מהומה התפתחה היום (ד') מחוץ לגימנסיה הרצליה בתל אביב, בהפגנה נגד המנהל זאב דגני – אחרי שזה תועד אתמול מתעמת עם איש חב"ד שקרא לתלמידים להניח תפילין. מאות תלמידים השתתפו בהפגנה, אם כי ייתכן שחלקם לא לומדים במקום.

בהפגנה השתתף גם ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית, שהצהיר כבר אתמול על כוונתו להגיע לשערי בית הספר בעקבות התיעוד שהופץ מהתקרית. "אגיע עם מספר רב של זוגות תפילין לשימוש התלמידים החפצים בכך", הוא כתב אמש, "דווקא לאחר 7 באוקטובר, בו יהודים נרצחו אך ורק בשל יהדותם, אין מקום לזלזול והדחקת סממנים יהודיים בשום מקום".
במקום התפתח עימות בין בני נוער שהתנגדו להגעתו של כהן ולמחאה נגד המנהל, לבין בני נוער שהפגינו נגד המנהל ותמכו בכהן. אחד התלמידים שהתנגדו לכהן צעק לעברו: "אתה בא לעשות פוליטיקה קטנה בזמן מלחמה. תתבייש!". מפגינה נוספת קראה: "בושה!". במהלך ההפגנה נערים שרו בין היתר "אנו מאמינים בני מאמינים" ו"מי שמאמין לא מפחד".
הסערה, נזכיר, החלה אתמול בעקבות התיעוד שבו נשמע המנהל דגני פונה לפעיל חב"ד – שקרא לתלמידים להניח תפילין מחוץ לבית הספר – וקורא לעברו: "אתה עושה פה מעשה, ממריד פה אנשים". הוא השיב: "להקשיב לאלוהים זו המרדה?". אז דגני פנה אל התלמיד ושאל: "למה אתה עושה את זה?", ואילו התלמיד השיב לו: "אל תיגע בי. בא לי להניח תפילין, בא לי להניח פה".

אפרים קובי, יו"ר ועד ההורים של הגימנסיה, הביע בשיחה עם ynet כעס רב על ח"כ כהן שהגיע להפגין מחוץ לבית הספר. "אנחנו במלחמה, וזה מה שחבר הכנסת כהן בוחר לעשות? בית הספר שלנו הוא מהמובילים באחוזי הגיוס לקרבי ובכלל, והם מנסים להאשים אותנו בחוסר ציונות. עשו הר מעכבר, והגיעו כדי לעשות פרובוקציה – והביאו מפגינים שלא קשורים בכלל לבית הספר".
הוא הוסיף: "דגני מחנך בית ספר שבוגריו בחזית הלחימה – הוא בעצמו גדל בישיבה. יש לנו 136 חטופים וחיילים בתוך רצועת עזה, מציע שיתעסקו במה שחשוב באמת". קובי מדגיש כי במקרה הנוכחי ישנו חוק עזר עירוני שאוסר להעמיד אף דבר סמוך לשער בית ספר: "לא גזלן, לא תפילין וגם לא פרחים". הוא מציין כי הפעילות להנחת תפילין אתמול נעשתה על הכביש סמוך לבית הספר, וכי הייתה זו אחריותו של המנהל למנוע סכנה בטיחותית.
שר החינוך, יואב קיש, מסר אתמול אחרי הפצת התיעוד: "כשאני רואה מנהל שפועל בצורה לא ערכית ולא חינוכית, חשוב לי להתייחס. ביום כיפור, שבוע לפני האסון של 7 באוקטובר, מדינת ישראל הייתה עסוקה במלחמה בנוגע לתפילה בהפרדה. מלחמה מטופשת ומיותרת הנובעת משנאת חינם. אני רואה לצערי הרב, שיש אנשים ויש מנהלים שלא נגמלו מאותה שנאה. מכיוון שמדובר במנהל שאינו מועסק על ידי משרד החינוך, ומדובר בפעילות מחוץ למסגרת ביה"ס שאינה בניגוד לחוק, אין לי כלי משמעתי לשימוש".
1 צפייה בגלריה
זאב דגני
זאב דגני
זאב דגני. נחשב למנהל המיתולוגי של גימנסיה הרצליה
(צילום: דנה קופל)
ד"ר זאב דגני נחשב למנהל המיתולוגי של גימנסיה הרצליה. בחודש ספטמבר האחרון הגיש את התפטרותו בשל החלטת הוועד המנהל למנוע אירוע שבו תלמידים ובוגרי תיכונים תכננו להציג מכתב שתומך בסרבנות. זמן קצר לאחר מכן התחרט וביקש למשוך את ההתפטרות. הוא כתב אז: "לאור פנייתם של למעלה מ-1,500 הורים, מאות תלמידים, ורוב המורים שפנו אליי בפניה נרגשת להמשיך להוביל את הגימנסיה בחופש הבעת עמדה, דעה ובחדוות הלמידה אחר חשיבה עמוקה שעשיתי, צו מצפוני אינו מתיר לי לפעול אחרת".
בשנה שעברה קרא דגני "להשוות את זכויות היתר" בין החינוך הממלכתי-דתי לזה החילוני. "חובשי כיפות נהנים ממסלול צבאי מקוצר זה עשרות שנים - נקים מסלול דומה. לא מדובר בגימיק", אמר אז.