4 צפייה בגלריה
עבאס בנט ולפיד. מכבש לחצים על יו"ר רע"מ, אחרי שיחזור מהחופשה
עבאס בנט ולפיד. מכבש לחצים על יו"ר רע"מ, אחרי שיחזור מהחופשה
עבאס בנט ולפיד. מכבש לחצים על יו"ר רע"מ, אחרי שיחזור מהחופשה
(צילוםף אוליבייה פיטוסי, שרון צור, ניב מוסמן, לע״מ)
הכנסת חוזרת מהפגרה, המתיחות בתוך הקואליציה השברירית נמשכת: בסביבת יו"ר רע"מ מנסור עבאס הביעו כעס על דברים שאמר אתמול (יום א') ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה, על כך שישראל תכריע לבדה מה יקרה בסוגיית הר הבית. בסביבת עבאס עשו את ההקשר המתבקש בין דבריו של בנט אתמול לבין הדברים שפרסם עבאס בצאת השבת, ולפיהם מי שיקבע את הדרישות בנוגע למתרחש במסגד אל-אקצא בהר הבית יהיה מלך ירדן, וכי ההבנות מולו יהיו מקובלות עליו.

גורמים פוליטיים אומרים כי ההודעה של עבאס נועדה לשחרר ממנו את הלחץ מהשטח במפלגתו – שדרש פרישה מוחלטת מהקואליציה ולא להסתפק בהודעת הקפאת החברות בה. לדברי הגורמים הללו, עבאס נמנע בכך מהצורך להציג דרישות חד-משמעיות בנושא הר הבית, ולמעשה גלגל את הסוגיה למלך ירדן עבדאללה – ונמנע מלהסלים את המתיחות.
בסביבת בנט, כך לפי גורמים פוליטיים, לא הבינו את הסיטואציה העדינה שבה היה מצוי עבאס, ולדבריהם האמירה של בנט עוררה ברע"מ אי-נוחות קשה. זאת בנוסף להמשך סירובם של אנשי רע"מ לקחת חלק בפעילות הקואליציה, לאחר הודעת הקפאת החברות.
המתיחות הזו מגיעה על רקע פתיחת מושב הקיץ של הכנסת בצהריים, אחרי פגרה שנמשכה כמעט חודשיים. במהלכה, נזכיר, ספגה הקואליציה השברירית של בנט ושותפו שר החוץ יאיר לפיד טלטלה דרמטית עם פרישתה של ח"כ עידית סילמן מימינה מהקואליציה.
4 צפייה בגלריה
עידית סילמן
עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן. פרשה מהקואליציה, שאיבדה את הרוב
(צילום: יואב דודקביץ)
כעת אין לקואליציה רוב, אולם גם לאופוזיציה אין רוב, ומאזן הכוחות הרשמי עומד למעשה על 60 מול 59. הקואליציה מיהרה לפעול להפרשתו מסיעת ימינה של ח"כ עמיחי שיקלי, במהלך שנראה כאזהרה לעבר ח"כ סילמן שלא תפעל נגד הקואליציה. עם זאת, כיוון שברע"מ טרם הודיעו על הפסקת הקפאת פעילותם בכנסת – הודעה שנעשתה בחודש שעבר על רקע הלחץ להגיב למה שנתפס בעיני אנשי התנועה האיסלאמית בארץ כפגיעה לכאורה במסגד אל-אקצא – לקואליציה חסרים לכאורה עוד ארבעה קולות.
יצוין כי בריאיון שקיים בסוף השבוע הבטיח עבאס כי למפלגתו "לא תהיה יד בהפלת הממשלה או בפיזור הכנסת" – והוא הדגיש כי הוא עדיין "קשור" בהסכם קואליציוני. היום, עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, צפוי עבאס לשוב מחופשה ואז יתקיימו שיחות אינטנסיביות בינו לבין שר החוץ לפיד, כמו גם שיחות בין הצוותים על מנת להבין האם רע"מ מתכוונת לשחרר את ההקפאה ולחזור לתמוך בעמדת הקואליציה בחקיקה שעל הפרק.
הנחת העבודה כרגע, כפי שעלתה גם בשיחות ובפגישות שקיים בנט אתמול, היא שאין לאופוזיציה רוב – משום שכדי לפזר את הכנסת ולהפיל את הממשלה נדרש רוב של כל גוש האופוזיציה וחבר כנסת נוסף, אלא שההערכה היא שלא כל חברי המשותפת יתמכו בהצעת חוק לפיזור הכנסת ובכך למעשה תרוויח הקואליציה עוד זמן כדי לנסות ולייצב את מצבה. ההערכה הזו עומדת בעינה, גם אחרי שבצהריים אמר יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בראיון לרדיו נאס כי "נצביע בעד פיזור הכנסת ביום רביעי, אם תעלה הצעת החוק ויהיה לה סיכוי סביר לעבור".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו. רוצה לפזר את הכנסת, אבל נמצא במלכוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עבור האופוזיציה, יצוין, ניסיון לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות טומן בחובו גם סיכון: הצבעה בקריאה טרומית על הצעת חוק לפיזור הכנסת דורשת אמנם רוב רגיל ולא רוב מיוחד של 61 ח"כים (לא כך בקריאות הבאות) – אולם אם ההצעה תיפול יהיה צורך בתקופת צינון של שישה חודשים עד שניתן יהיה להעלות הצעה שכזו פעם נוספת.
אמש, בתום ישיבת ראשי הקואליציה, מסר בנט כי אלו דנו בחוקים שיעלו במהלך מושב הקיץ ונוגעים ליוקר המחייה, תקציב המדינה, המאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית ונושאים נוספים. מלשכת בנט נמסר כי סוכם שכל המפלגות "יפעלו בשיתוף פעולה על מנת לשמור על הממשלה והקואליציה לטובת אזרחי ישראל". בנט עצמו מסר: "יש לנו אחריות לאומית ואנו מחויבים להמשיך לקיים את הממשלה הזו. זה יהיה חוסר אחריות לדרדר את מדינת ישראל לבחירות ולכאוס בעת הזו. המשך קיום הממשלה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו ויחד אנחנו יכולים להצליח".

4 צפייה בגלריה
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי
(צילום: הדר יואביאן)
יו"ר הקואליציה הנכנס בועז טופורובסקי הודה לבנט ולפיד על המינוי במקום סילמן הפורשת, ואמר כי "היו ויהיו קשים רבים אך אני בטוח שבשיתוף פעולה ואמונה אחד בשנייה נמשיך בעבודה הברוכה למען אזרחי ישראל. אני מכיר את חברי קואליציית השינוי, כולם מחויבים להמשך דרך משותפת, רק יחד ננצח".

קריב לאולפן ynet: "להיזהר מדינמיקה של כדור שלג"

לקראת פתיחת מושב הקיץ התראיין לאולפן ynet חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה, וקרא "לא למהר להספיד את הקואליציה". הוא טען כי רוב הציבור לא מעוניין בבחירות נוספות – שיהיו החמישיות בפרק זמן של שלוש שנים – והוסיף: "מפלגה שתגרור אותנו לבחירות חמישיות ומיותרות תיענש על ידי הבוחר".

קריב נשאל בריאיון מהו האיום הגדול ביותר בעיניו עבור שרידות הקואליציה, והשיב: "היווצרות של דינמיקה של כדור שלג, שמרוב דיבורים על בחירות בסופו של דבר זו תהיה נבואה שמגשימה את עצמה. לכן חברי וחברות סיעת העבודה מאוד מאוד נזהרים מלתרום לדינמיקה הזאת, וההצעה שלי לכל חבריי וחברותיי בקואליציה ובאופוזיציה זה להוריד את הווליום, זו לא העת להפגנת שרירים, זו לא העת לאיומים פוליטיים. אני חושב ש-60 חברי וחברות הקואליציה הנוכחיים מחויבים לקואליציה, והאיום הכי גדול אם אנחנו ניגרר למערבולת המכוונת שיוצרים ראשי הליכוד".
בנוגע למחלוקות הרבות בתוך סיעות הקואליציה, הוסיף קריב שיהיה צורך בפשרות ובוויתורים: "אני מניח שכל סיעות הקואליציה תצטרכנה פה ושם לוותר למען היציבות הקואליציונית. עשינו את זה במשך השנה האחרונה כולה. אני רוצה להזכיר שכל המהומה שאנחנו חווים כרגע קשורה בהחלטה של חברת כנסת אחת לדלג אל מעבר לקווי האופוזיציה, זה כל הסיפור. המתיחויות בתוך הקואליציה שמובנות, זו קואליציה מאוד מגוונת מבחינה אידיאולוגית, המתיחויות הן לא חדשות".
אלכסנדרה לוקש ועינב חלבי השתתפו בהכנת הכתבה