ההבנה בישראל היא שהסוף הטוב של פרשת מעצרם של בני הזוג מורדי ונטלי אוקנין בהחלט יכולה להיות נקודת תפנית מול אנקרה, וייתכן שגם התחלה של התחממות ביחסים. בניגוד לדעה הרווחת, בישראל מעריכים שהמעצר לא היה מתוכנן או ניסיון מניפולציה כדי לסחוט מישראל תמורות. מה שעומד על הפרק הוא להחזיר את היחסים לפסים נורמליים, ולהחזיר את השגרירים אחרי יותר משלוש שנים וחצי.
5 צפייה בגלריה
לקראת התחממות ביחסים? בנט וארדואן
לקראת התחממות ביחסים? בנט וארדואן
לקראת התחממות ביחסים? בנט וארדואן
(צילום: AP, AFP)
עם חזרתם של בני הזוג לארץ, נשמעו הערכות מגורמים מדיניים שסביר שישראל תנקוט מחוות כלפי טורקיה, אך בכיר ישראלי מיהר להבהיר אתמול שלא יהיו מחוות ממשיות מעבר לחידוש ההידברות עם הטורקים. יש להניח שבקרוב תתרחש שיחה ראשונה של שר החוץ יאיר לפיד עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו.

ההסתבכות בטורקיה - כתבות נוספות

מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז טוען שלא צריך להשתמש במונחים גדולים כמו "דף חדש" בכל הנוגע ליחסים בין המדינות. "אני לא חושב שצריך להשתמש בזה כי מדובר בשתי מדינות רבות עוצמה באזור", אמר אושפיז. "אלה לא מדינות שאתה מתעלם מהן. אף אחד לא מתעלם מטורקיה ואף אחד לא מתעלם מישראל, ומדי פעם צריך לשאול את עצמנו אם זה נכון שנתעלם זה מזה".
הנחת העבודה בישראל הייתה שבני הזוג אוקנין שוחררו בהחלטה של ארדואן בעצמו. דברים כאלה בטורקיה לא נסגרים ברמה של פקידים, ומחייבים החלטה מהקודקוד. בישראל מדגישים כי הטורקים לא ביקשו שום דבר בתמורה. "לא היה מקח וממכר", אמר בכיר בירושלים. ואולם, בעקבות בקשתו של ארדואן, ישראל נדרשה להביע הערכה פומבית ובכתב להחלטה של הנשיא ארדואן לשחרר את בני הזוג. הרצוג ובנט הספיקו לשוחח אתמול עם ארדואן, שאמר בשיחה כי החליט לשחרר אותם מסיבות הומניטריות - ובעיקר בגלל סיפורו הנוגע ללב של בנם הצעיר.

הרבה מדינות הציעו לתווך בין ישראל לטורקיה כדי להביא לסיום מהיר של הפרשה, בהן בריטניה ואזרבייג'אן שקרובה מאוד לטורקים. אבל בהתייעצות בין בנט ללפיד הוחלט שלא מכניסים מדינה שלישית ומנהלים את זה כאירוע בילטרלי, מחשש שתיווך של צד שלישי עלול ליצור שיח תמורות - ממנו רצו להימנע. שר החוץ יאיר לפיד ציין כי "כל המשימה, כמו שהגדרנו אותה לכל הדרגים, זה לא לתת לזה להגיע למערכת המשפטית. לגמור את זה לפני שזה הופך לאירוע משפטי. ידענו שאם נגיע לשם אנחנו בבעיה קשה וצריך לסגור את זה ברמה המדינית".
"עד יום רביעי אחרי הצהריים לא ידעתי להגיד שהם משתחררים", אמר מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז שריכז את המגעים לשחרורם. "היו לי אינדיקציות טובות מאוד שהם בדרך להשתחרר, אבל רק ב-04:30 בבוקר קרתה החבירה של הזוג אקונין לאנשים שלנו".
5 צפייה בגלריה
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין
הועברו לנמל התעופה בחסות החשיכה. מורדי ונטלי
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
אלון אושפיז שגריר ישראל ב הודו
אלון אושפיז שגריר ישראל ב הודו
"מדי פעם צריך לשאול את עצמנו אם נכון להתעלם מטורקיה". מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז
אושפיז ציין כי "זוג ישראלי שמצלם את ביתו של ארדואן, בניגוד לחוק בטורקיה, מסמן את התמונה בעיגול וכותב שזה הבית של ארדואן ושיש עליו שמירה - זה בהחלט דבר מעורר חשד ולכן הם נעצרו. בסופו של דבר הם האמינו לנו שהם לא מרגלים, ולא עבר הרבה זמן עד שהאמינו. אבל זה לקח כמה ימים כי זה לא מספיק שהמנהיג מקבל החלטה שהם משתחררים. יש תהליך בדרך".
מנכ"ל משרד החוץ אמר בנוסף כי מבצע השחרור של מורדי ונטלי היה בראש ובראשונה בזכות "שיתוף פעולה מצוין" בין כל המערכות הישראליות. "החלקים השונים של המערכת הישראלית, עם הכוונה של ראש הממשלה ושר החוץ, עבדו בדיוק כמו שאזרחי ישראל מצפים ממנה לעבוד. בלי אגו, ובעיניי גם בלי קרבות קרדיט. כל אחד עושה את מה שהוא יודע בצורה עניינית, עם הרבה כבוד ושקיפות. בשביל זה משלמים לנו משכורות".

בישראל חששו משידור מערכון על ארדואן

בישראל חששו ששידור מערכון עם דמותו של מנהיג טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בתוכנית "ארץ נהדרת" יטרפד את שחרורם של בני הזוג אוקנין. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי נשיא המדינה יצחק הרצוג העביר מסרים לגורמים אצל הזכיינית קשת, שבימים כאלה רגישים צריך לראות שלא פוגעים במאמצי השחרור, וכי יש לגלות אחריות וזהירות. גורם בכיר המעורה בפרטים אמר שהרצוג לא ביקש למנוע את שידור המערכון, שבסופו של דבר שודר.

המגעים לשחרורם של בני הזוג אוקנין התקיימו באינטנסיביות כל השבוע בשני צירים מקבילים. הממונה על שגרירות ישראל בטורקיה, השגרירה אירית ליליאן שהיא דיפלומטית ותיקה, מנוסה וטורקולוגית, מול בכירים במשרד החוץ ועם יועצו הבכיר של ארדואן, איברהים קאלין, שהוא סגן ראש המועצה לביטחון לאומי בטורקיה ודמות מפתח בפרשה הרגישה. הציר השני היה ראש המוסד דדי ברנע מול ראש הביון הטורקי (MIT) הקאן פדאן, שהוא אחד האנשים החזקים במדינה. בציר הזה שכנע המוסד הישראלי את מקבילו הטורקי שבני הזוג אוקנין אינם מרגלים.
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה מקבל אגרות ברכה ממנהיגים בעולם
יצחק הרצוג נשיא המדינה מקבל אגרות ברכה ממנהיגים בעולם
העביר מסרים כדי שהמערכון לא יפגע במאמצים. הנשיא הרצוג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
מדינות לא נוהגות להצהיר על אנשים מסוימים שהם לא סוכנים, ולא רק בגלל האפשרות שמתישהו ייעצר אדם שהוא סוכן אמיתי ואז אי אפשר לשקר. לכן ראש המוסד היה צריך למצוא דרך להעביר את המידע הנדרש לפדאן באופן שלא יסכן את הסוכן הבא. גורמים שמעורים בנושא ציינו כי הציר של המוסד היה חשוב מאוד. שלא כמו בישראל, בטורקיה ארגון הביון הוא גם גוף פוליטי רב-השפעה ולכן הייתה חשיבות להשיג את הסכמתם לשחרור.
בתחילת השבוע בישראל נרשמה אופטימיות זהירה על כך שהטורקים קיבלו המסר שבני הזוג אינם מרגלים, וכי הם בוחנים בחיוב את שחרורם. אלא שביום שלישי שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו טרף את הקלפים. ההתבטאות שלו, על כך שבני הזוג אוקנין הם מרגלים ושרק בית המשפט הטורקי יקבל הכרעה לגביהם, התקבלה בתדהמה בירושלים. ההערכה בצד הישראלי הייתה שמאחורי האמירה של סוילו עמדו מאבקי כוח פנימיים בטורקיה. סוילו, שנחשב אחד המועמדים לרשת את ארדואן, מסובך עמוקות בפרשת שחיתות בטורקיה, וייתכן שניסה "לעשות שרירים" ולהצטייר כגיבור לאומי ש"משפיל" את המוסד הישראלי.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בפגישה עם ויליאם ברנס ודדי ברנע
נפתלי בנט בפגישה עם ויליאם ברנס ודדי ברנע
הבהיר בקולו שהשניים לא מרגלים. ראש המוסד דדי ברנע
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

"אתה לא מאיים ישירות על מדינה כמו טורקיה"

עוד לפני ההתבטאות של סוילו, ובוודאי אחריה, ישראל העבירה מסר לטורקים שהמשך מעצרם של הישראלים עלול להוביל למשבר מדיני. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד החליטו שלא לאפשר לפרשה להגיע לשיח של תמורות עם הטורקים. המסר הישראלי התמקד בכך שישראל לא מוכנה להשלים איתו. "פנינו ברוח טובה", אמר בכיר ישראלי, "אבל כן עברו מסרים על תוצאות חמורות אפשריות אם הדבר יימשך. חשוב להבין שאתה לא מאיים ישירות על מדינה כמו טורקיה".
ביום שלישי בצהריים כבר הגיעו מסרי ההרגעה לירושלים: "הבנו אתכם. גם אנחנו לא רוצים שזה יגיע למשבר מדיני", אמרו הטורקים. יממה לאחר מכן, בסביבות 15:00, איברהים קאלין עדכן את הממונה על השגרירות הישראלית על ההחלטה לשחררם. בהתייעצות בין בנט ללפיד, הוחלט ששר החוץ יתקשר למשפחת אוקנין בישראל ויעדכן אותם בשחרור הצפוי. "זה היה נראה לנו לא אנושי לא לעדכן אותם", אמר בכיר ישראלי. לפיד הפציר במשפחה לשמור על הכל בחשאיות ואמר להם: "זה תלוי בכם. אם זה יצא, אנחנו לא יודעים מה יקרה. זה יכול לטרפד את כל העניין". לפיד החליט גם על תרגיל הסחה: ביום רביעי בערב שוחררה ההקלטה של שיחת הטלפון המרגשת בין נטלי אוקנין לבני משפחתה בארץ, במטרה ליצור את הרושם שהפרשה עוד רחוקה מפתרון.

אבל האמת היא שבשעה שההקלטה שודרה, בני הזוג אוקנין כבר יצאו מהמעצר והיו בתחנת המשטרה באיסטנבול במסגרת הליך השחרור שלהם. במקביל, הטיל משרד החוץ צנזורה "ברמת שבויים ונעדרים" כדי שלא לטרפד את המבצע, אבל בירושלים חששו מאוד מדליפה בטורקיה שהייתה עלולה לפגוע בחשאיות. בנוסף הנחה לפיד להיערך להטסתם של בני הזוג אוקנין במטוס פרטי. "לא רצינו להחזיק אותה על אדמה טורקית אפילו רגע אחד. שמרנו על איפול מלא", אמר גורם בכיר. "ההחלטה הייתה שלא לוקחים שום סיכון, ובשנייה שאפשר - מעיפים אותם לארץ". אותו גורם הודה שאחד השיקולים היה גם החשש כיצד יגיבו הטורקים למערכון של "ארץ נהדרת".
אחרי שהטורקים החליטו לשחרר את מורדי ונטלי, בישראל היו צריכים לחכות לבירוקרטיה הטורקית. ביום רביעי בצהריים קיבל שופט מחוזי את בקשת הערעור, ובשעות הערב המוקדמות בני הזוג כבר יצאו מהכלא ונמסרו למשטרה המקומית, שהעבירה את אותו הליך שחרור שכלל בדיקה רפואית (כדי לשלול טענות על עינויים), וגם בדיקת קורונה לפני העלייה לטיסה. בחסות החשיכה, בני הזוג אוקנין הוסעו בניידות משטרה לנמל התעופה באיסטנבול, ובסביבות השעה 04:30 לפנות בוקר נמסרו לנציגי משרד החוץ רינה דביר, ראש החטיבה הקונסולרית, וחיים לוי, מנהל משאבי אנוש פנים, שהמתינו למרגלות מטוס פרטי שחכר משרד החוץ לטובת החזרתם לארץ.
הכתבה המלאה התפרסמה במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות"