3 צפייה בגלריה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
"בשבת הקרובה - נעלה כולנו לבית של חובבת השרימפס בראש העין". רגב בסיור ברכבת הקלה
ביום שישי הקרוב יחל הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן את פעילותו באופן רשמי, ושש שעות בלבד לאחר מכן - הוא יושבת למשך 25 שעות בשל הסמיכות לכניסת השבת. ל-ynet נודע כי יום לאחר מכן, במהלך השבת, פעילים של כמה קבוצות מחאה יפגינו מול ביתה של שרת התחבורה מירי רגב, שמסרבת להביא לאישור הממשלה את הפעלת הרכבת הקלה בשבת.
למחאה, שבה משתתפים ארגוני המחאה הדור הלא נכון, ער.ה, מחזקים, בונות אלטרנטיבה, הפורום החילוני, מרעידים ומהפך ישראלי, הוחלט לקרוא "מחאת הקו האדום".
ב"מחאת הקו האדום" הסבירו כי בתוואי הרכבת הקלה יש רק שלוש תחנות בשטח העירוני של בני ברק, וכולן מתחת לאדמה. כך שגם אם הרכבת תפעל בשבת, היא לא תשפיע בכלל על אורח החיים של תושבי העיר החרדית. במענה לפניית ynet, נמסר ממארגני המחאה כי ארגונים נוספים צפויים להצטרף, כמו גם פעילים ומתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות שמוכנים להתחייב למאבק למען הפעלת הרכבת הקלה בשבת.
3 צפייה בגלריה
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
"השבתת הרכבת הקלה בשבת לא תוריד רכב אחד מהכביש". עומס בנתיבי איילון
(צילום: טל שחר)
בהודעה, שהופצה עם ההזמנה להפגנה, נכתב: "אנחנו, מיליון תושבי בת ים, תל אביב, רמת גן ופתח תקווה - חיכינו שבע שנים שתהיה 'הקלה אחר כך', אבל השבתת הרכבת הקלה בשבת לא תוריד ולו רכב אחד מהכביש, ואנחנו נמשיך לעמוד בפקקים ולא נקבל את השירות הציבורי הבסיסי שקיים בדמוקרטיות אחרות ברחבי העולם".
עוד נכתב: "בשבת הקרובה, ביום ההשבתה הראשון של הרכבת הקלה - נעלה כולנו לבית של חובבת השרימפס מירי רגב בראש העין, עיר חילונית שגם המסורתיים בה נוסעים בשבת - ונדרוש באופן ברור: אם לנו לא תהיה רכבת קלה בשבת, לך תהיה שבת קשה".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מיכאלי. הבטיחה שהרכבת תפעל בשבתות, אבל מעולם לא עברה החלטה על כך בממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרת התחבורה הקודמת ח"כ מרב מיכאלי הבטיחה שהרכבת תפעל גם בשבתות ובימי חג, אך החלטה על כך כאמור מעולם לא עברה בממשלה. דוח של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שבדק את הנושא, לבקשת מיכאלי, קבע כי החברה תוכל להפעיל את הקו גם בשבתות ובחגים בתוך שנה. על פי הדוח, ניתן יהיה להפעיל את הקו בימי שישי עד חצות ובשבת משעה 06:30, בתדירות של שש עד עשר רכבות בשעה בשבת.
עם הקמת הממשלה החדשה היה ברור שהקו האדום, בדומה לשירותי תחבורה ציבורית נוספים, לא יפעל בשבתות ובחגים. לדברי בכירים בקואליציה, הסיבה העיקרית לכך היא תוואי הקו שעובר בבני ברק. בכיר בקואליציה אמר כי "אם יש סיכוי לשינוי בסטטוס קוו זה לא יהיה בקו הזה, לא בקו שעובר בבני ברק, אולי בקווים הבאים. ב-75 שנותיה של ישראל כל ממשלה וכל שר תחבורה שמרו על הסטטוס קוו, אפילו אלו שהצהירו שלא יעשו כך כמו מיכאלי".
התרעומת סביב הסוגיה עשויה לגלוש גם למחאה שתרחיק מגבולות ביתה של רגב. בקרב ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית יש הטוענים כי צריך לצרף את הסוגיה למחאה, וכבר עלתה האפשרות של חסימת רכבות בתגובה לאי הפעלת הקו בשבת.
"מדובר בעוד ניסיון התעללות של ממשלת ההלכה בציבור החילוני", אמר בשבוע שעבר רועי נוימן, מראשי "כוח קפלן". "אין שום היגיון בלא להפעיל את הרכבת הקלה באזורים חילוניים למעט ניסיון לכפות דת על הציבור החילוני. 'כוח קפלן' יובילו את המאבק לפתיחת הרכבת הקלה בשבת".