הרשויות בפולין הודיעו היום (ה') כי מפקד המשטרה הפולנית, ירוסלב שמצ'יק, נפצע במטה המשטרה בוורשה, כשמתנה שקיבל מידיו של ראש אחד משירותי החירום של אוקראינה התפוצצה מסיבה שאינה ברורה. מצבו מוגדר קל, אך הוא נאלץ להתאשפז בבית החולים והוא מקבל שם טיפול.
5 צפייה בגלריה
מפקד משטרת פולין ירוסלב שמצ'יק פיצוץ מטה משטרה ב ורשה
מפקד משטרת פולין ירוסלב שמצ'יק פיצוץ מטה משטרה ב ורשה
מפקד המשטרה שמצ'יק והמטה בוורשה. פיצוץ ב-7:50 בבוקר
(צילום: רויטרס)
שימצ'יק קיבל את המתנה במהלך ביקור שערך באוקראינה בימים ראשון ושני השבוע, ואתמול ב-7:50 בבוקר, בזמן ששהה במטה בבירה הפולנית, היא התפוצצה בחדר סמוך ללשכתו. משטרת פולין לא מסרה לפי שעה מהי בדיוק המתנה שקיבל. בפיצוץ נפצע גם אזרח העובד במשטרה, אך הוא לא נזקק לאשפוז. לפי התקשורת הפולנית, נזק נגרם לתקרה בבניין.
סוכנות הידיעות רויטרס פנתה לשירות הביטחון האוקראיני SBU בבקשה לקבל תגובה על האירוע, אך זו טרם הגיעה. משרד הפנים של פולין מסר כי ורשה ביקשה מאוקראינה הסברים. במהלך ביקורו נפגש המפקד הפולני עם בכירים במשטרת אוקראינה ובכוחות ההצלה האוקראיניים.
5 צפייה בגלריה
מטה משטרת פולין ב ורשה
מטה משטרת פולין ב ורשה
השאלה: האם רצו לפגוע במפקד, ואם כן - מי? ליד המטה בוורשה
(צילום: רויטרס)
פולין היא בעלת ברית של אוקראינה, ומאז הפלישה הרוסית לשם היא מסייעת לממשלה בקייב בשלל דרכים – בין השאר בציוד צבאי ובסיוע הומניטרי. היא גם קלטה לשטחה מספר עצום של פליטים אוקראינים. מכיוון שכך, מאוד לא סביר שאוקראינה עצמה תרצה לפגוע במפקד הפולני, ועובדה זו רק מגבירה את המסתורין סביב הפיצוץ.
בתוך כך, ארה"ב הטילה הערב סנקציות חדשות על יעדים רוסיים בגין המלחמה הרוסית נגד אוקראינה, ובין השאר הכריזה על עיצומים נגד איש העסקים ולדימיר פוֹטנין, אחד מעשירי רוסיה. סנקציות חדשות היא הטילה גם על רעייתו, ילדיו הבגירים וכן יאכטות הנמצאות בבעלותו וחברת החזקות שהוא הבעלים שלה. סנקציות הוטלו גם על הבנק הרוסי "רוסבנק", שלדברי ארה"ב נרכש השנה על-ידי פוטנין בן ה-61.
5 צפייה בגלריה
רוסיה איש עסקים ולדימיר פוטנין סהקציות מ ארה"ב
רוסיה איש עסקים ולדימיר פוטנין סהקציות מ ארה"ב
איש העסקים פוטנין. סנקציות על הבנק והיאכטות
5 צפייה בגלריה
תוצאות המתקפה בחרסון
תוצאות המתקפה בחרסון
ההרס בחרסון המשוחררת. פגזים במרכז העיר
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
מחלקים מזון ולחם לתושבים באזור חרסון אוקראינה בצל מלחמה מול רוסיה
מחלקים מזון ולחם לתושבים באזור חרסון אוקראינה בצל מלחמה מול רוסיה
האש תימשך בחג המולד. חלוקת מזון לתושבים בחרסון
(צילום: EPA)
היום נמשכה הלחימה ברחבי אוקראינה, וקייב ומוסקבה הבהירו כי אין להן שום כוונה לסכם על הפסקת אש למשך חג המולד שיחל בעוד כשבוע וחצי. שני בני אדם נהרגו היום מהפגזות רוסיות על מרכז העיר חרסון שבדרום אוקראינה, העיר ששוחררה מידי הרוסים בחודש שעבר, וגם מערכת החשמל בעיר קרסה בעקבות ההפגזות הללו. אוקראינה מסרה כי הכוחות הרוסיים תקפו היום גם תשתיות קריטיות בעיר חרקוב שבצפון-מזרח המדינה וגרמו לכמה פיצוצים שם.
בצעד שיחזק משמעותית את יכולות ההגנה האווירית של קייב, גורמים אמריקניים רשמיים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב עשויה להודיע כבר הערב או הלילה כי תספק לצבא אוקראינה טילי פטריוט. רוסיה הזהירה את וושינגטון מצעד כזה, והדגישה כי מערכות הפטריוט האמריקניות יהיו מטרות לגיטימיות לתקיפה מבחינתה. הקרמלין הזהיר כי ארה"ב "נכנסת יותר ויותר לעומקה של הרפובליקה הפוסט-סובייטית לשעבר", כשכוונתה לאוקראינה.