שינוי הכיוון הדרמטי של סעודיה, בהובלתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הגיע היום (ו') לשיאו עם קבלת הפנים החמה שלה זכה בג'דה נשיא סוריה בשאר אסד בפסגת הליגה הערבית – אחרי 12 שנות חרם שכלל את השעיית חברותה של דמשק בארגון שמאגד את מדינות ערב, בעקבות הזוועות שאסד ביצע נגד עמו במלחמת האזרחים הסורית. סעודיה הייתה מבין התומכות הבולטות של המורדים נגדו, אבל על רקע ניצחונו בפועל במלחמה היא שינתה כיוון, אחרי שגם חידשה את היחסים עם איראן, פטרוניתו של אסד שסייעה לו בקרבות מול המורדים.
פרשנים במערב רואים בחזרתו של אסד לחיק העולם הערבי חלק מתהליך של דינמיקה משתנה במזרח התיכון, תהליך שאותו מוביל בחודשים האחרונים בן סלמאן – ובמסגרתו נראה שהוא פועל להרגעת הסכסוכים השונים באזור, מתוך רצון להתמקד בסוגיות כלכליות. בן סלמאן, שחיבק את אסד עם הגעתו לפסגה בג'דה ולחץ לו יד בחיוך רחב, אמר בפסגה היום כי הוא מקווה שחזרתה של סוריה לליגה הערבית תביא לסיומה המוחלט של מלחמת האזרחים – ול"דף חדש אחרי שנים של מאבק". סעודיה, הוא הוסיף, "לא תאפשר לאזור שלנו להפוך לשדה סכסוכים".
9 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
נשיא סוריה בשאר אסד עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
לחצו יד וגם התחבקו. אסד ובן סלמאן, היום בפסגת הליגה הערבית בסעודיה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
בן סלמאן ומנהיגה העליון של איראן חמינאי. יורש העצר הסעודי רוצה להתמקד בכלכלה, לא בסכסוכים
(צילום: AP, EPA)
הסרת החרם מעל אסד מגיעה כאמור על רקע חידוש יחסי איראן-סעודיה, שהיא אולי תפנית דרמטית עוד יותר: יורש העצר הסעודי, שליטה בפועל של הממלכה הסעודית, נקט בעבר קו תוקפני מאוד מול איראן – ובישראל ובארה"ב ראו זאת כמובן בחיוב, כחלק מרצונן להקים ברית אזורית נגד משטר האייתוללות. אבל התקוות הללו ספגו מכה קשה כאשר במרץ הודיעה לפתע ריאד על חידוש היחסים עם טהרן, אחרי שבע שנות נתק. במערב פירשו את המהלך גם כחלק מרצונו של בן סלמאן להתמקד בכלכלת ארצו – ובתוכנית שלו לגמול אותה מהתלות בהכנסות מנפט – וגם כתגובה ליחסים העכורים מול ארה"ב, והחשש שזו מפחיתה יותר ויותר את מעורבותה באזור. אותו הסכם, אגב, נעשה בתיווך יריבתה האסטרטגית של וושינגטון – סין.
כחלק משינוי המדיניות הדרמטי שלו, בן סלמאן מוביל כעת גם תהליך פיוס מול המורדים החות'ים בתימן, בעלי בריתה של איראן – אבל החשדנות בסעודיה הסונית מיריבתה השיעית לא נעלם כליל. למעשה, הפרשנים בעולם סבורים כי מאחורי הסרת החרם מעל משטר אסד עומד רצונן של סעודיה ובעלות בריתה במפרץ לצמצם את ההשפעה האיראנית בסוריה. איראן סייעה כאמור לאסד במלחמתו מול המורדים – יחד עם רוסיה – והשפעתה במתרחש בסוריה אדירה, עם מיליציות רבות הסרות למרותה, והיא מקווה לבסס שם חזית נגד ישראל.
9 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסד
אסד בפסגה בג'דה. הבטיח שסוריה תישאר תמיד "ערבית", ולא הזכיר בנאום את איראן
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד ב ג'דה פסגה ליגה ערבית לצד מוחמד בן סלמאן , עבד אל-פתאח א-סיסי , אבו מאזן מנהיגי ערב נוספים
נשיא סוריה בשאר אסד ב ג'דה פסגה ליגה ערבית לצד מוחמד בן סלמאן , עבד אל-פתאח א-סיסי , אבו מאזן מנהיגי ערב נוספים
אסד עם מנהיגי ערב. גם אבו מאזן היה שם (בצד ימין)
(צילום: AFP PHOTO / PPO)
9 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד ב ג'דה פסגה ליגה ערבית עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נשיא סוריה בשאר אסד ב ג'דה פסגה ליגה ערבית עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נשיא מצרים א-סיסי ואסד. החרם בן 12 השנים הוסר
(צילום: רויטרס)
בנאום שנשא בצהריים בפני מנהיגי הליגה הערבית אסד אותת כנראה לתקווה הזו בקרב מדינות המפרץ, שארצו לא תהפוך לגרורה איראנית: הוא הכריז כי "העבר, ההווה והעתיד" של סוריה יהיה תמיד "ערבי", ולא הזכיר כלל את איראן. אסד גם שלח עקיצה לעבר טורקיה – שממשיכה לתמוך במורדים שנדחקו למעוזם האחרון בצפון-מערב סוריה – אם כי גם היא אותתה שהיא נכונה לפתוח בתהליך של הידברות מול דמשק – והזהיר ממה שכינה "סכנת מחשבת ההתפשטות העות'מנית". הוא גם טען שטורקיה של רג'פ טאיפ ארדואן מושפעת מהאחים המוסלמים, התנועה האיסלאמיסטית שדמשק ומדינות ערביות רבות אחרות רואות בה איום.

האמיר שנטש, האמריקנים שהתאכזבו

לא כולם במפרץ העניקו היום חיבוק חם לאסד: אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני, שב-2018 כינה את אסד "פושע מלחמה", עזב את הפסגה בפתאומיות כאשר המנהיגים החלו לשאת בה את נאומיהם. קטאר היא מהתומכות הראשיות של ארגוני המורדים בסוריה, אבל למרות שהתנגדה לנרמול היחסים עם דמשק היא הודיעה כי לא תעמוד בפני "קונצנזוס ערבי" המבקש לעשות כן. בתקשורת הסורית נטען כי אל-ת'אני לחץ יד לאסד, אבל גורם אזורי התעקש בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי השניים לא שוחחו זה עם זה.
חזרתו של אסד לחיק העולם הערבי נעשית חרף מחאותיה של ארה"ב, שמתנגדת נחרצות לנורמליזציה עם משטר אסד. וושינגטון דורשת שנרמול שכזה ייעשה רק לצד התקדמות לעבר פשרה מול המורדים, והודיעה כי לא תסיר את הסנקציות הכבדות על משטרו ללא התקדמות של ממש. גורם במפרץ הודה בהקשר זה בשיחה עם רויטרס כי "האמריקנים מאוכזבים", אבל הדגיש כי לא הייתה ברירה מלבד פיוס עם אסד: "אנחנו (מדינות המפרץ) חיים באזור הזה, ואנחנו צריכים לפתור את הבעיות שלנו ככל האפשר, עם הכלים שזמינים עבורנו".
9 צפייה בגלריה
אפרין סוריה מחאה
אפרין סוריה מחאה
הפגנות נגד אסד, היום במעוז המורדים באידליב. "איך מדינות ערב מלכלכות כך את הידיים שלהן?"
(צילום: AFP)
מלחמת האזרחים בסוריה, נזכיר, פרצה במרץ 2011, אז שטף את המזרח התיכון גל המהפכות של "האביב הערבי". ההתקוממות נגד אסד הפכה במהרה למלחמה איומה, שבמהלכה נהרגו מאות אלפי בני אדם ועוד מיליונים נעקרו מבתיהם. באמצע העשור שעבר איבד אסד את רוב שטחי ארצו למורדים ונראה כי שלטונו עומד ליפול, אבל אז נחלץ צבא רוסיה לעזרתו, ויחד איתו ועם סיוע מאיראן ומחיזבאללה הוא הצליח להשיב לעצמו את השליטה ברוב חלקי המדינה.
כיום משטר אסד נהנה מיציבות, אבל המלחמה לא הסתיימה לחלוטין, והמורדים ותומכיהם שולטים עדיין בשטחים גדולים באזור אידליב שבצפון-מערב המדינה. באידליב נערכו היום הפגנות נגד השתתפותו של אסד בליגה הערבית, ובעיירה עזאז שבה שולטים ארגונים פרו-טורקיים הניפו שם המפגינים שלטים שעליהם נכתב: "סוריה לא יכולה להיות מיוצגת על ידי אסד הפושע". אבו אחמד מסרין, אחד ממיליוני הפליטים הסורים שברחו לאידליב וחיים שם כעת תחת תנאים בלתי-אנושיים, הביע תסכול כבד ממדינות ערב, והאשים שהן קיבלו לחיקן "טרוריסט": "איך הן מעיזות ללחוץ לו ידיים? הידיים שלו מלוכלכות, איך הן מלכלכות כך את ידיהן?".