ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה היום (ראשון) שוב את הצעת חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים, לאור דרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. ליפז מלכה (24), שספגה במשך חמש שנים מכות והתעללות מבן זוגה, גם כשהייתה בהיריון, סיפרה היום לאולפן ynet כי היא חוששת משחרורו מהכלא בעוד שבעה חודשים.
בן גביר עומד על דרישתו להביא חוק "מאוזן יותר", ובוחן בין השאר אפשרות שהאיזוק האלקטרוני יופעל על הגבר האלים רק מההרשעה השלישית שלו - כלומר, רק אחרי שהוכח שלוש פעמים שהגבר אכן אלים. הוא ספג ביקורת על הניסיון לאזן בין גברים אלימים לנשים וילדים שהיו קורבנותיהם, ובכל זאת טען כי המטרה היא בין השאר "למנוע תלונות שווא" ורצון "לא לעשות עוול לאף אחד".
3 צפייה בגלריה
"הוא הודה שהוא החזיק סכין, שהוא היה אלים". מלכה עם בתה התינוקת, ואיזוק אלקטרוני
"הוא הודה שהוא החזיק סכין, שהוא היה אלים". מלכה עם בתה התינוקת, ואיזוק אלקטרוני
"הוא הודה שהוא החזיק סכין, שהוא היה אלים". מלכה עם בתה התינוקת, ואיזוק אלקטרוני
(צילום: shutterstock)
"אני מאוד מאוד מפחדת", אמרה מלכה והזכירה את דריה לייטל שנרצחה ביום שישי בחיפה. "יש המון סיפורים ואני מרגישה שאני עומדת להיות שם", היא אמרה.
החוק לפיקוח אלקטרוני למניעת אלימות במשפחה, שיאפשר פיקוח במקרים בהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים, נועד למנוע מצב של איום על חייהם וצורך להיכנס למקלט. כבר קרוב לעשור שהחוק הזה, שיש בכוחו להציל חיים, נדחק ונדחה בין ממשלות. הוא עבר בקריאה ראשונה בימיה האחרונים של הממשלה הקודמת, אבל בינתיים לא קודם על ידי הנוכחית. לפני כשבועיים העלה אותו שוב ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) לוועדת שרים לענייני חקיקה על ידי הצעת חוק פרטית, אך היא דחתה אותו – בעקבות דרישת בן גביר למצוא מתווה אחר.
"הוא הודה שהוא החזיק סכין, שהוא היה אלים, אני לא מאמינה שנותנים לדבר כזה להשתחרר מהכלא", אמרה מלכה. "דיברו איתי מהפרקליטות, אמרו לי שאני יכולה להוציא צו הרחקה, אבל זה לא ביטחון, זה לא מה שיכול לעזור לי".
3 צפייה בגלריה
דריה לייטל
דריה לייטל
"יש המון סיפורים ואני מרגישה שאני עומדת להיות שם". דריה לייטל, שנרצחה שלשום בחיפה
( מתוך פייסבוק)
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בוחן מתווה לאיזוק אלקטרוני - רק מההרשעה השלישית. בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מלכה סיפרה על האלימות שחוותה במשך חמש שנים: "הייתה אלימות מאוד קשה, הכול התחיל מקנאה ואובססיה. הייתי אומרת לעצמי שזה משהו שלא יקרה לי. הוא היה אומר לי משפטים שבחיים לא האמנתי שיגיד לי: 'אני אשב עלייך בבית סוהר', 'עם סכין אני ארצח אותך, אני אגרום לך להגיע לבית העלמין בשקיות שחורות'. יש סרטונים שהיו מזעזעים כל אחד, אבל מפה ועד להגיד 'אני ארצח אותך', זה משהו שהוא בחיים לא אמר לי".
לדבריה, "יש לי תינוקת שגם סבלה מאלימות, מדימומים בראש. המכות שסבלתי, הבנתי שגם היא סבלה. אני רואה את הבחורה שנרצחה, הם אפילו לא חושבים על הילדים, הם פשוט רוצחים את הנשים שלהם".
מגיש הצעת החוק, חבר הכנסת גדעון סער, מסר בתגובה כי "דחיית החוק בפעם השנייה היא חסרת אחריות. מדובר בהצעת חוק מאוזנת שגובשה לאחר עבודת מטה ארוכה של כל גורמי המקצוע. הכנסת הקודמת אישרה אותה פה אחד בקריאה ראשונה ללא כל התנגדות. הסחבת, בשל גחמה של בן גביר, מבטאת אדישות לחיי אדם".
מנכ"לית שדולת הנשים, הדס דניאלי ילין, מסרה בתגובה לדחייה הנוספת של החוק: "בן גביר הפך לשר לביטחון לאומי לגברים בלבד. ההחלטה לדחות את חוק הפיקוח האלקטרוני שוב, בפעם השנייה בתוך שבועיים, מוכיחה כי עשרות אלפי נשים החיות תחת פחד ואלימות, חלקן אלו שבחרו בו כדי להחזיר את הביטחון האישי, לא מעניינות אותו. הוא נכנע ללחצים של חבריו שרואים בנשים פחותות, לא שוות, וכאלו שלא צריך לעבוד בשבילן. בן גביר במקרה הטוב לא מכיר את החוק, ובמקרה הרע מפיץ דיסאינפורמציה במודע. הטענה כי החוק יפגע בנשים היא מופרכת. גורמי המקצוע יצרו בחוק מנגנון שבו ההתרעה על מיקום הגבר האלים תציל נשים ולא תסכן אותן כפי שטוען בניסיון להסתיר את המניעים האמיתיים לדחיית החוק".
בארגון "בונות אלטרנטיבה" הגיבו גם כן על טענותיו של השר לביטחון לאומי בנוגע לחוק האיזוק האלקטרוני וטענו מנגד כי "משמעות הדחייה היא סיכון ממשי לנשים, גברים וילדים הנמצאים במעגל האלימות במקרה של הפרת צו הגנה. החוק, אותו מבקש לבחון מחדש השר, הוא חוק שנוסח בהתייעצות עם גורמים מקצועיים מכל הקשת המקצועית וזכה לתמיכתם של נציגי משרד המשפטים והרווחה כמו גם המשרד לביטחון לאומי. למעשה, גורמים במשרדו של בן גביר עבדו על החוק למעלה משנה כדי לשמור על איזונים ולמנוע פגיעה בלתי סבירה בזכות לפרטיות, כך שהטענה ש'הפרשנות של גורמים מקצועיים' נוגדת את נוסח החוק תמוהה בעינינו והיינו שמחות להבין באילו גורמים מדובר".
פורסם לראשונה: 14:52, 19.03.23