דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, התייחס הערב (שלישי) להריגתם של 7 עובדי הסיוע ברצועת עזה ואמר כי "אנחנו זועמים על ההתקפה שהרגה את פעילי הארגון. ראינו את תגובת נתניהו וצה"ל למחוייבותם לקיים חקירה מקיפה. אנחנו מצפים שהחקירה תהיה אכן מקיפה, מהירה, ותוצאותיה יפורסמו בפומבי".
קירבי גם תיאר את התגובה של ביידן שהתקשר לשף חוזה אנדרס מארגון הסיוע והביע "תנחומים עמוקים". הנשיא אמר לאנדרס כי הוא אבל עם כל העולם ויבהיר לישראל כי חובה להגן על עובדים הומניטריים בעזה. לדברי קירבי, "אנחנו מכבדים את ההחלטה של שף אנדרס להפסיק את הסיוע זמנית, אבל ככל שעובדים הומניטריים עומדים מול יותר אלימות, יש סכנה גדולה יותר לרעב בעזה".
2 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
(צילום: AFP)
בהמשך הוסיף כי "יותר מ-200 עובדים הומניטריים נהרגו בעזה, יותר מבכל קונפליקט בזיכרון, צה"ל חייב לעשות יותר להגן על האנשים האלה. הישראלים כבר לקחו אחריות והם חוקרים, ואנחנו מצפים שיופקו לקחים מהירים. ישראל עדיין תחת איום של חמאס ונוודא שהם יוכל להגן על עצמם ו-7 באוקטובר לא יקרה שוב. זה לא אומר שזה רישיון חופשי לעשות הכל. אנחנו מאוד ברורים לגבי זה כל הזמן. כל הפגישה שלנו לגבי רפיח אתמול היתה בגלל הדאגה שלנו לגבי קרבנות אזרחיים".
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, צייץ ברשת X לגבי התקיפה כי "המתקפה הישראלית שהרגה את עובדי הסיוע, מביאה את מספר ההרוגים מבין אנשי הסיוע בקונפליקט ל-196, מתוכם 175 עובדי או"ם. זה לא מוסרי".
נשיא המדינה יצחק הרצוג קיים גם הוא שיחת טלפון עם מייסד World Central Kitchen, השף אנדרס, והביע את צערו העמוק ואף התנצל על מותם הטרגי של צוות WCK ברצועת עזה אמש. בנוסף, ביקש הנשיא לשלוח את תנחומיו למשפחות וליקיריהן של כל אלו שאיבדו את חייהם. נשיא המדינה חזר על מחויבותה של ישראל להבטיח את חקירתה היסודית של הטרגדיה, שהתרחשה כחלק מהמלחמה המתמשכת כנגד ארגון הטרור חמאס.
2 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
קירבי. "מצפים ללקחים מהירים מצד ישראל"
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
לגבי התקיפה אמש בדמשק שבה נהרג הבכיר האיראני, המשיך קירבי את הקו האמריקני מאתמול כי לא ידעו על התקיפה המתוכננת: "ארה"ב לא מעורבת בשום צורה בהתקפה בדמשק". בתקיפה נהרג מוחמד רזא זאהדי, הידוע בשם חסן מהדווי, לאחר הפצצה של מבנה השייך לשגרירות איראן בשכונת אל-מזה בדמשק. המבנה, הצמוד לשגרירות, נחרב לחלוטין - ולפי הדיווחים חוסלו בו לפחות ארבעה אנשים נוספים, בהם דיפלומטים. מוקדם יותר היום פורסם כי גורמים אמריקנים אמרו כי וושינגטון עדכנה ישירות את טהרן שלא הייתה מעורבת "בשום צורה" בתקיפה החריגה בדמשק, והבית הלבן לא עודכן עליה מראש.