אלוף-משנה יצחק בן בשט, שכיהן כמפקד חטיבת יפתח עד ספטמבר 2023, נהרג בקרב הקשה בשג'אעיה. כמו כן, הותר לפרסום שם של לוחם נוסף שנהרג בקרב - סמל ערן אלוני, בן 19 מאופקים, לוחם בגדוד 51 של גולני. לצידם נהרגו שבעה לוחמים נוספים.
בן בשט, תושב שדה יעקב, הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. הלווייתו תתקיים בשעה 15:00 בבית העלמין בכפר תבור. מלבדו נפלו בקרב עוד שבעה לוחמים, בהם מפקד גדוד 13 בחטיבת גולני סגן-אלוף תומר גרינברג.
5 צפייה בגלריה
יצחק בן בשט
יצחק בן בשט
אלוף-משנה יצחק בן בשט
5 צפייה בגלריה
סמל ערן אלוני ז"ל
סמל ערן אלוני ז"ל
סמל ערן אלוני
(צילום: דובר צה"ל)
בן בשט, שגדל בחטיבת גולני ופיקד בתפקידיו האחרונים על חטיבות מרחביות בגבול מצרים, נהרג למעשה בתקופה שבה אמור היה להיות בהליך פרישה מצה"ל. במלחמה הוא הצטרף לחפ"ק מח"ט גולני - אלוף משנה-יאיר פלאי - כ"צל שלו". לזירה בשג'אעיה הוא הגיע תוך פרק זמן קצר, והיה חלק מהכוחות שהסתערו כדי לחלץ את הנפגעים הראשונים במבנה הממולכד.
בן בשט הוא הקצין החמישי בדרגת אלוף-משנה שנהרג מפרוץ מלחמת חרבות ברזל, אחרי מפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ יהונתן שטיינברג, אל"מ במיל' ליאון בן בר מוחה שקפץ מביתו בגדרה לחלץ עשרות ישראלים, מפקד החטיבה הדרומית, אל"מ אסף חממי, ומפקד היחידה הרב מימדית, אל"מ רועי לוי.
אחותו של בן בשט, ציפי בן בשט אנגלמן, הודיעה בפייסבוק על מות אחיה. "בידיים רועדות ובלב מרוסק לחתיכות אני כותבת לכם", כתבה, "אחי הגדול, אל"מ יצחק בן בשט, נפל בקרב אתמול". היא צירפה את שירה של המשוררת רחל, "מתי": "הֵם בִּלְבַד נוֹתְרוּ לִי, רַק בָּהֶם בִּלְבַד; לֹא יִנְעַץ הַמָּוֶת סַכִּינוֹ הַחַד. בְּמִפְנֵה הַדֶּרֶךְ, בַּעֲרֹב הַיּוֹם; יַקִּיפוּנִי חֶרֶשׁ, יְלַוּוּנִי דֹם. בְּרִית אֱמֶת הִיא לָנוּ, קֶשֶׁר לֹא נִפְרָד; רַק אֲשֶׁר אָבַד לִי – קִנְיָנִי לָעַד".
במהלך ערב מורשת של חטיבת המילואים ביחידת הקומנדו אגוז בשנה שעברה, אמר בן בשט בנאומו: "אנו זוכרים את העבר, מתכוננים ופועלים בהווה ונחושים ונכונים לכל מה שצופן לנו העתיד. תגנו על הבית, אני בטוח בהצלחתכם".
5 צפייה בגלריה
9 הלוחמים שנהרגו
9 הלוחמים שנהרגו
תשעת הנופלים בקרב בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל)
בקרב אמש בשכונת שג'אעיה נהרגו תשעה לוחמים, כשמלבד אל"מ בן בשט וסמל אלוני נפלו גם רב-סרן רועי מלדסי (23) מעפולה, מפקד פלוגה בגדוד 13 של חטיבת גולני; רב-סרן משה אברהם בר-און (23) מרעננה, מפקד פלוגה בגדוד 51 של חטיבת גולני; סמל אחיה דסקל (19) מחיפה, לוחם בגדוד 51 של חטיבת גולני; סרן ליאל חיו (22) משוהם, מפקד מחלקה בגדוד 51 בחטיבת גולני; רב-סרן בן שלי (26) מקדרון, מפקד פלגת לוחמים ביחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669); רב-סמל רום הכט (20) מגבעתיים, לוחם ביחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669). בקרב נוסף נהרג גם סמ"ר אוריה יעקב, בן 19 מאשקלון, לוחם בגדוד 614 בהנדסה קרבית.
התקרית הקשה בשג'אעיה החלה אתמול בשעה 16:30 ונמשכה כשעתיים וחצי. צוות קרב משולב של גדוד שריון 53, שכלל גם כוח גולני וכוח הנדסה, עסק בטיהור הקסבה בצפון-מערב השכונה העזתית, אחרי שבוע שבו נהרגו כ-350 מחבלים מאש ישירה של הלוחמים. רוב המתחם שטופל היה נטוש, עם כלי נשק מסוגים שונים שהופקרו על-ידי פעילי חמאס, אך שניים-שלושה מבנים היו עדיין מאוישים במחבלים.
5 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות  אוגדה 36 וסיירת חרוב במרחב שג'עייה
תיעוד פעילות  אוגדה 36 וסיירת חרוב במרחב שג'עייה
כוח צה"ל בשכונת שג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל )

הכוח הצה"לי נכנס לפנות ערב לסריקה במתחם של שלושה מבנים צמודים וחצר, משני כיוונים, ומצא פיר במתחם. בתוך אחד המבנים שבמתחם הופעל מטען נגד הכוח, לצד ירי מרובי M-16 ורימונים מצד המחבלים.
הכוח הראשון, עם ארבעה לוחמים, נפגע והמשיך לנהל אש במבנה. הכוח שבחוץ ניסה לחתור למגע עם המחבלים, אבל בשלב זה נותק הקשר עם אחד הקצינים. לכוחות בפעולה עלה חשש שהוא נחטף לפיר. מרגע זה, הכוח של גולני, גם במרחב הפעולה, פעל במהירות ובעוצמה. כל המפקדים הבכירים קפצו לזירה: מג"ד 53 בזירה, סא"ל רועי; מג"ד סיירת גולני, סא"ל דוד, שזינק מגזרה שכנה; ומג"ד 13 סא"ל תומר גרינברג, שבסופו של דבר נפל בקרב.
מח"ט גולני, אלוף-משנה יאיר פלאי, חילק לכוחות גבולות גזרה, והם נתנו חיפוי ואש לכולם. בשלב זה סא"ל גרינברג איגף את מתחם הלחימה מצפון, מפקד הסיירת עשה פעולה דומה מדרום, ורועי - מג"ד 53 - אסף את הכוח שנפגע לאחור ובדק את מצב הלוחמים שלו. הכוח מ-669, ששניים מלוחמיו נהרגו גם הם, הגיע לפתח המתחם כדי לפרוץ ולחלץ אך נפגע. סמח"ט גולני הגיע במקביל לזירה לוודא שאין חריגות מגבול גזרה ותקריות של ירי דו-צדדי.
החילוץ נמשך כאשר משני מוקדי האירוע במתחם המחבלים ממשיכים לירות ולזרוק מטענים. כוח החילוץ גילה שארבעת הלוחמים מהכוח הראשון נהרגו במבנה; הכוח של סא"ל גרינברג שאיגף נפגע מירי ממבנה שני במתחם. עם הקרב הקשה שהתפתח, הלוחמים ירו חימוש מטאדור למבנה סמוך - שעלה באש והתפוצץ בגלל מטענים רבים שהיו בו.