ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון מנסה להשיג את מספר הקולות הדרוש, כדי להגיש את מועמדותו בבחירות הפנימיות לראשות המפלגה השמרנית – בחירות שהמנצח בהן יהפוך לראש ממשלת בריטניה. אם ג'ונסון יצליח לקבל את תמיכתם של 100 מחוקקים לפחות הוא יתמודד מול רישי סונאק, שהיה שר האוצר שלו - והתפטרותו האיצה את נפילתו הפוליטית של ג'ונסון.
ג'ונסון חזר בסוף השבוע ללונדון מחופשה ברפובליקה הדומיניקנית, אחרי שביום חמישי הודיעה ליז טראס על התפטרותה מראשות הממשלה - בתום 45 ימים בלבד בתפקיד. ג'ונסון, שפינה את מקומו לטראס רק בספטמבר, מייחל כעת לקאמבק פוליטי מהיר מהצפוי. כרגע נראה שגם אם ישיג את מספר הקולות הדרוש כדי להתמודד על ראשות המפלגה, הפייבוריט במירוץ הוא סונאק.

12 צפייה בגלריה
 אתמול בלונדון: סונאק מחוץ לביתו, ג'ונסון בנמל התעופה
 אתמול בלונדון: סונאק מחוץ לביתו, ג'ונסון בנמל התעופה
אתמול בלונדון: סונאק מחוץ לביתו, ג'ונסון בנמל התעופה
(צילום: AFP, רויטרס)
טראס תישאר בתפקיד ראש הממשלה עד שמפלגת השלטון השמרנית תבחר מנהיג חדש. המפלגה תעשה זאת ביום שישי לכל המאוחר. בחמישי הודיעה המפלגה כי מי שמעוניין להתמודד במירוץ צריך להשיג את תמיכתם של 100 מחוקקים שמרנים לפחות. בבית הנבחרים מכהנים 357 מחוקקים שמרנים, ולכן את השלב הזה יצלחו שלושה מועמדים לכל היותר.
רשימת המועמדים תיסגר מחר ב-16:00 שעון ישראל. המפלגה הבהירה כי אם רק מועמד אחד יגיע לרף ה-100 מחוקקים הוא יוכרז כראש ממשלה כבר מחר. אם שני מועמדים יגיעו לרף הדרוש ההכרעה תעבור לכ-170,000 חברי המפלגה, שישתתפו בהצבעה אינטרנטית שתוצאותיה יתפרסמו ביום שישי. אם שלושה מועמדים יקבלו יותר מ-100 קולות, המחוקקים יתבקשו לקיים הצבעה ולנפות אחד מהם. רק לאחר מכן תעבור ההכרעה לחברי המפלגה השמרנית.
12 צפייה בגלריה
רישי סונאק
רישי סונאק
שר האוצר לשעבר של ג'ונסון מתמודד נגדו על הנהגת המפלגה
(צילום: gettyimages)
ג'ונסון טרם הכריז שבכוונתו להתמודד על הנהגת המפלגה. בינתיים רק שני מועמדים עשו זאת: רישי סונאק ופני מורדנט, שרת ההגנה לשעבר. מורדנט וסונאק התמודדו בבחירות הפנימיות גם הקיץ, והובסו על-ידי ליז טראס. סונאק הגיע למקום השני, מורדנט סיימה שלישית.
בצהריים דיווחה רשת BBC שיותר מ-200 מחוקקים שמרנים כבר הודיעו במי הם תומכים: לפחות 133 הצהירו על תמיכתם בסונאק, 55 בג'ונסון ו-23 במורדנט. תומכיו של ג'ונסון טוענים שהוא כבר הבטיח את תמיכתם של יותר מ-100 מחוקקים, אך רבים מהם מעדיפים לשתוק ולא להצהיר על כך בפומבי – מכיוון שהם מחזיקים בתפקידים בממשלה.
12 צפייה בגלריה
כותרות העיתונים ב בריטניה לקראת הבחירות הפנימיות במפלגה השמרנית
כותרות העיתונים ב בריטניה לקראת הבחירות הפנימיות במפלגה השמרנית
הוא חוזר? כותרות העיתונים בבריטניה
(צילום: EPA)
מורדנט אמרה היום שלמרות שהיא רחוקה מרף 100 הקולות, היא לא מתכוונת לצאת מהמירוץ. בנוסף היא דחתה דיווח שהיא שוחחה עם ג'ונסון על הסכם ביניהם. לפי פרסומים בבריטניה, ג'ונסון ביקש ממורדנט שתפרוש מהמירוץ. "אני מאוד בטוחה בתהליך שאנחנו עושים. אני אומרת לכם שאני נמצאת כאן כדי לנצח", אמרה מורדנט ל-BBC.
שרת ההגנה לשעבר בת ה-49 כבר החזיקה אמנם בכמה תפקידים בכירים בממשלת בריטניה ואפילו הופיעה בתוכנית ריאליטי, אבל מחוץ למסדרונות ווסטמינסטר ולמוסדות המפלגה השמרנית היא אינה מוכרת במיוחד. ב-2019 מונתה מורדנט על-ידי ראש הממשלה דאז תרזה מיי לשרת ההגנה, ובכך הייתה לאישה הראשונה בתולדות בריטניה שממלאת את התפקיד. עם זאת היא הספיקה להחזיק בו 85 יום בלבד: כשמיי פינתה את מקומה לראש הממשלה החדש ג'ונסון, הוא החליף את מורדנט בשר הגנה מטעמו, בן וואלאס.
12 צפייה בגלריה
פני מורדנט רצה ב בחירות הפנימיות של המפלגה השמרנית ב בריטניה
פני מורדנט רצה ב בחירות הפנימיות של המפלגה השמרנית ב בריטניה
השלישית במירוץ: שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט
(צילום: רויטרס)
בזמן כהונתו כראש ממשלה זכה ג'ונסון לתמיכתם של פלגים רבים במפלגה השמרנית. האפשרות שג'ונסון יחזור לדאונינג 10 מעוררת מחלוקת גדולה במפלגה השמרנית - שמפולגת גם כך. ג'ונסון, מנהיג מחנה ה"ברקזיט", הביא את המפלגה לניצחון סוחף בבחירות 2019 – אז הביסו השמרנים את הלייבור וזכו ברוב מוחלט בבית הנבחרים. מאז הפופולאריות שלו צנחה, והוא נאלץ לעזוב את תפקידו בבושת פנים. ג'ונסון הודיע בחודש יולי שהוא יעזוב את התפקיד, ובמפלגה השמרנית החל המירוץ להחלפתו - שהסתיים בספטמבר. המירוץ להחלפת טראס יסתיים כבר השבוע.
חלק לא-מבוטל מחברי המפלגה השמרנית מייחל לחזרתו של ג'ונסון, ומאשים את סונאק בנפילתו של ראש הממשלה לשעבר: סונאק נחשב לבעל ברית של ג'ונסון אך בחודש יולי, כשהלחץ על ג'ונסון הלך וגבר, הודיע סונאק על התפטרותו מתפקיד שר האוצר. ההתפטרות שלו הייתה הראשונה בסדרת התפטרויות של עשרות שרים ובעלי תפקידים שמרנים. ג'ונסון סירב להתפטר, אך כשהלחץ הלך וגבר הוא נכנע והודיע שהוא עוזב את דאונינג 10.
12 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ג'ונסון עוזב את דאונינג 10 בספטמבר. בדרך לקאמבק פוליטי מוקדם מהצפוי?
(צילום: רויטרס)
רבים מהשמרנים שבעבר תמכו בג'ונסון מאמינים שהוא לא צריך להתמודד, וציינו שהמדינה זקוקה ליציבות אחרי הכהונה הקצרצרה והכאוטית של טראס - שהובילה לטלטלה בשווקים הפיננסים ולתנודות חדות בערך הפאונד. "זה לא הזמן לסגנון של בוריס", אמר סטיב בייקר, מחוקק שמרן ובעל השפעה באגף הימני של המפלגה. בייקר אמר שקאמבק של ג'ונסון הוא "אסון ודאי", והזכיר את ועדת החקירה בפרלמנט שחוקרת אם ג'ונסון שיקר לפרלמנט על המסיבות שנערכו במעונו הרשמי בזמן מגפת הקורונה.
תומכיו של ג'ונסון מאמינים שברחבי הממלכה הוא פופולארי יותר מסונאק, ומתנגדיו חושבים שכהונה נוספת שלו כראש ממשלה תהיה הרסנית למפלגה וגם למדינה, וכי לא סביר שהוא יצליח לאחד את מפלגת השלטון, למשול בצורה יציבה ולפתור את המשבר הכלכלי.
12 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יושב לצד שר הכלכלה רישי סונאק ב פרלמנט
סונאק וג'ונסון בבית הנבחרים. התפטרותו של סונאק זירזה את נפילת ג'ונסון
(צילום: AFP)
המפלגה השמרנית תבחר מנהיג וראש ממשלה חדש על רקע הפיגור העצום בסקרים: הפער ממפלגת הלייבור, שנמצאת באופוזיציה כבר 12 שנים, מגיע ליותר מ-30%. מפלגת השמאל ומפלגות נוספות באופוזיציה קראו אחרי התפטרותה של טראס להכריז על בחירות כלליות בהקדם האפשרי.
יו"ר הלייבור, קיר סטארמר, אמר בשבוע שעבר שהשמרנים "איבדו את המנדט" למשול. בתגובה להתפטרותה של טראס אמר סטארמר כי "אחרי 12 שנים של כישלון שמרני, לעם הבריטי מגיע משהו טוב בהרבה מדלת מסתובבת של כאוס". הוא הביע התנגדות גם לחזרה אפשרית של ג'ונסון, וכינה את הקאמבק "חטא על פשע".
12 צפייה בגלריה
קיר סטארמר
קיר סטארמר
קיר סטארמר, יו"ר מפלגת הלייבור. יתרון עצום בסקרים
(צילום: AFP)
שר החוץ של בריטניה, ג'יימס קלברלי, הצהיר אחר הצהריים על תמיכה בג'ונסון. "אני יודע שבוריס למד לקח מהשהות שלו בדאונינג 10, ושהוא יבטיח שהפוקוס יהיה על צורכי המדינה מהיום הראשון. אני אתמוך בחזרתו לתפקיד ראש הממשלה".
התקשורת הבריטית דיווחה שג'ונסון וסונאק שוחחו אמש, וכתוצאה מכך עלו השערות שהשניים מנסים להגיע להסכם שנוגע להנהגת המפלגה. סונאק אישר היום כי הוא יתמודד בבחירות הפנימיות. שר האוצר לשעבר התחייב להיאבק ב"משבר הכלכלי העמוק" בבריטניה באופן "הגון, מקצועי ואחראי". סונאק אמר כי הוא "רוצה לתקן את הכלכלה שלנו, לאחד את המפלגה שלנו ולפעול למען המדינה שלנו".
12 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה המתפטרת ליז טראס
(צילום: רויטרס)
"שירתי כשר שלכם, ועזרתי לנווט את הכלכלה בזמנים הקשים ביותר", אמר סונאק, שהיה שר האוצר במהלך משבר הקורונה. "האתגרים שאנחנו ניצבים מולם כעת גדולים אף יותר, אך ההזדמנויות – אם נעשה את הבחירה הנכונה – יוצאות דופן".
סונאק זכה לתמיכה גדולה מהמחוקקים השמרנים בפרלמנט גם בסיבוב הקודם - שהיה רק לפני שישה שבועות - אך כשהגיע השלב שבו כלל חברי המפלגה רשאים להצביע הוא הפסיד בפער גדול. הפעם הוא הפייבוריט.
בקמפיין לראשות המפלגה שנערך הקיץ הבטיחה טראס לקצץ מסים, וזכתה לאהדה רבה בקרב המתפקדים. סונאק הזהיר במהלך הקמפיין מתוכנית הקיצוצים של טראס. הוא אמר שמדובר ב"מעשיות" וטען שהתוכנית שלה חסרת אחריות. לאור נפילתה הפוליטית של טראס מתברר שסונאק צדק בתחזיותיו.
12 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק מועמד ל ראש הממשלה
בריטניה רישי סונאק מועמד ל ראש הממשלה
סונאק בקמפיין שהיה הקיץ, בסופו הפסיד לטראס
(צילום: AP)
רישי סונאק בן ה-42 הוא יליד סאות'המפטון, בנם של מהגרים ממוצא הודי שעברו לאנגליה מאפריקה בשנות ה-60. הוא נחשב לכוכב עולה בשורות המפלגה השמרנית: לפרלמנט נכנס רק ב-2015, ואם יתמנה בקרוב לראש הממשלה – ישלים בכך נסיקה פוליטית מהירה באופן בלתי רגיל. אם ייבחר זו תהיה הפעם הראשונה שאדם לא-לבן מכהן כראש ממשלת בריטניה.