התחממות ביחסים מול טורקיה? ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח הערב (יום ה') עם הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, והודה לו על סיועו בשחרורם של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין ממעצרם, בחשד לכאורה לריגול כיוון שצילמו את מעונו של ארדואן באיסטנבול במהלך טיול. מדובר בשיחה הראשונה של בנט עם ארדואן, וגם השיחה הפומבית הראשונה של ראש ממשלה ישראלי עם נשיא טורקיה בשמונה השנים האחרונות.
7 צפייה בגלריה
תקשורת יעילה - ודיסקרטית. בנט וארדואן
תקשורת יעילה - ודיסקרטית. בנט וארדואן
תקשורת יעילה - ודיסקרטית. בנט וארדואן
(צילום: AP, AFP)

מלשכתו של בנט נמסר כי הוא "הודה לנשיא ארדואן על מעורבותו האישית בהשבתם של נטלי ומורדי אוקנין לישראל. רה"מ הביע הערכה על הטיפול בסוגיה בצד הטורקי, בכל הדרגים, בימים האחרונים, במטרה להביא את הנושא לפתרונו". בנט, כך נמסר, הוסיף כי "מדובר בפתרון סוגיה הומניטרית וציין לטובה את צירי התקשורת בין המדינות, שתפקדו ביעילות ודיסקרטיות בשעת משבר".
ארדואן, מצדו, העלה בשיחה שהתנהלה בטורקית ובאנגלית במשך כרבע שעה גם את הנושא הפלסטיני - אולם בנט לא התייחס לדברים. רוב השיחה התמקדה בכך ששחרורם של בני הזוג אוקנין הוא נושא הומניטרי, וציינו בין היתר כי הייתה חשיבות להגיע לפתרון הסוגייה משום שבנה של נטלי הוא ילד עם צרכים מיוחדים. השניים דיברו גם על כך שהקשר בין המדינות חשוב לאזור כולו, וארדואן ציין כי שוחח פעמיים עם הנשיא יצחק הרצוג.
בישראל העריכו כי הסיום הטוב של הפרשה עשוי לתרום להתחממות ביחסי המדינות, שנמצאים במשבר כבר שנים ארוכות בעקבות יחסו העוין של ארדואן לישראל בכל הנוגע לסכסוך מול הפלסטינים. מוקדם יותר היום אמר גורם מדיני כי כעת ייתכן אולי מהלך של הידברות מול טורקיה, שישראל רואה בה גורם חשוב במאבק מול איראן.
השיחה בין בנט לארדואן מגיעה שעות אחדות אחרי שגם נשיא המדינה הרצוג שוחח עם הנשיא הטורקי. בהודעת בית הנשיא נאמר כי השיחה התנהלה באווירה חיובית ובמהלכה גם הרצוג הודה לארדואן על מעורבותו ותרומתו האישית להשבת הזוג אוקנין. עוד נמסר כי בשיחה הדגיש ארדואן את החשיבות שהוא מייחס ליחסים עם ישראל, שלדבריו חשובים ביותר לשלום, לביטחון וליציבות במזרח התיכון. הרצוג בירך על הכוונה שטורקיה וישראל יקיימו דיאלוג מקיף בנושאים בילטרליים ואזוריים הנוגעים לשלום האזורי.

7 צפייה בגלריה
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם
בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין, במרפסת ביתם במודיעין, הבוקר
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם
רגעי האיחוד המרגשים בבית המשפחה, הבוקר
(צילום: AFP)
בני הזוג אוקנין, נזכיר, הוטסו לפנות בוקר לישראל אחרי תשעה ימי מעצר באיסטנבול. הם נעצרו ביום שלישי בשבוע שעבר בחשד לכאורה לריגול, אחרי שעובד מסעדה במגדל תיירותי באיסטנבול דיווח עליהם לרשויות כשהבחין שצילמו את המעון של ארדואן בעיר ושוחחו על כך. הזוג שוחרר בתום מגעים אינטנסיביים בין ישראל לטורקיה, בציר הדיפלומטי ובציר המודיעיני שאותו הוביל ראש המוסד דוד ברנע.
כבר בתחילת השבוע הביעו בישראל אופטימיות זהירה שהטורקים קיבלו את המסר שלפיו בני הזוג אינם מרגלים וכי הם בוחנים את שחרורם. עם זאת, ביום שלישי טרף שר הפנים הטורקי סולימאן סויילו את הקלפים. ההתבטאות שלו, שלפיה בני הזוג אוקנין חשודים בריגול ושרק בית המשפט הטורקי יקבל הכרעה לגביהם, התקבלה בתדהמה בירושלים. ישראל העבירה מסר בהול לטורקים שלפיו המשך מעצרם של הישראלים עלול להוביל למשבר מדיני, ועד מהרה הגיעו מסרי הרגעה לירושלים: "הבנו אתכם, גם אנחנו לא רוצים שזה יגיע למשבר מדיני".

שחרור בלי עסקה, אבל אולי תהיה "מחווה"

למעשה, בני הזוג שוחררו כבר אתמול בשעות אחר הצהריים והועברו לקונסוליה הישראלית, אך דבר שחרורם נשמר בסודיות מוחלטת מחשש שפרסומו לפני שימריאו לישראל עלול לפגוע בהשלמת המהלך הרגיש. שר החוץ יאיר לפיד מיהר לעדכן את המשפחה, אך הפציר בה לשמור בשלב זה על חשאיות. הוא הבהיר למשפחה: "זה תלוי בכם. אם זה ייצא - אנחנו לא יודעים מה יקרה. מישהו עלול לטרפד את זה".
7 צפייה בגלריה
בית ארדואן בטורקיה
בית ארדואן בטורקיה
מעונו של ארדואן באיסטנבול. אסור לצלם
7 צפייה בגלריה
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
מצטלמים בחופשיות. המסעדה במגדל באיסטנבול שממנה צילמו בני הזוג את המעון של ארדואן - ונעצרו בהמשך
(צילום: יואב זיתון)

מהרגע הזה הוטל איפול כבד בישראל על המגעים מתוך הנחה שהחשאיות קריטית להשלמת המהלך. משרד החוץ הפעיל צנזורה שגורם מדיני הגדיר אותה "ברמה של שבויים ונעדרים". כפעולת הסחה פורסמה לתקשורת הקלטת שיחה בין נטלי אוקנין לבנות משפחתה בישראל. בסך הכול עשרה אנשים בישראל ידעו על השחרור המסתמן, ובישראל המתינו עד שהטורקים הכשירו את השחרור באמצעות החלטה של שופט בית משפט מחוזי מקומי, שקיבל באופן רשמי את הערעור שהגישו בני הזוג אוקנין על המשך מעצרם.
בישראל מדגישים כי לא הייתה עסקה בין הצדדים – כלומר, לא ניתן או הובטח דבר בתמורה לשחרור, ואין התחייבות על מחיר מדיני. עם זאת, בהחלט סביר שתתבצע "מחווה" של ישראל כלפי טורקיה: ייתכן שבאמצעות שחרור אזרחים טורקים העצורים בארץ, או בהיענות לבקשה להעביר סיוע לפלסטינים.
חזרתם הבוקר של בני הזוג לבית משפחתם במודיעין הייתה נרגשת למדי. עם הגעתה לבית זעקה נטלי אוקנין "אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הושיעה נא". היא סיפרה כי את התפילה הזו נשאה גם כאשר שמעה את המואזין מהכלא באיסטנבול. היא ובעלה מורדי הודו לגורמים השונים שסייעו בשחרורם, ובהם אנשי משרד החוץ, השר יאיר לפיד, ראש הממשלה נפתלי בנט והנשיא יצחק הרצוג.
בשיחת טלפון עם בנט ולפיד היא אמרה להם כי בנה בן ה-5, אופק, "קפץ עליי בנשיקות". בהצהרה לתקשורת הוסיפה נטלי: "קרה לנו נס. שמונה ימים, שמונה לילות, היינו בתוך כלא וקרה לנו נס חנוכה הפרטי כשהשתחררנו, כשחזרנו אל ביתנו, חזרנו אל ילדינו, אל אופק, דוד, שירז המלכה שלי, שובל המלכה והנסיכה שלי".