רס"ר ברק משולם הוא השוטר השלישי שנפגע בחודשיים האחרונים מדריסה של נהג משתולל - והשני ששילם על כך בחייו אחרי מותו של המתנדב עמיחי כרמלי ז"ל שנהרג בחודש שעבר. אף שמפכ"ל המשטרה הבהיר הבוקר (ראשון) כי אין שום מניעה לפתוח באש לעבר נהגים שפורצים מחסומים משטרתיים, תחושת הסכנה גם במשימות שגרתיות אצל שוטרי התנועה לא פוחתת.

2 צפייה בגלריה
 מימין: עמיחי כרמלי וברק משולם ז"ל, והשוטר ראני עוסמאן שנפצע קל
 מימין: עמיחי כרמלי וברק משולם ז"ל, והשוטר ראני עוסמאן שנפצע קל
מימין: עמיחי כרמלי וברק משולם ז"ל, והשוטר ראני עוסמאן שנפצע קל
(צילום: מאיר תורג'ומן, ביקורת בונה, דוברות המשטרה)
"בפעילות מבצעית כזאת או אחרת הסכנות תמיד קיימות", סיפר לאולפן ynet עמית כרמלי, אחיו של עמיחי. "מי שעושה את הפעילות בשוטף מכיר את זה, וגם המשפחות מכירות את זה. זה לא משהו שנעלם מהעין. זה אירוע קשה, אנחנו מכירים את זה מקרוב".
שוטר התנועה ראני עוסמאן, שנפצע השבוע באורח קל כשגנב אופנוע פרץ מחסום ופגע בו, שחזר בשיחה עם ynet על הרגע שבו מצא את עצמו שרוע על הכביש במחסום שהציב בכביש 1. "השעה הייתה כמעט 23:00 בלילה, ושמעתי בקשר שאופנוע נמלט משוטרים לכיוון ירושלים", סיפר רס"ל עוסמאן (37), אב לשלושה מסכנין שמשרת במחוז המרכז של משטרת התנועה כבר חמש שנים. "כראש המשמרת הוריתי למתנדבים לבצע חסימה במחלף נווה אילן, כשאני יחד עם עוד שוטר חסמנו במחלף שורש".
עוסמאן ציין כי קריאות על רכב או אופנוע שנמלט מהמשטרה הן דבר שבשגרה, וכי באחריות שוטרי התנועה להקים את המחסומים כדי לעצור את הנהג. "שמעתי בקשר שרוכב האופנוע מגיע לכיוון של המחסום שלנו, ובמקום נוצר פקק של מכוניות. דילגתי לכיוון הנתיב השני והשלישי, כשרוכב האופנוע נאלץ לנסוע לאט בגלל הפקק וניסה להימלט בין הנתיבים. כשהוא הבחין בי הוא האיץ והעיף אותי באוויר. באותו רגע חשבתי על הילדים שלי ועל המשפחה, ומצאתי את עצמי שוכב מתחת לגלגלי אוטובוס", שחזר עוסמאן.
עוסמאן הצליח לקום על רגליו, ראה שהאופנוען הצליח להימלט - ופצח במרדף. "בדקתי שהכול בסדר והתחלתי לרדוף אחריו", אמר. "אחרי 500 מטרים מצאנו את האופנוע הגנוב - והנהג נמלט רגלית". עוסמאן פונה לבית החולים במצב קל, כשהוא סובל מנקעים וחבלות בחלקים רבים בגופו - ובינתיים מתאושש מהפציעה בביתו.
2 צפייה בגלריה
רס"ל ראני עוסמאן
רס"ל ראני עוסמאן
נדרס, קם על רגליו - והחל לרדוף אחר הדורס. רס"ל ראני עוסמאן
(צילום: דוברות המשטרה)
עוסמאן, שהכיר אישית את המתנדב כרמלי, סיפר שביקר את אלמנתו והדגיש כי השוטרים והמתנדבים לא נרתעים מלהקים מחסומים גם אחרי הטרגדיה בבית דגן. "לעמוד כשוטר במחסום זה מאוד מסוכן", הסביר השוטר הפצוע ואמר כי למשטרה בכל זאת חשוב לרדוף אחרי הגנבים למרות שהתפיסה הרווחת היא שמוטב להפעיל את חברות הביטוח ולא לסכן את חייהם. "יכול להיות שהבחור שנמלט הוא מחבל שבורח מזירת פיגוע, או שהוא נמצא בדרכו לפיגוע. אולי זה עבריין שנמלט מזירה פלילית. הרי כבר תפסנו נהגים שהתברר שברחו מזירת רצח, ונתפסו עם כלי נשק ואמצעי חבלה. בשלב ההימלטות אנחנו לא יודעים מי האיש שבורח ולמה הוא עושה זאת".
עוד ציין כי הכיר את אישית את השוטר המתנדב עמיחי כרמלי שהתנדב במחוז שבו הוא משרת כשוטר תנועה, ואף ביקר את אלמנתו. "זה היה קשה אבל זה לא מרתיע את השוטרים והמתנדבים לעשות מחסום כשנדרש וזה מה שעשיתי ביום רביעי האחרון. חייבים להגביר את הענישה נגד כל אדם ששוטר מסמן לו לעצור והוא ממשיך כאילו שהשוטר לא קיים. הרוכב ראה אותי עם אפוד זוהר, הייתה תאורה במקום, והוא פשוט האיץ לתוך גופי. עבריינים נמלטים לא ירתיעו אותנו לחתור למגע כדי להביאם לכלא ולבוא איתם חשבון.

"אני אבריא ואחזור ליחידה", פסק השוטר. "הסכנה היא חלק מהעבודה שלנו, ולמרות החשש הגעתי עם חבריי למשטרה מתוך שליחות, ואני אמשיך לעשות את העבודה הקשה והמסוכנת הזאת כדי לשמור על האזרחים. אין לי התלבטות אם לחזור לשטח, כמו שלעבריינים הנמלטים אין התלבטות אם לדרוס שוטר".
בתחילת חודש מאי נפצע באורח קשה גם שוטר מג"ב אלברט חיים (41), שנדרס על-ידי גנב רכב במחסום באזור שוהם. הנהג נטש את הרכב, נמלט רגלית ואותר כמה שעות לאחר מכן. מהמשטרה נמסר כי המחסום הוקם בעקבות דיווח על רכב שנגנב מלוד, ובמהלך הסריקות ביצעו השוטרים כמה חסימות לאורך נתיב בריחתו של נהג הרכב. לפי ההערכה, הוא התכוון להגיע לצומת רנטיס - ומשם להמשיך לשטחים.
על רקע ריבוי המקרים הללו, התפרצה היום אלמנתו של משולם במהלך הלווייתו לעבר השר לביטחון הפנים עמר בר-לב. "אתם לא מגינים על בעלי, על השוטרים בכלל. תתבייש לך", אמרה לו, על רקע הטענות ששוטרים לא יכולים לירות בגנבי רכב. בר-לב, נציין, הדגיש בנאומו בהלוויה כי "אין שום ספק שכאשר שוטר נמצא בסכנת חיים רשאי השוטר לירות ולנטרל את הרוצח הפוטנציאלי". גם המפכ"ל יעקב שבתאי אמר היום דברים ברוח דומה, על רקע טענות שנשמעו שלפיהן הוראות הפתיחה באש לא מאפשרות לשוטרים לירות במצבים של פריצת מחסום על-ידי גנבי רכב.