בארה"ב מסקרים בהרחבה את האיום הדרמטי שהשמיע הלילה (בין רביעי לחמישי) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שלפיו לא יספק פצצות ופגזים לישראל אם תחליט לצאת למבצע נרחב ברפיח. ב"וול סטריט ג'ורנל" טענו כי "זו הייתה החלטה שהנשיא ביידן לא רצה לקבל", אך מהדיווח עולה שאלה - האם בישראל בכלל הותירו לו ברירה?
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שטרם הגיב באופן ישיר לדברי ביידן, שיתף בצהריים שוב ברשתות החברתיות את נאומו בערב יום השואה בו הצהיר: "אם ישראל תיאלץ להילחם לבד, היא תעשה זאת". שר הביטחון יואב גלנט מצידו הודיע כי "אני פונה ואומר מכאן לאויבי ישראל ולחבריה הטובים ביותר – אי אפשר להכניע את מדינת ישראל – לא את צה"ל, לא את משרד הביטחון, לא את מערכת הביטחון ולא את מדינת ישראל. יהיה המחיר אשר יהיה, נבטיח את קיומה של מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
לא הותירו לו ברירה? "רצינו לטפל בסוגייה בצורה דיפלומטית, בכירים ישראלים הדליפו"
(צילום: REUTERS/Amir Cohen/Pool, AP Photo/Morry Gash, AFP)


ב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו על "דיונים חסויים ביותר" שהתנהלו בוושינגטון סביב הסוגייה הרגישה של עצירת משלוחי נשק לישראל, תוך שהם מבינים כי אם ישמיעו את האיום בפומבי, מנוף הלחץ הגדול ביותר שבידם, עלול לפגוע במערכה נגד חמאס ברצועת עזה.
בשבוע שעבר התקבלה החלטה, אך מטרתה הייתה "איתות" בלבד - עצירה של משלוח נשק אחד, בודד, של פצצות כבוד, כדי להעביר מסר ברור לישראל: תתמקדו במגעים לעסקת חטופים שתוביל להפסקת אש זמנית, ולא בהכנות לפעולה ברפיח.
בממשל ביידן קיוו שההחלטה הזו תישמר בסוד, ואולי תגרום לנתניהו לחשב מסלול מחדש, אחרי חודשים של איומים מרומזים בשם "בכירים אמריקנים". בוושינגטון העריכו כי אם ההחלטה תדלוף, הדבר יביא למתקפה על ביידן - בעיקר מכיוון המפלגה הרפובליקנית, כחצי שנה לפני הבחירות לנשיאות. עדות לביקורת הקשה נגד דברי ביידן, שנשמעה גם מצד ארגונים יהודיים, ניתן למצוא בשער "ניו יורק פוסט" - שם מופיעה תמונה של נתניהו יחד עם הנשיא האמריקני - והכיתוב: "נבגדה".
לטענת גורם אמריקני, שדיבר בעילום שם, היא דלפה לבסוף דווקא מ"בכירים ישראלים". "לא רצינו שזה ייצא החוצה, ניסינו לטפל במשבר הרגיש בצורה דיפלומטית", אמר. ב"וול סטריט ג'ורנל" נטען כי לאחר שהדיווח התפרסם, לגורמים אמריקנים לא נותרה ברירה אלא לאשר את הפרטים - והעימות הפך מחסוי לפומבי. "עצרנו משלוח של פצצות כבדות, שעלולות להיות הרסניות במיוחד בזירה עירונית צפופה כמו רפיח", הסבירו גורמים. הם הודו כי כעת, כשהכביסה המלוכלכת כבר בחוץ, בוושיגנטון בוחנים משלוחים פוטנציאליים נוספים.

התקווה לעסקה והפסקת אש - שהתנפצה

עד סוף השבוע האחרון, בכירי ממשל ביידן עוד קיוו שניתן יהיה להשיג עסקת חטופים, שגם תביא עימה הפסקת אש של שישה שבועות לפחות, וייתכן שתוארך עוד לאחר מכן. הבסיס להחלטה על עיכוב משלוחי נשק הונחה על שולחנו של הנשיא האמריקני בחודש שעבר, כשהממשל החל ב"בדיקה שקטה" של הנושא. ישראל, מנגד, התעקשה על אסטרטגיה של מו"מ בזמן לחימה.
כלומר, לשלוח נציגים לשיחות המו"מ בדוחא ובקהיר, ובמקביל לאיים בפעולה ברפיח. ביום שני האחרון האיומים הפכו למעשים - וצה"ל החל בפינוי האוכלוסייה מרפיח, והטילה כרוזים שקוראים לכ-100 אלף תושבי בפאתי העיר לנוע ל"אזור בטוח" שהוכן מראש. יום לאחר מכן, ישראל כבר שלחה כוחות להשתלט על הצד העזתי של מעבר רפיח.
3 צפייה בגלריה
רפיח, עזה
רפיח, עזה
רפיח, עזה. "תתקדמו בעסקה"
(צילום: AFP)
בריאיון ל-CNN ביידן כבר השמיע את האיום הדרמטי - ואמר כי פצצות כבדות-משקל, שממשלו כבר מעכב משלוח גדול שלהן, גרמו להרג נרחב של אזרחים ברצועה - ולדבריו אם ישראל תפתח במבצע הנרחב יותר שנתניהו מבטיח כל העת להוציא לפועל - הוא לא יהיה מוכן לספק נשק שכזה.
זו הייתה הצהרה חסרת תקדים עבור הנשיא הדמוקרטי, שלאורך המלחמה שילם מחיר פוליטי כבד על עמידתו לצד ישראל, ועד כה דחה את הקריאות במחנה הפרוגרסיבי לשקול הגבלה של הסיוע הצבאי לירושלים. ביידן, יש להדגיש, הבהיר בריאיון הלילה כי גם אם ישראל תפתח במבצע ברפיח - הוא ימשיך לספק לה נשק הגנתי, כמו מיירטי כיפת ברזל.
"אזרחים נהרגו בעזה כתוצאה מהפצצות הללו וכתוצאה מדרכים אחרות שבהן הם מכוונים למרכזי אוכלוסייה", אמר ביידן בהתייחסותו לפצצות במשקל של 900 ק"ג - שנכללות במשלוח שעוכב. "הבהרתי שאם הם ייכנסו לרפיח - והם עדיין לא נכנסו לרפיח - אני לא אספק להם כלי נשק שבאופן היסטורי שימשו להתמודדות עם רפיח, להתמודדות עם ערים, עם הבעיה".
ביידן הוסיף: "הבהרתי לביבי ולקבינט המלחמה - לא תקבלו סיוע אם תיכנסו למרכזי אוכלוסייה ברפיח". הוא הדגיש כי לעת עתה ישראל לא חצתה את הקו האדום שלו: מעבר רפיח, שבו צה"ל פועל כעת, נמצא קרוב לגבול עם ישראל ולא באזורים המאוכלסים יותר בעיר הדרומית ביותר ברצועה - שבה מצטופפים מאות אלפי פליטים פלסטינים. "הם לא נכנסו למרכזי אוכלוסייה. מה שהם עשו זה ממש על הגבול. זה גורם לכשעצמו לבעיות כעת עם מצרים, שעבדתי קשה מאוד להבטיח שיהיו לנו יחסים וסיוע (ממנה)".
בהמשך הוסיף ביידן כי הזהיר את נתניהו מפני הסיכונים של הישארות ברצועה, תוך הקבלתה לפעולות האמריקניות באפגניסטן ובעיראק. "אמרתי לביבי, 'אל תעשה את אותה טעות שעשינו באמריקה. רצינו להשיג את בן לאדן. אנחנו נעזור לך להשיג את סינוואר'", ציין בהתייחסו למנהיג חמאס בעזה.