הטיול באיסטנבול לרגל יום ההולדת ה-44 של נטלי אוקנין הפך לסיוט, בעקבות מעצרה יחד עם בעלה מורדי בחשד לכאורה לריגול אחרי שצילמו את מעונו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, אך כעת לפחות זכתה האם לנחמה קטנה בשיחת טלפון מרגשת עם בנותיה בישראל. האזינו לשיחת הטלפון שבה קולה נשמע רועד וחנוק מדמעות, ושבה היא מנסה להרגיע את הבנות באשר למצבה – וגם מבקשת מבתה שובל לשיר לה שיר.
"אני חזקה, אם אתם חזקים, אני חזקה", היא נשמעת בשיחה שבה השתתפו בין היתר שתי הבנות, שירז ושובל, שאחת מהן משיבה לה: "אמא, אנחנו חזקים בשבילך. אני נשבעת לך אני עוזרת בהכול, כולם פה עוזרים". בשיחה הבטיחו הבנות כי "עושים הכול כדי להוציא" את אמם מהכלא הטורקי, ואחת מבני המשפחה הדגישה בפני אוקנין כי הדרגים הבכירים ביותר בארץ מעורבים במגעים לשחרור בני הזוג, וכי גם ראש הממשלה נפתלי בנט והנשיא יצחק הרצוג שוחחו עם בני המשפחה.
3 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין באיסטנבול, לפני שהטיול הפך לסיוט בכלא הטורקי
(מתוך פייסבוק)
כבר בתחילת השיחה שואלת נטלי האם "שובל בחיים", ובתה שובל מיהרה להשיב לה: "אמא, אמא, זאת אני". נטלי הסבירה כי חששה לשלום בתה: "היו לי מלא חשדות וחלומות ומחשבות... פחדתי שמסתירים ממני משהו".
בני המשפחה שאלו את אמם האם מישהו הרביץ לה במתקן הכליאה שבו היא שוהה כעת בנפרד מבעלה מורדי, ששוכן בכלא לגברים בצדו השני של מצר הבוספורוס שחוצה את איסטנבול, והיא השיבה מיד: "לא, לא, לא פגעו בי". הבנות לא מאמינות לה מיד, ואחת מהן אומרת: "אל תשקרי אמא, מישהו הרביץ לך?", והיא התעקשה: "לא, לא, לא, בספר התורה, בספר התורה לא נגעו בי, לא פגעו בי. הביאו לי דברים מהקנטינה".
לדבריה, "כל הזמן הייתה צמודה אליי בחורה, רק בחורה, אם הייתי צריכה לשירותים היתה מלווה אותי". היא נשאלה איך היא מסתדרת עם אוכל ומקלחות, וענתה: "קשה לי, קשה לי, אבל אני מסתדרת. הביאו לי שוקולד, הביאו לי קופסה גדולה של שוקולד למריחה כמו נוטלה". היא הוסיפה כי היא מקבלת כמה פעמים ביום לחם טרי, וכן מוצרי היגיינה ובגדים.

בשיחה ציינה האם כי היא רואה נוף רב דרך החלון שלה בתא המעצר: "אני רואה זריחה, אני רואה שקיעה, אני רואה לילה, הכול אני רואה, אני רואה מלא מטוסים". לדבריה, עם שאר הבנות בכלא היא מדברת בספרדית או באנגלית.
במהלך השיחה ביקשה אוקנין מבתה שובל לשיר לה קטע משירה של הזמרת אתי ביטון, "רק לאמא". הבת פוצחת בשירה, והאם נשמעת בוכה במהלכה ובשלב מסוים אף מצטרפת לבתה. "אני אוהבת אתכן", אמרה אחר כך.
הבנות ביקשו ממנה "לא לאבד את השפיות" במעצר, ושתחשוב על בנה הקטן אופק, בן חמש ובעל צרכים מיוחדים: "את לא יכולה לחזור לא מתפקדת לאופק, אמא", אמרה אחת מהן בשיחה. נטלי השיבה: "לא, אני יודעת, אל תדאגו". האם שאלה למצבו של בנה הקטן, והבנות השיבו כי הוא בסדר וכי "הגן עוטף" אותו בתמיכה. הן ציינו אף כי חבר כנסת כלשהו לקח אותו לרכיבה על סוסים. הן ציינו כי הוא "שם לב, אבל הוא לא שאל הרבה שאלות".
3 צפייה בגלריה
בית ארדואן בטורקיה
בית ארדואן בטורקיה
מעונו של ארדואן באיסטנבול. אסור לצלם
3 צפייה בגלריה
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
מגדל התקשורת שממנו צילמו בני הזוג את מעונו של ארדואן
(צילום: יואב זיתון)
מוקדם יותר היום, וכפי שציינו הבנות בשיחה עם אמן, ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם קרובי המשפחה של בני הזוג אוקנין, ובלשכתו אמרו כי הוא ביקש לחזק אותם פעם נוספת בשל המצב המורכב שנקלעו אליו.

מאמצים מסביב לשעון

בלשכתו של רה"מ ציינו כי "בנט הודה למשפחה על התנהלותה האחראית והמאופקת נוכח מורכבות הסוגיה, ועדכן במאמצים הנעשים מסביב לשעון, בהובלת משרד החוץ ובכל המימדים, במטרה להביא את הנושא לפתרונו בהקדם. ראש הממשלה ביקש מהמשפחה להחזיק מעמד וציין, כי צוות לשכתו עומד לרשותם בכל שעות היממה לכל צורך".
שמונה ימים עברו מאז שמורדי ונטלי אוקנין נעצרו בטורקיה בחשד לריגול מדיני וצבאי, וכלי התקשורת המקומיים מתחילים לסקר את הפרשה יותר ויותר. הבוקר התפרסמו פרטים ראשוניים על העצור השלישי בפרשה, אזרח טורקי בשם איחסאן. לפי הדיווחים בטורקיה, איחסאן שימש לבני הזוג כמדריך בטיול, וסיפר בחקירתו כי עבד בתעשיית הרכב בטורקיה ולמד עברית מגרושתו היהודייה. לפי ההערכות בטורקיה, המדריך של בני הזוג הוא איש המפתח של הפרשה, וזהותו ועברו השפיעו מאוד על ההחלטה להאריך מעצרם בשלושה שבועות.
בישראל קיוו שהפרשה לא תתפרסם בתקשורת המקומית, מחשש שהדבר יקשה על השלטונות ועל ארדואן בעצמו "לרדת מהעץ". טורקיה נכנסת כעת לשנת בחירות וכל פרסום של פרשה כה רגישה מקבל משמעות פוליטית והד פומבי נרחב – שבמקרה הזה עלולה להזיק לסיכויי השחרור של בני הזוג מישראל.

אתמול אפשרו הטורקים לשני דיפלומטים ישראלים לבקר את בני הזוג, שכלואים בנפרד. את נטלי אוקנין ביקר הקונסול באיסטנבול רונן לוי, ואת מורדי אוקנין ביקר הקונסול הכללי בטורקיה אודי איטם, הדיפלומט הבכיר ביותר של ישראל באיסטנבול שלא נוהג בדרך כלל לקיים ביקורים קונסולריים.
אמש הגישו בני הזוג ערעור על מעצרם. החלטה בנושא צפויה להתקבל בתוך שבוע עד 10 ימים, והיא תקבע אם השניים ישוחררו בחזרה לארץ, לחלופת מעצר בטורקיה - או כלל לא. את ההחלטה יקבל שופט בבית משפט מקומי, ללא דיון בנושא. מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים בין ישראל לבין טורקיה לפתרון פרשת המעצר. במגעים האלה מעורבים נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד וראש המוסד דדי ברנע. בכירים שמעורבים בנושא אומרים שישראל עושה הכול כדי שהפרשה לא תסתבך, ושעובדים בכמה ערוצים.