פולינה וייסמן, בת ה-41 שנרצחה אתמול (ג') באשדוד, הייתה האישה הרביעית שנרצחה מתחילת השנה בידי בן זוגה, ונראה שתופעת האלימות נגד הנשים עדיין כאן. ליפז מלכה בת ה-24 ספגה במשך חמש שנים מכות והתעללות מבן זוגה שנעצר, גם כשהייתה בהיריון. אתמול היא ילדה, ובריאיון לאולפן ynet ממיטת בית החולים, כשבתה התינוקת בזרועותיה, היא סיפרה: "יכולתי להירצח, כבר ראיתי את עצמי באחת מכותרות העיתון". אחותה של מיכל סלה ז"ל: "אחרי פיגוע מכנסים את הקבינט, אחרי רצח נשים לא שומעים את רה"מ".
3 צפייה בגלריה
ליפז מלכה עם בתה התינוקת
ליפז מלכה עם בתה התינוקת
ליפז מלכה עם בתה התינוקת
"חיכיתי הרבה זמן לתינוקת. עברתי תקופה מאוד קשה, חמש שנים עם אלימות וכמעט ניסיון רצח וניסיון פגיעה בתינוקת. אפילו קיבלתי איומים ממנו ומהחברים שלו שהתינוקת לא תגיע לעולם", סיפרה היום ליפז. "היא נולדה שבוע מוקדם מהצפוי בגלל כל הסיכונים והתקופה הקשה שעברתי".
- אמרת שספגת חמש שנים של אלימות קשה ואיומים, כולל ניסיון רצח. מתי הבנת שאת מגישה תלונה? "כשראיתי את עצמי ואיך היה לי בחתונה שלי, עם הסימנים הכחולים שהיו לי, וכשראיתי שגם כשהוא רואה שאני בהיריון הוא מסוגל להרים עליי סכין ולפגוע בי, ראיתי את עצמי בעוד אחת מהכותרות בעיתון, כמו שירה איסקוב שהצילו אותה ברגע האחרון. אמרתי לעצמי שתוך כמה שנים, אפילו פחות משנה, אהיה גם כותרת בעיתון, כבחורה שנרצחה".
- כשראית את הכותרת אתמול הבנת שגם את יכולת להיות בה. "חד משמעית. כל בחורה שאני רואה שכתוב שנרצחה בעקבות אלימות או בעלה, אני אומרת לאמא שלי: 'תראי, זו יכולה הייתה להיות אני'. המדינה שלנו מתכחשת מאוד למצב הזה. אם לא הסרטונים שלי וההוכחות שהשגתי, הייתי עוד אחת שנרצחה. גם אם הוא היה נכנס לכלא ומשתחרר אחרי שבועיים, הוא היה יוצא החוצה ונוקם".
- איפה הוא עכשיו? "בן הזוג המתעלל נמצא עכשיו בכלא, ברוך השם הרשיעו אותו".
- את מפחדת? "חד משמעית. אני מפחדת שהוא ישתחרר, וגם אם יקבל את העונש שלו - מה יהיה בעוד חמש או שמונה שנים? זה הפחד שלי. אומרים לי שברגע שהוא בכלא זה נגמר. זה לא נגמר, זה רק מתחיל. הפחד הוא מה יהיה כשהוא ייצא בעוד שמונה שנים".
- לצערנו ראינו מקרים כאלה. זה לא מתבסס על ספקולציה. מה את מצפה מהמדינה? אתמול הם היו מוכרים לרווחה, מה המדינה יכולה הייתה לעשות פה? "המדינה יכולה לשמור יותר, להציל יותר, במיוחד עם כל הפיגועים שקרו וממשיכים לקרות לצערנו הרבה. אני רואה כל רצח נשים כפיגוע. המדינה צריכה להתעורר. אם זה בן גביר, ראש הממשלה נתניהו. יותר אזהרה, יותר מודעות, יותר עונשים קשים, יותר טיפול באדם עצמו. זה רק אם יש לך הוכחות וסרטונים אז את צודקת, אם לא את משקרת. גם בחורה שאין לה הוכחות צריכה שיאמינו לה ויטפלו בה, שיהיו שם. כי אחרת בעוד שבועיים כשהיא תירצח מה יגידו? הכתובת הייתה על הקיר?".
3 צפייה בגלריה
לילי בן עמי
לילי בן עמי
"כשאישה נרצחת את לא רואה שרים מגיעים לזירה". לילי בן עמי
(צילום: יואב דודקביץ')
לילי בן עמי, שאחותה מיכל סלה ז"ל נרצחה בידי בן זוגה אלירן מלול ב-2019, השתתפה גם היא בריאיון באולפן ynet עם ליפז, והציעה לה את עזרת "פורום מיכל סלה", שאותו הקימה למניעת רצח הנשים הבא. "את תוכלי לקבל מאיתנו הגנה בבית שלך, להישאר חופשיה, להיות מאובטחת 24/7 על-ידי חברת אבטחה, ואם יש איום גבוה יותר אפשר לקבל גם כלב הגנה, שיהווה גם בן בית וכריפוי מטראומה, מכל מה שעברת. צריך שהוא יפחד, ולא את", אמרה לליפז.
"כל מקרה כזה הוא כל כך קשה. אנחנו מדברות על אישה רביעית בשבועיים. אני שואלת - איפה המנהיגים שלנו? איפה הפתרונות? איפה התגובה המיידית? כשאת רואה רצח בתחום של ביטחון ולוחמה בטרור, את מיד שומעת את רה"מ מגיב, מכנס את הקבינט, מציע פתרונות. פה מדובר בטרור בתוך הבית", אמרה בן עמי. "היא התלוננה בעבר על אלימות כלפיה. איפה הפתרונות? ב'פורום מיכל סלה' יש לנו פרויקטים להגן על נשים מאוימות. יש סיירת, מצלמות, לחצן מצוקה, שיעורי הגנה עצמית. יש פתרונות".
- יכול להיות, בצער רב, שאלימות נשים כל כך השתרשה, שעד שלא יהיה שינוי מהותי בחינוך, שום מבצע מעצרים לא יעצור את בן הזוג הבא שירצח את אשתו? "רצח נשים זה לא גזירת גורל. יש הרבה מה לעשות. כמו שמדינת ישראל יודעת לסכל פיגוע לפני שהוא קורה, באמצעות מודיעין, זיהוי סימנים, כל מיני אמצעים מתקדמים. יש תפיסה מיושנת, שרצח נשים ואלימות במשפחה צריך לטפל בכלים של רווחה או חינוך. ניסינו את זה 75 שנה, זה לא עובד. אנחנו צריכים לקחת את אותם מומחי ביטחון ומומחים מתחום ההייטק והסייבר, ולפתח פתרונות מתקדמים שמתאימים ל-2023".
3 צפייה בגלריה
זירת אירוע האלימות באשדוד
זירת אירוע האלימות באשדוד
"רצח נשים זה לא גזירת גורל". פולינה וייסמן, וזירת הרצח אתמול באשדוד
(צילום: רועי עידן)
- ראינו אתמול את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתייחס לאירוע בצורה מפורשת. הוא הציע לך אולי גישה או מגעים בדרך לפתרון? "אני רוצה לשבח את זה שהוא הגיע לזירה, לצערי זה לא מובן מאליו. כמו שאמרתי, באירוע של טרור לאומני ביטחוני את רואה שרים מגיעים, את שומעת את רה"מ מתבטא. כשאישה נרצחת, אנחנו לא רואות שרים מגיעים. ולכן הגעתו לזירה ראויה לשבח. אני מברכת על הגישה שלו. יש לנו שיתוף פעולה שנבנה עוד בממשלה הקודמת להצלה של נשים מאוימות".