יממה לפני פתיחת שנת הלימודים ורגע לפני שבית הדין האזורי לעבודה אמור היה לדון בבקשה להוצאת צווי מניעה, הגיעו האוצר והסתדרות המורים להסכם שיאפשר לפתוח את שנת הלימודים כסדרה בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. שני הצדדים אמנם ויתרו על העמדות המקוריות שלהם כדי להגיע לפשרה, אך ניתן לקבוע שמדובר בהישג לאנשי האוצר ולשר אביגדור ליברמן בכל הקשור לפריצת נושאים שהיו בבחינת "ייהרג ובל יעבור" מבחינת המורים.
הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, הצהיר מלכתחילה שהאוצר מבין את הצורך הקריטי להקפיץ משמעותית את שכר המורים המתחילים, כפי שמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד דרשה, אך עמד על כך ששכר המורים הוותיקים יעלה באופן מתון יותר. הפשרה שהושגה לגבי הוותיקים היא תוספת של 1,100 שקלים - גבוה בהרבה מהסכום של 400 שקלים שהאוצר הסכים לו בתחילה, אך נמוך ממה שדרשה בן דויד. מבחינתה מדובר בהישג חלקי.
3 צפייה בגלריה
 יפה בן דוד אביגדור ליברמן
 יפה בן דוד אביגדור ליברמן
יפה בן דויד ואביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס )

לגבי המורים החדשים, התקבלה הצעת האוצר להעלות את שכרם משמעותית ל-9,000 שקלים. הסתדרות המורים, שדרשה העלאה עוד יותר גדולה, הסכימה לכך - ואף הסכימה שמענק השימור יהיה קטן אפילו מהצעת האוצר. לפי ההצעה שפרסם ליברמן, המענק למורים מתחילים שנשארים שלוש שנים במערכת היה אמור לעמוד על 24 אלף שקלים, אבל בסופו של דבר "מענק ההתמדה" יהיה 10,000 שקלים בלבד. גם שכר מנהל מתחיל יהיה נמוך יותר מהצעת האוצר - 19 אלף במקום 20 אלף שקל.
הסוגיות העקרוניות שהוביל האוצר כחלק מעסקת חבילה שמטרתה להביא לשינוי ושיפור מערכת החינוך הושגו בהיקפים מצומצמים יחסית, אך ההישג הגדול יותר מבחינתם הוא בפריצת ה"טאבו" - קביעת עובדות שלא ניתן לחזור מהן. בהסכמים הבאים ניתן להמשיך להתקדם ולהרחיב אותם.
מדובר בין היתר במתן חוזים אישיים, במסגרתם יוכל מנהל בית ספר לגייס אנשי הוראה בתחומים שונים ולשלם להם שכר גבוה שלא בהתאם להסכם הקיבוצי. בן דויד התנגדה למתן חוזים אישיים בטענה שהדבר יגרום למחלוקות וסכסוכים בין המורים בחדר המורים. במסגרת הפשרה נקבע כי היקף החוזים האישיים יעמוד על 6%, וכעת מחפשים את המילה המכובסת לאנשי ההוראה שיקבלו חוזים אישיים - כך שכלפי חוץ ישתמע שמדובר רק במומחים שאינם מורים.

האוצר דרש בהסכם שמנהל בית ספר יוכל לתגמל מורים מצטיינים, ובסופו של דבר הוסכם כי המענקים - בסך 400 עד 1,000 שקלים - יינתנו למורים מצטיינים "בגין ביצוע יוזמה ולקיחת תפקידים". בנוסף, וכדרישת האוצר, נכלל בהסכם גם סעיף הנוגע לייעול הליך הפיטורים.
באשר להתאמת לוח החופשות, הדפה בן דויד כל שיח בנושא. היא אמרה כי לא תסכים לשום שינוי בימי חופשת הקיץ, והסכימה לדבר רק על ימי אסרו חג. בסופו של דבר הוסכם שהתלמידים ילמדו בימי אסרו חג, בל"ג בעומר ובתענית אסתר - ובין יום הכיפורים לסוכות יהיה גשר. אמנם מדובר בחמישה ימים בלבד ולא נעשה שינוי בחופשת הקיץ, אך גם בסוגיה זו מדובר בשבירת הטאבו, דבר שיאפשר בהמשך קיום שיח - אולי לקראת שינויים גדולים יותר. עם זאת, מועד עדכון לוח החופשות לא סוכם. במשרד האוצר טוענים שהוא יחול מהשנה - אך משרד החינוך מתעקש שרק מ-1 בספטמבר 2023.
בהצעה שפרסם האוצר נכתב כי הסתדרות המורים צריכה להסיר את התנגדותה למעבר עתידי לשבוע לימודים של חמישה ימים במערכת החינוך (ביטול הלימודים בימי שישי), אבל לפחות בינתיים לא נראה שסעיף זה נכלל בהסכם בין הצדדים.
באוצר הביעו שביעות רצון מההסכמות ואמרו כי מדובר בהישג גדול בשל קידום העקרונות לצד תוספות השכר, תוך הבנה של כל הצדדים שהמדינה נמצאת במצב של משאבים מוגבלים. היקף ההסכם עומד על 4.5 מיליארד שקלים, סכום מעט גבוה יותר מההצהרה הראשונית של האוצר - מסגרת של 4 מיליארד שקלים.


תוקף ההסכם עם הסתדרות המורים הוא לשבע שנים, אך כיוון שתוקף ההסכם הקודם פג לפני שלוש שנים היישום רטרואקטיבי משנת 2019. באופן מעשי המורים לא יקבלו שכר על שלוש השנים שחלפו, וההסכם בפועל הוא לארבע השנים הבאות וכולל הסכם על שקט תעשייתי עד סוף שנת 2026. לפחות בסוגיית הסכם השכר בארבע השנים הקרובות לא יחזור הריטואל של איום השבתה ב-1 בספטמבר.
ליברמן נתמך באופן מלא על ידי הנהגת ההורים הארצית, שהייתה שותפה להתפתחויות ונתנה רוח גבית לדרישות האוצר לשינויים מהותיים במערכת החינוך, במיוחד בנוגע לתוספת שכר משמעותית למורים מתחילים.
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עו"ד אודליה שינדורף, הגיבה להסכם: "טעם חמוץ מתוק. יש שמחה על פתיחת שנת הלימודים במועדה, שיפור שכר לכל צוותי ההוראה והתחלה של התאמת ימי החופש - אך תחושת פספוס בנוגע לדרישות מהותיות לשיפור איכות המערכת. היה ניסיון אמיץ של האוצר להכניס מנגנוני איכות למערכת החינוך, אך לצערי כוחות פוליטיים חזקים והתמשכות המשא ומתן עד לרגע האחרון מנעו דיון מהות אמיתי והסתפקות בשיפורים בשוליים בלבד".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, בירך על ההסכם ומסר כי "אנו שמחים שההסכם שנחתם כולל את הנושאים המרכזיים עליהם נאבקנו, בהם התאמת ימי החופשות של המורים למשק, עידוד מצוינות וחיזוק המנהלים. ראש הממשלה, שר האוצר ושרת החינוך מנעו נזק עצום שיכול היה להיגרם למשק בהיקף של מיליארדי שקלים, כתוצאה משיתוק חלקי של כוח העבודה. נמשיך ונפעל בעתיד לרפורמות משמעותיות יותר במערכת החינוך, ובמיוחד להתאמה מלאה בין ימי חופשות התלמידים וההורים".