, וההחלטה בעצם אומרת שהפסקת אש היא ערך בפני עצמו". הוא התייחס להחלטת נתניהו לבטל את המשלחת הישראלית לוושינגטון, והוסיף: "התגובה שלו מקצינה את הבעיה. הוא מכניס אותנו יותר לפינה בזה שהוא מבטל את המשלחת לארצות הברית". לדבריו, "ברגע שיש גינויים לצד השני, אז יש וטו של רוסיה וסין. ועכשיו אין לנו וטו אמריקני בכיס. ההחלטה לא טובה כי הקריאה להפסקת אש מנותקת מכל פעולה של הצד השני, הלחץ מופעל עלינו - ועלינו בלבד".
פורסם לראשונה: 23:31, 25.03.24