המוסד הוא זה שעומד מאחורי פריצת הדרך ביחסים בין ישראל לצ'אד - מדינה מוסלמית חשובה במרכז אפריקה שבה חיים 17.5 מיליון תושבים - שהודיעה היום (רביעי), במסגרת ביקורו של הנשיא מהמט דבי בישראל, על פתיחת שגרירות ברמת גן 51 שנים לאחר ניתוק היחסים בין המדינות.
פריצת הדרך הושגה למעשה אי-אז ב-2018, ובשלהי אותה שנה הגיע הנשיא הרודן אידריס דבי לביקור היסטורי בישראל. כחודשיים לאחר מכן ביקר ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בצ'אד, שם הכריז על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות אחרי 47 שנות נתק. באפריל 2021 דבי האב "מת בשדה הקרב" מפציעות שספג בחזית במלחמה במורדים יממה לאחר שזכה בכהונה שישית, ומי שהחליף אותו הוא בנו מהמט - שהגיע אמש לישראל והתקבל בנתב"ג באופן חריג על ידי ראש המוסד דדי ברנע.
6 צפייה בגלריה
ראש המוסד דדי ברנע קיבל את נשיא צ'אד מהמט דבי שנחת בישראל
ראש המוסד דדי ברנע קיבל את נשיא צ'אד מהמט דבי שנחת בישראל
ראש המוסד קיבל את פניו של דבי. קשר קרוב בין השניים
6 צפייה בגלריה
ראש המוסד דדי ברנע קיבל את נשיא צ'אד מהמט דבי שנחת בישראל
ראש המוסד דדי ברנע קיבל את נשיא צ'אד מהמט דבי שנחת בישראל
ילווה אותו לאורך הביקור כולו
ברנע הגיע לנמל התעופה לבקשתו של דבי, לאור הקשרים הענפים בין השניים - והוא ילווה אותו לאורך הביקור כולו. הגעתו לארץ של נשיא צ'אד, גנרל בצבא שידוע גם בכינוי "גנרל קקה", היא עליית מדרגה חשובה ביחסים בין המדינות. מחר הוא יחנוך את השגרירות בישראל - וזו תהיה למעשה הפעם הראשונה שבה לצ'אד יש שגרירות בארץ. בחודש מאי 2022 הגיש שגריר ישראל בצ'אד בן בורגל את כתב אמנתו לנשיא צ'אד.
מי שעומד מאחורי פריצת הדרך הזאת הוא ראש המוסד ברנע וארגון הביון הישראלי, שלצד המבצעים החשאיים שלו לפגוע בתכנית הגרעין האיראנית ובהתבססות איראן בסוריה, הוא גם פותח למדינת ישראל אופקים חדשים ואפשרויות לייצר נורמליזציה עם מדינות מוסלמיות. מבחינת ישראל צ'אד היא מדינה משמעותית בגלל המדינות שמקיפות אותה או קרובות אליה.
בין היתר מדובר על לוב ואלג'יר בצפון, סודאן במזרח וניז'ר במערב. לישראל יש לא מעט אינטרסים באזור. מאז חידוש היחסים המוסד סייע מאוד לצ'אד בפתיחת השערים למשקיעים זרים. הוא דאג להביא לצ'אד תורמים רבים, והרעיון שעומד מאחורי הצעד הזה הוא שהמדינות באזור יסתכלו על הדרך של צ'אד ויבינו שהם יכולות להנות מהקשרים עם ישראל.
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
נתניהו ודבי הבן, הנשיא מבקר לראשונה בישראל - ובא לחנוכת שגרירות בר"ג
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג קיבל את נשיא צ'אד מהמט דבי שנחת בישראל
נשיא המדינה יצחק הרצוג קיבל את נשיא צ'אד מהמט דבי שנחת בישראל
הרצוג ועמיתו מצ'אד, דבי
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)
במוסד מקווים שפריצת הדרך מול צ'אד תביא מדינות לא-ידידותיות באזור לנורמליזציה עם ישראל. בכירים בירושלים אומרים כי חימום היחסים עם צ'אד נועד לייצר "אפקט דומינו".
במקביל למוסד, גם משרד החוץ מגביר פעילות במדינה האפריקאית המוסלמית. בדצמבר האחרון חנכה ישראל יחידת טיפול נמרץ שתרמה בבירה נג'מנה בטקס חגיגי במעמד שר החוץ של צ'אד. במקביל מתנהלים קשרים ביטחוניים בין המדינות וצפויות להגיע לצ'אד משלחות כלכליות, חקלאיות וביטחוניות.
שר החוץ אלי כהן נועד עם הנשיא דבי שהגיע לישראל והדגיש כי ישראל רואה חשיבות גדולה ביציבותה של צ'אד ובשגשוגה וביקש ממנו להמשיך לתמוך בישראל בפורומים בינלאומיים השונים. שר החוץ כהן ציין בפני הנשיא את הסיוע המשמעותי שישראל העניקה בשנה האחרונה לצ'אד, באמצעות סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל במשרד החוץ. בימים אלה נמצאת המדינה המוסלמית משלחת רופאים ישראלית המכשירה אנשי רפואה מקומיים ברפואת חירום.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם נשיא צ'אד המט דבי
שר החוץ אלי כהן עם נשיא צ'אד המט דבי
"פתיחת השגרירות תעודד מדינות נוספות ביבשת לקדם יחסים עם ישראל"
(צילום: אבי חיון)
שר החוץ אלי כהן אמר לנשיא צ'אד: "פתיחת שגרירות צ'אד לראשונה בישראל תעודד מדינות נוספות ביבשת לקדם את יחסים עם ישראל. הקשר בין המדינות הוא עוד הוכחה לחשיבות פעילות משרד החוץ ביבשת אפריקה. נמשיך לפעול לחיזוק היחסים בין שתי המדינות לטובת אזרחינו ולטובת מעמדה של ישראל". כהן הודה לנשיא על תמיכת צ'אד במועמדות ישראל כמדינה משקיפה באיחוד האפריקאי.
הגעתו של הנשיא דבי לישראל נועדה למעשה למסד רשמית את היחסים בין המדינות. הנשיא הגיע לכאן ביחד עם שרי החוץ, ההגנה, ראש הקבינט הנשיאותי וראש השירותים החשאיים - כדי לאשרר את הסכם חידוש היחסים שהושג בתקופת אביו של הנשיא.
הקשר הקרוב בין נשיא צ'אד לראש המוסד הביא לכך שברנע ילווה אותו לאורך ביקורו בארץ. הוא אף אירח את דבי לארוחת ערב חגיגית במטה המוסד. באירוע החגיגי אמר ראש המוסד: "הרחבת מעגל השותפויות המדיניות הינה יעד חשוב להרחבת העומק האסטרטגי של מדינת ישראל. כולי תקווה כי מנהיגים נוספים במזרח התיכון ובאפריקה ישאבו השראה מהסכם חשוב זה, ויקדמו את יחסיהן עם ישראל. המוסד ימשיך לפעול בכל דרך לפתח ולקדם קשרים עם כל מדינה וגורם, שלמדינת ישראל אינטרס לחתור עימו להסכם ולשלום".
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
מאז ההחלטה על כינון היחסים מחדש ב-2019 מילא המוסד תפקיד מרכזי בתהליך גיבוש ההסכם וחיזוק היחסים בין המדינות. בהנחיית הדרג המדיני, ובמסגרת המאמצים לקידום תהליכי נורמליזציה עם מדינות באזור, הוביל המוסד, בשותפות מלאה עם גורמי מדיניים-ביטחוניים, את הקשר החשאי עם בכירים ברפובליקה וקידם צעדים משמעותיים, בהם ביקורי משלחות הדדיים בישראל ובצ'אד.
בצהריים נתניהו נועד עם נשיא צ'אד בלשכתו בירושלים. נתניהו יתלווה לנשיא דבי בחנוכת השגרירות החדשה מחר. ראש הממשלה אמר בהצהרות משותפות עם נשיא צ'אד: "ברוך הבא לירושלים אדוני הנשיא. ישראל וצ'אד כוננו יחסים, בין שתי המדינות שלנו, יחד עם אביך המנוח. אנו רואים יחסים אלה כחשובים ביותר - עם מדינה גדולה בלבה של אפריקה. אלה יחסים שאנו רוצים לשדרג לרמות חדשות, לגבהים חדשים - והביקור שלך כאן בישראל ופתיחת השגרירות הם ביטוי לכך".
"אנו מאמינים ששיתוף הפעולה ביננו יכול לסייע לקדם לא רק את היחסים ואת שיתוף הפעולה שלנו, אלא מהווה גם חלק מחזרתה של ישראל לאפריקה וחזרתה של אפריקה לישראל. יש לנו מטרות משותפות של ביטחון, שגשוג ויציבות. אני מצפה לדון עמך בכל הדברים האלה לטובת העמים שלנו והמדינות שלנו. ברוכים הבאים לירושלים - לך ולפמלייתך הנכבדה".
לאחר מכן נפגש דבי גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הנשיא, שאמר לו כי הוא "מאמין בדיאלוג האמיץ בין העולם היהודי לעולם האיסלאם, אני מושיט את ידי לדיאלוג הזה ואני חושב שאתה מנהיג אמיץ שהולך בעקבותיו של אבא אמיץ, שהאומץ שלו ושלך ירשמו בהיסטוריה בכל מה שקשור בהתקדמות היחסים בין ישראל למדינות המוסלמיות והאפריקאיות".
נשיא צ'אד הודה להרצוג על האירוח: "הייתי יכול להבחין עד כמה המקום הזה יחיד ומיוחד בכל מה שקורה בו. אני רוצה להודות לך בהזדמנות הזאת אדוני הנשיא, על קבלת הפנים החמה והיחס החם שזכינו לו מרגע שנחתנו. בדבריו הודה נשיא צ'אד למוסד ולשירותי הביון הצ'אדיים: "אני רוצה לברך אותם על התרומה המכרעת שלהם, בהיותם ממש הארכיטקטים שבנו בשתי ידיים את היחסים בינינו. אני רוצה לברך אותם על העבודה הנהדרת שהם עשו בהכנתו של הביקור הזה ולבקש מהם ולעודד אותם להמשיך בפעולתם כדי לאפשר את הידוק היחסים ועריכתם של ביקורים נוספים משני הצדדים".