12 צפייה בגלריה
 הרב חיים קניבסקי
 הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי
חסימות כבישים בכל רחבי המרכז החלו הבוקר (ראשון) לקראת הלווייתו של "שר התורה", הרב חיים קניבסקי, שתתחיל ב-12 בצהריים - ושאליה צפויים להגיע לפי המשטרה כמיליון איש. המשטרה ביקשה מהציבור להגיע למסע ההלוויה בתחבורה ציבורית בלבד, ולהקדים את ההגעה ככל האפשר. רבים הגיעו לחלקת הקבר כבר בשעות הבוקר המוקדמות, השליכו פתקים שכתבו לקבר הטרי ואף השתתפו באופן סמלי בחפירתו כשהכניסו יד פנימה והוציאו ממנה מעט חול. מאות שוטרים מקיפים את חלקת הקבר שנחפר ליד קבר אשתו של הרב, הרבנית בת שבע אסתר קניבסקי.

12 צפייה בגלריה
 מגיעים להלווייתו של הרב קניבסקי, גשר גבעת שמואל
 מגיעים להלווייתו של הרב קניבסקי, גשר גבעת שמואל
מגיעים להלווייתו של הרב קניבסקי, גשר גבעת שמואל
(מתוך מצלמות נתיבי ישראל)
12 צפייה בגלריה
ההכנות במשל"ט לקראת ההלוויה
ההכנות במשל"ט לקראת ההלוויה
ההכנות במשל"ט לקראת ההלוויה
(צילום: עידו ארז )
12 צפייה בגלריה
ההכנות במשל"ט לקראת ההלוויה
ההכנות במשל"ט לקראת ההלוויה
(צילום: עידו ארז )
בהערכת מצב של משרד הבריאות נאמר כי צפי המשתתפים בהלוויה הוא בין 800 אלף למיליון איש. הם יגיעו מרחבי הארץ, בעיקר מירושלים - וגם מחו"ל. מסוקי פינוי וחילוץ יהיו בכוננות מוגברת, ובמידת הצורך יופנו לנחות באצטדיון רמת גן. ההערכה היא שרבים מהמגיעים להלוויה ישהו בה עד שעות הערב המאוחרות, וצפי סיום האירוע הוא בין 22:00 ל-2 בלילה. במשטרה המליצו לציבור להימנע מהגעה לאזור גוש דן.
קצין אג"ם מחוז תל אביב, ניצב-משנה שלומי שגיא, אמר כי בני המשפחה יורשו להיכנס לחלקת הקבר - לפי הערכות, כ-300 איש בלבד. "אנחנו נערכים לתרחיש של אירוע רב-נפגעים", הוסיף. לאחר הקבורה, תתיר המשטרה לקהל לעבור על פני הקבר הטרי, ומכיוון שבהלוויה צפויים להשתתף מאות אלפי אנשים - ייתכן שהדבר יימשך כאמור שעות ארוכות ויגיע גם לשעות הערב המאוחרות.
יום ראשון הוא תמיד העמוס בשבוע באוטובוסים וברכבת, אבל היום צפוי העומס לשבור שיאים בגלל לוויית הרב, שהלך לעולמו שלשום בגיל 94. עומסים כבדים נרשמו בכבישי המרכז בשעות הבוקר המוקדמות, אולם אחרי השעה 08:00 במרבית הכבישים במרכז התנועה החלה לזרום.
12 צפייה בגלריה
חלקת הקבר של הרב חיים קניבסקי
חלקת הקבר של הרב חיים קניבסקי
חלקת הקבר של הרב קניבסקי, לצד קברה של הרבנית בת שבע אסתר קניבסקי
(צילום: מאיר תורג'מן)
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, אמור להעיד בעוד שבועיים וחצי בוועדת החקירה לאסון מירון - וכעת חוששים במשטרה מאסון נוסף. בין היתר מדובר על חשש שהמונים יטפסו על מרפסות, גגות, עמודים ותחנות אוטובוס ושאחד מהם יקרוס. חשש נוסף הוא מדוחק המוני שיוביל לאסון רב-נפגעים. בעקבות זאת החליטו במשטרה להגביל ל-1,500 את כמות האוטובוסים שתגיע להלוויה ולעצור את חלקם כבר במחלף השבעה - אבל עדיין מספר המשתתפים בהלוויה צפוי להיות ענק.
בשעות הבוקר סייר המפכ"ל שבתאי במסוק משטרתי מעל אזור בני ברק כדי להתרשם מהיערכות המשטרה, ממצב העומסים בצירים ובכבישים ומתנועת הציבור שעושה את דרכו להלוויה.
12 צפייה בגלריה
חלקת הקבר שהוכנה לקראת הלוויית הרב קניבסקי
חלקת הקבר שהוכנה לקראת הלוויית הרב קניבסקי
חלקת הקבר שהוכנה לקראת הלוויית הרב קניבסקי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
12 צפייה בגלריה
חלקת הקבר שהוכנה לקראת הלוויית הרב קניבסקי
חלקת הקבר שהוכנה לקראת הלוויית הרב קניבסקי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
12 צפייה בגלריה
חלקת הקבר שהוכנה לקראת הלוויית הרב קניבסקי
חלקת הקבר שהוכנה לקראת הלוויית הרב קניבסקי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חיילים בחלק מהבסיסים במרכז יוכלו להישאר הבוקר בבית - וגם הגיוס לצבא יידחה. בצה"ל אמרו אמש כי "בהתחשב ברצון של הצבא להקל על המרחב האזרחי", לא תתקיים הגעה מלבד צרכים חיוניים לבסיס תל השומר ולבסיס השלישות ברמת גן. הצו הראשון להבוקר בוטל, כמו גם דיחוי בני הישיבות.
בנוסף, הגיוס היום בוטל והודעה מסודרת על מועד חדש תצא בהמשך. בצה"ל אמרו כי לבסיס הקריה ולצריפין יש לצמצם הגעה לפי שיקול דעת המפקדים. בנוסף, יתקיימו שינויים בהיסעים ללוחמים מהמרכז. לפי ההודעה, חניון אצטדיון רמת גן יעבור לחניון תל אביב-בית דני וחניון תל אביב הדר יוסף יעבור לחניון חולון-מסוף שרת.
בהערכת מצב שערך שר התקשורת עם בכירי משרדו צוין כי בשל העומס בהלוויה צפויים קשיים בהוצאה וקבלה של שיחות באזור. בשל כך התבקש הציבור להימנע מלעשות שימוש שאינו דחוף במכשירים הסלולריים על מנת לאפשר זמינות במצבי חירום. גם אם אין קליטה, מומלץ במקרה חירום לנסות לחייג למוקד 100. במקביל, על מנת לצמצם התקהלויות הוחלט כי מסע ההלוויה יועבר בשידור חי על מסכי ענק בכמה אתרים בבני ברק.

מוסדות חינוך סגורים או לימודים בזום

בכל בתי הספר בבני ברק, כולל כמובן תלמודי התורה והישיבות, לא יתקיימו לימודים. אבל גם בערים רבות אחרות במרכז הארץ לא ילמדו היום עקב הלוויית הענק. במחוז תל אביב לא פחות מ-328 גנים לא נפתחו היום, בהם 119 בתל אביב עצמה, 52 ברמת גן, 37 בגבעתיים ו-34 בפתח תקווה. ערים אחרות במחוז ת"א שבהן גנים נשארו סגורים הן אור יהודה, בת ים, הרצליה, חולון, קריית אונו ורמת השרון. במחוז מרכז יישארו סגורים גנים בגני תקווה, גבעת שמואל וגנים בזרם הממלכתי-דתי בבאר יעקב, רעננה, תל מונד, כפר יעבץ ולוד.
יותר מחצי מבתי הספר בתל אביב פועלים חלקית או שהלימודים בהם מתקיימים מרחוק באופן מלא. ב-21 מבתי הספר בעיר ילמדו בזום, 49 מוסדות חינוך ייפתחו חלקית ואילו 57 ייפתחו באופן מלא. ברמת גן כמעט בכל בתי הספר (32 מ-38) תתקיים אך ורק למידה מרחוק. בסך הכול, במחוז ת"א 98 בתי ספר יפעלו מרחוק ובעוד 111 תתקיים למידה חלקית. בבתי הספר שבהם לא יתקיימו לימודים בכיתות, המבחנים יידחו.
בבתי החולים באזור המרכז, ובמיוחד באלו שסמוכים למסלול הלוויה, נערכים ליום שעשוי להיות לא פשוט. במרכז הרפואי שיבא אמרו כי בית החולים יפעל כסדרו והכניסה אליו תהיה ממזרח (מסוף תל השומר) ומדרום (כביש 461). אנשי הצוותים הרפואיים יעברו לעבוד למשך יממה במשמרות של 12 שעות על מנת להקל על הגעה ועזיבת האזור.
בית חולים מעייני הישועה בבני ברק תוגבר ונותן מענה לרפואת השגרה ולנפגעים שיגיעו עצמאית. כל סניפי מרפאות קופות החולים בבני ברק והסביבה פתוחים, ובמקרים דחופים ייתנו עזרה ראשונה בלי קשר לשייכות לקופה. בתי החולים תגברו את מלאי הדם שלהם בבנקי הדם לאור קושי צפוי בתגבור. בנוסף, משרד הבריאות יפנה ללהק מסוקים להעמיד שני מסוקים לטובת האירוע.
במסגרת מבצע ההסעות למשתתפי הלוויה יורשו האוטובוסים שיסיעו אותם לעקוף את החסימה בכביש 4, בין מחלף מורשה למחלף השבעה/גנות. קווי התחבורה הבין עירוניים לכיוון בני ברק החלו לפעול כבר ב-5 בבוקר, בניסיון להסיע את מאות האלפים אל הלוויה. האוטובוסים לא ייכנסו לבני ברק, ויורידו את נוסעיהם בצומת קוקה קולה בכניסה לעיר. מעיריית בני ברק נמסר כי החל מהשעה 9:00 לא תותר גישה לרכבים פרטיים לכביש גהה, והתנועה תיעצר במחלף אלוף שדה. התנועה במחלף זה תותר לתחבורה ציבורית בלבד עד לתפוסה מקסימלית ברחבי בני ברק.
קווים המשרתים את האוכלוסייה החילונית ועוברים בכביש 4 יוסטו למסלולים אחרים. בשל חסימות המשטרה, לא יפעלו קווים עירוניים בבני ברק, וקווים בין-עירוניים לבני ברק וממנה לא ייכנסו לעיר. במשרד התחבורה הודיעו בנוסף כי היום לא יתקיימו בחינות נהיגה מעשיות ("טסטים") באתר הבחינות רמת גן-בני ברק.

ברכבת מזהירים מעומס קיצוני

רכבת ישראל, שיכולה לגבות את קווי האוטובוס הבין עירוניים ולהסיע משתתפים לקרבת האירוע באמצעות תחנת בני ברק, פועלת ממילא בימי ראשון בתדירות הגבוהה האפשרית, והעומס לא יאפשר הוספת רכבות. מסילת השרון חסומה לשישה שבועות של עבודות חיזוק דחופות בתחנות לאורכה, מה שמגביל את היכולת להסיע לתחנת בני ברק רכבות מאזור השרון ומהצפון, תוך כדי עקיפת מסילות איילון.
12 צפייה בגלריה
נתניהו בביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
נתניהו בביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
מהומה לילית. נתניהו בביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
(דוברות בית הרב)
הלילה משעה 0:30 ועד 5:30 בבוקר הפעילה הרכבת רכבות מיוחדות בשיטת מלא וסע מתחנת יצחק נבון בירושלים לתחנת בני ברק, ללא עצירות. ברכבת אמרו כי לאורך היום צפויים עומסים קיצוניים ברכבות ובתחנות, בדגש על שעות הבוקר, וביקשו להימנע מנסיעות שאינן חיוניות. "למען בטיחות הנוסעים, ולנוכח הסיכון הממשי לחיי אדם שיכול להיווצר בשל עומסים בתחנות וברציפים, צוותי רכבת ישראל יווסתו כניסת אנשים לתחנות על פי קיבולת הרציפים והרכבות, ותימנע כניסה לתחנות במקרי עומס קיצוני", אמרו.

רשימת החסימות המלאה, והמלצות המשטרה

  • כביש 4 ממחלף גנות למחלף מורשה בשני הכיוונים.
  • כביש 471 ממחלף שעריה למערב.

עומסי תנועה

נכון לשעה 08:10:
  • כביש 20 לדרום ארלוזורוב שמריהו ללה גווארדיה.
12 צפייה בגלריה
חלקת הקבר של הרב חיים קניבסקי
חלקת הקבר של הרב חיים קניבסקי
במשטרה חוששים מאירוע רב-נפגעים. חלקת הקבר של קניבסקי
(צילום: מאיר תורג'מן)
12 צפייה בגלריה
כביש 4 חסום בגלל הלוויית הרב חיים קניבסקי
כביש 4 חסום בגלל הלוויית הרב חיים קניבסקי
כביש 4 חסום בגלל הלוויית הרב חיים קניבסקי
גם משטרת מחוז ירושלים נערכה לשמירת הסדר הציבורי. בשעה 06:30 נחסם רחוב שמגר בבירה לתנועת כללי רכב פרטיים ומותרת בו נסיעה בתחבורה ציבורית בלבד. שוטרי המחוז מסייעים גם במוקדי ההיסעים בבית שמש ובקריית יערים.
במשטרה פרסמו אמש שורת הנחיות לציבור, וקראו "לנהוג בסבלנות, להימנע מדחיפות וממצבי דוחק. כמו כן אנו מבקשים מהציבור לנהוג באיפוק, באחריות ולהישמע להוראות השוטרים כדי לאפשר את קיומו התקין של הטקס".
אלו הנחיות המשטרה:
• הציבור מתבקש שלא להחנות כלי רכב ברח' חזון איש בבני ברק. רכב שיחנה ברחוב, ייגרר.
• בשל הדוחק הצפוי, מומלץ להימנע מהגעה עם ילדים בשל החשש לשלומם.
• חל איסור מוחלט לטפס על גדרות, מרפסות, עצים, מבנים וגגות או להיתלות על רכב הנמצא בתנועה כולל רכבי חירום והצלה.
• מומלץ להיעזר באפליקציות הניווט שיעודכנו בדבר חסימות ושינויים בהסדרי התנועה וכן במוקד המידע של משטרת ישראל, 110.
• מומלץ להגיע בתחבורה ציבורית. חל איסור על נטישת רכב בצד הדרך. רכבים אלו ייגררו.

מהומה לילית מחוץ לבית הרב קניבסקי

בשעות הקטנות של הלילה, שעות ספורות לפני שנחסמו הצירים, התגברו העומסים – הן בדרכים המובילות לבני ברק, והן מחוץ לביתו של הרב חיים קניבסקי, שם הצטופפו אלפים רבים. כולם רצו לעבור ולחלוק כבוד למנוח, אך רק מעטים הורשו לעבור בכל פעם – מה שיצר שוב את המראות הקשים של דחיפות וצפיפות מסוכנת.
12 צפייה בגלריה
אלפים מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
אלפים מחוץ לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק
אלפים מחוץ לביתו של הרב קניבסקי הלילה
(צילום: נדב אבס)
באישון לילה, הרבה אחרי חצות, הגיע לביתו הצנוע של הרב, ברחוב רשב"ם בבני ברק, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. כשביקש לצאת התקהלו רבים מסביב לבית, ומאבטחיו הורו לו להיכנס לדירה סמוכה, שם המתין למעלה משעה עד שהתאפשר לו לצאת. מספר ניסיונות להוציאו – בסיוע המשטרה ובני הבית – נתקלו בקשיים, והוא נאלץ לשוב לדירה, עד שלבסוף חולץ בסיוע כוחות גדולים של המשטרה.
ההמונים שהתקבצו מחוץ לבית – חלקם המתינו לבואו – התגודדו בכניסה, וליוו אותו בקריאות תמיכה. "הרב קניבסקי זצ"ל היה צדיק גדול", אמר נתניהו. "מנפילי הדור ששמר על גחלת עם ישראל והבסיס של עם ישראל בצורה שחיממה וכבשה לבבות בארץ ובעולם. אני מדבר על ציבור ענק. יש כאן אבדה גדולה מאוד לתורת ישראל ולעם ישראל".
מחוץ לבית התגודדו לאורך כל הלילה אלפים רבים של אבלים, בכל טבעות המחסומים, שקראו יחד פרקי תהילים לעילוי נשמתו. מסוקי משטרה ריחפו מעל העיר. ברחובות נראו אנשים שהגיעו מבעוד מועד לבני ברק, מחשש שלא יוכלו להיכנס לעיר הבוקר, כשהם סוחבים מזרנים.
פורסם לראשונה: 06:00, 20.03.22