ראש העיר ירושלים משה ליאון אומנם גינה אתמול (שלישי) את תופעת ביזוי הנוצרים בעיר, אבל לפני כשלושה חודשים, במהלך תקופה שבה אירעו כמה מקרים כאלה, בישיבת מועצת העיר דרשה סיעת "התעוררות בירושלים" לגנות את האלימות נגד הנוצרים - והדיון התפתח למחוזות אחרים עם אמירות קשות נגדם. צפו בתיעוד מישיבת המועצה הסוערת:

בישיבת המועצה שהתקיימה בחודש יוני העלה יו"ר תנועת התעוררות, אדיר שוורץ, הצעה לסדר שמטרתה לגנות את מעשי האלימות נגד הנוצרים בעיר העתיקה שכאמור גברו באותה תקופה - אותם גילויי שנאה שחוזרים גם בימים אלו. התעוררות ביקשה בהצעתה גינוי רשמי של ראש העיר למעשי האלימות, הוספת מצלמות, שיתוף פעולה עם המשטרה ועוד.
בתגובה להצעה התפרץ חבר מועצת העיר יהנתן יוסף, והציע בתמורה לגנות גם את גילויי האלימות של הנוצרים כלפי היהודים לאורך ההיסטוריה. "אני אשמח להוסיף גינוי לנוצרים על מסעות הצלב, הפוגרומים והאינקוויזיציה", הוא אמר, ותהה: "מה עשה האפיפיור בשואה?".

סגן ראש העיר ירושלים, אריה קינג, אמר באותה ישיבה כי "אנחנו תומכים בתיירות, אבל לא במיסיונרים. פשוט". אותו קינג תועד ביוני האחרון ביחד עם עשרות אחרים צועק לעבר קבוצת תיירים נוצרים שהגיעה לכותל הדרומי בבירה "מיסיונר גו הום" ו"ירושלים שלנו".
חבר המועצה יוסף המשיך באותו קו גם שנדרש להגיב אתמול ל-ynet על דבריו, ומטעמו נמסר כי "בעוד בעם היהודי כל הרבנים ומנהיגי הציבור גינו את היריקות לעבר נוצרים, העם היהודי עדיין ממתין לגינוי נוצרי למסעי הצלב, האינקוויזיציה, הפוגרומים והשואה. אני מבין שהשמאלנים מנהלים מסע הסתה נגד היהודים ויוצרים תחושה שאנחנו בתוצאת תיקו עם הנצרות. אני כאן כדי להזכיר עובדות - מי הרוצחים ומי היורקים".
2 צפייה בגלריה
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
"התופעה זוכה לגיבוי ותמיכה מצד קיצונים במועצת העיר ירושלים". יו"ר תנועת התעוררות
(צילום: שרון גבאי)

יו"ר תנועת התעוררות בירושלים, אדיר שוורץ, אמר ל-ynet: "התופעה ההולכת ומתגברת של אלימות כלפי נוצרים בעיר העתיקה היא לא יהודית, פסולה ערכית ופוגעת בשמה הטוב של ישראל בעולם. לצערי, התופעה הזו זוכה לגיבוי ותמיכה מצד קיצונים במועצת העיר, שמבריחים את הציבור הליברלי ואת הצעירים מירושלים, ועל כך התעוררות תמשיך להילחם".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, גינה כאמור את הפגיעה בנוצרים: "אני מבקש לגנות בכל פה את התופעה המכוערת של פגיעה בתיירים נוצרים ובאנשי דת נוצריים ברחובות העיר. זה לא רק מכוער, זה קודם כול לא יהודי! פניתי בעניין זה למשטרה ולכוחות הביטחון כדי שיפעלו בתקיפות למיגור התופעה המכוערת הזו".
2 צפייה בגלריה
 גינה את הפגיעה בנוצרים. ראש העיר ירושלים משה ליאון
 גינה את הפגיעה בנוצרים. ראש העיר ירושלים משה ליאון
גינה את הפגיעה בנוצרים. ראש העיר ירושלים משה ליאון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה אתמול אחר הצהריים את התופעה המטרידה, ואמר כי "ישראל מחויבת באופן מלא לשמור על הזכות הקדושה של פולחן ועלייה לרגל לאתרים הקדושים של כל הדתות". עוד אמר נתניהו: "אני מגנה בכל תוקף כל ניסיון לפגוע במתפללים, ואנחנו ננקוט נגד מעשים אלה בצעדים מיידיים ונחרצים. התנהגות פוגענית כלפי מתפללים היא חילול הקודש והיא לא מתקבלת על הדעת. נגלה אפס סובלנות כלפי כל פגיעה במתפללים".
תופעת ביזוי הנוצרים והיריקה עליהם מצד יהודים בירושלים שבה לשיח הציבורי לאחר שאתמול התפרסם תיעוד של קבוצת חרדים שיורקת ומשמיעה קריאות "איכס" לעבר צליינים בירושלים. בימים האחרונים מגיעים דיווחים על יריקות וביזוי אנשי דת נוצרים, ואף צצות טענות שכביכול מדובר בחובה דתית כלשהי.
על פי תיעודים שנאספו ממצלמות אבטחה, מתלונות במשטרה ומעדויות אישיות, נזירים ואנשי דת נוצרים מושפלים ומותקפים על בסיס יומיומי בחלקים שונים של העיר העתיקה בירושלים ובסביבותיה. הביטוי הנפוץ ביותר להתקפה הוא יריקה - על האיש, על הבגד, על הקרקע או בכניסה למבני דת. בעקבות התופעה, רבה של ירושלים, הרב שלמה עמאר, פרסם זה מכבר מכתב פומבי שלפיו המעשה אסור ומהווה חילול השם.
פורסם לראשונה: 22:34, 03.10.23