חמאס מתעקש כי בעסקה הבאה שבה ישוחררו חטופים מרצועת עזה ייכללו שלושה אסירים פלסטינים מוכרים, שרק אחד מהם הוא איש חמאס. ההתעקשות של חמאס על שני הבכירים הנוספים מעיד על כך שארגון הטרור כבר חושב על היום שאחרי המלחמה, ועל היחסים שלו עם תנועת הפתח ועם פלגים פלסטינים אחרים. בינתיים הודיע אמש (יום ד') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי ישראל לא תסכים לעסקה בכל מחיר: "יש לי קווים אדומים, בהם: אנחנו לא נסיים את המלחמה, אנחנו לא נוציא את צה״ל מהרצועה, ואנחנו לא נשחרר אלפי מחבלים. אנחנו פועלים כל הזמן לשחרור חטופינו ולהשגת יעדי המלחמה הנוספים: חיסול החמאס והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום".
ברשימה שחמאס צפוי להציג נמצאים שמות גדולים בהוויה הפלסטינית שמסוגלים לשנות את פני הרשות הפלסטינית, בראשם בכיר הפתח מרואן ברגותי - שבסקר האחרון שנערך בגדה המערבית נחשב למועמד המועדף להנהיג את הרשות אחרי אבו מאזן. ברגותי נידון לעונש של חמישה מאסרי עולם מצטברים ו-40 שנות מאסר בגין מעורבותו בפיגועים שבהם נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו רבים.
הכותרת
מה הסיכוי שסינוואר ייכנע? אתם שאלתם - אבי יששכרוף ענה
28:30
7 צפייה בגלריה
מרואן ברגותי
מרואן ברגותי
מרואן ברגותי
(רויטרס)
ברגותי כיהן כמזכ"ל תנועת הפתח בגדה המערבית, ונעצר ב-15 באפריל 2002. כמו אסירים פלסטינים אחרים שנשלחו לעונשי מאסר ארוכים על עבירות טרור, גם הוא פופולרי מאוד ברחוב הפלסטיני. בניגוד לאותם אסירים, ברגותי הוא אישיות פוליטית - מה שגורם לו להיות אהוד עוד יותר.
לפני כחודש דיווחו ארגוני זכויות אדם פלסטיניים כי שב"ס העביר את ברגותי מכלא עופר, והוא נשלח לבידוד. בהצהרה שמסרו השבוע ארגונים שפועלים למען אסירים פלסטינים, הם אמרו כי הם רואים בשב"ס כאחראי לחייו של הבכיר בפתח, ברמיזה שאולי ישראל תרצה לחסלו. עם זאת, בישראל לא רוצים לשחרר אותו.
השם השני שעליו מתעקש חמאס הוא אחמד סעדאת, מזכ"ל החזית העממית ומתכנן רצח השר רחבעם זאבי ב-2001. ישראל סירבה לשחרר את סעדאת במסגרת עסקת שליט. כמו ברגותי, גם סעדאת נחשב לדמות פופולרית חשובה בחברה הפלסטינית.
7 צפייה בגלריה
אחמד סעדאת
אחמד סעדאת
אחמד סעדאת
(צילום: רויטרס)
לאחר ההתנקשות בזאבי נמלט סעדאת למתחם המוקטעה ברמאללה. יאסר ערפאת סירב להסגירו, ובתגובה צרה ישראל על המתחם. אחרי מגעים בשיתוף ארה"ב ובריטניה הגיעו הצדדים ל"הסכם רמאללה". סעדאת נשלח לכלא ביריחו, כשעליו שמרו סוהרים בריטים ואמריקנים. אחרי ניצחון חמאס בבחירות הוא נלכד והובא לכלא בישראל. בדצמבר 2008 נגזרו עליו 30 שנות מאסר.
האסיר הבכיר השלישי הוא עבדאללה ברגותי, איש חמאס שהיה ממפקדי הזרוע הצבאית של ארגון הטרור בגדה המערבית. ברגותי מרצה כיום 67 מאסרי עולם, עונש חסר תקדים בישראל. גם אותו חמאס לא הצליח לשחרר בעסקת שליט, וכעת מתעקש ארגון הטרור שבעסקה הבאה הוא חייב להשתחרר - יחד עם שני הבכירים הנוספים שהוזכרו.
7 צפייה בגלריה
עבדאללה ברגותי
עבדאללה ברגותי
עבדאללה ברגותי
(צילום: חגי אהרון)
בנוסף עולים כעת עוד כמה שמות בראש רשימת האסירים שחמאס דרש בעבר במהלך המו"מ לעסקת שליט וישראל סירבה לשחרר אותם. אחר כך שמותיהם עמדו בראש רשימת הדרישות של התנועה לאחר שחטפה את גופותיהם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול במהלך מבצע צוק איתן 2014.
בין השמות הנוספים: חסן סלאמה, חברו הטוב של המהנדס יחיא עיאש, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, המרצה עונש של 46 מאסרי עולם בישראל מאז 1997. הוא הורשע בתכנון פיגועים שבהם נרצחו כ-100 ישראלים. סלאמה נולד וגדל במחנה הפליטים חאן יונס, מעוז אנשי חמאס הבכירים.
7 צפייה בגלריה
עבאס א-סייד בבית המשפט, ב-2010
עבאס א-סייד בבית המשפט, ב-2010
עבאס א-סייד בבית המשפט, ב-2010
(ציום: נועם מושקוביץ)
שם נוסף הוא עבאס א-סייד, המתכנן הראשי השני של הפיגוע במלון פארק בנתניה ב-2002. הוא נידון ל-35 מאסרי עולם על רצח ישראלים.
7 צפייה בגלריה
איברהים חאמד
איברהים חאמד
איברהים חאמד
(צילום: אוהד צויגנברג)
בנוסף ידרוש חמאס לשחרר את איברהים חאמד, שהיה האיש החשוב השני בארגון הטרור ביהודה ושומרון אחרי אל עארורי. הוא היה מפקד גדודי עז א-דין אל-קסאם ביהודה ושומרון בימי האינתיפאדה השנייה. במסגרת תפקידו חאמד תכנן וארגן עשרות פיגועים נגד ישראלים, בהם פיגועי התאבדות קשים. חאמד נעצר על ידי ישראל ב-2006 ומאז מרצה עשרות מאסרי עולם בכלא בגין עבירות של טרור ורצח.
7 צפייה בגלריה
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
מחבלי נוחבה בכלא בישראל
(צילום: דוברות שב"ס)
עדיין לא ברור אם חמאס ידרוש גם את שחרורם של מחבלי נוחבה, שהשתתפו במתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר, ונתפסו בחיים. כמה מהם סיפקו מידע בחקירתם ולכן לא ברור אם בחמאס יירצו לראות אותם שוב ברצועת עזה. ארגון הטרור גם לא צפוי לבקש לקבל את הגופות של המחבלים שחוסלו במתקפת הטרור על יישובי העוטף.
לפי המתווה שעומד על הפרק וממתין לתשובת חמאס, השלב הראשון של העסקה כולל שחרור 15 נשים ושני ילדים. בנוסף ישוחררו בו כל הפצועים, המבוגרים, החולים והחיילות, במשך הפוגה שתימשך 45 ימים.
מדובר על 35 חטופים בסך הכול, לפי עקרון של יום הפסקה על כל חטוף שישוחרר, בנוסף ל-10 ימים לשחרור חטופים נוספים שחמאס יבחר - ובתוכם שבוע לניהול מו"מ על השלב השני והשלישי, שבו ישוחררו חיילים חיים וגופות. בישראל לא שוללים הגעה לסיכומים סופיים לגבי השלב השני עוד לפני יציאתו לדרך של השלב הראשון, אך בכל מקרה המתווה נוסח כך שיהיה אפשר לצאת לדרך - ואחר כך לדון על השלב השני.
פורסם לראשונה: 22:16, 31.01.24