אין כמעט ספק שהפיגוע בערב שבת בנווה יעקב הוא מעשה נקם על הפעולה בג'נין, שם נהרגו שלשום תשעה פלסטינים, רובם מחבלים, ואותה כינו ברשות "טבח". המחבל כבר זוהה כתושב מזרח ירושלים ללא עבר ביטחוני - וזהו מעשה הטרור עם התוצאות הקשות ביותר שביצע בתקופה האחרונה מי שנראה כ"מפגע בודד". בעיתוי הנוכחי, מבחן התגובה של ישראל נראה קשה מתמיד.

3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו בזירת הפיגוע
( צילום: רויטרס)
אם יתברר שהמחבל הופעל כ"פעיל רדום" בשירות חמאס מעזה או מהמפקדה שבחו"ל צריך יהיה לחשוב על סנקציות מול ארגון הטרור בעזה. אולם מול מחבלים שפועלים לבדם, כפי שכבר הבינו במערכת הביטחון בשנים האחרונות, אין הרבה מה לעשות מלבד ניסיון לזהות אותם לפני פיגועים כתוצאה מפרסומים ברשתות חברתיות או עם אמצעי מודיעין טכנולוגיים אחרים.
מאז שלשום הכוננות בירושלים וברחבי יהודה ושומרון ברמה הגבוהה ביותר, וזו הסיבה שהמחבל נוטרל פחות מקילומטר מזירת הפיגוע העיקרית, על ידי שוטרים שהיו שם במסגרת הכוננות להפרות סדר.
באופן מיידי, ישראל צריכה למנוע התלקחויות נוספות כמו הפיגוע בנווה יעקב, וגם פעולות תגמול של יהודים קיצונים בירושלים או ברחבי יהודה ושומרון. האמצעי הבדוק לשם כך הוא הרוויית השטח בכוחות ביטחון, במקרה של ירושלים - כוחות משטרה גדולים שכנראה יובאו לעיר עוד הלילה.
3 צפייה בגלריה
בית הכנסת
בית הכנסת
בית הכנסת בנווה יעקב
( צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
בירושלים צפויים להציף את השטח בשוטרים
( צילום: EPA)
בטווח הרחוק יותר, לאירועים בג'נין ובירושלים יש פוטנציאל להעלות את רמת האלימות האיטנסיבית, הכבושה יחסית בחודשים האחרונים, לכדי אינתיפאדה ממשית שבה יקחו חלק המונים - פלסטינים, ומולם קיצונים יהודים. המשימה העיקרית של כוחות הביטחון תהיה למנוע הסלמה כזו.
היום יכונס הקבינט המדיני-ביטחוני בהרכבו החדש, שבו אין הרבה בעלי ניסיון (כעת גם בלי אריה דרעי). הוא מורכב בעיקרו משרים עם דעות לאומניות-מיליטנטיות, שיכולים לדחוף לפעולות דרסטיות שבמקום להרגיע את השטח ילבו עוד יותר את הלהבות. כידוע, מול מחבלים בודדים למבצע גדול בערים פלסטיניות או בשכונות מזרח-ירושלמיות לא צפויות להיות תוצאות משמעותיות, והוא רק עלול להגביר את הלהבות. נזכיר שעוד פחות מחודשיים יחל חודש הרמדאן.
מאחר שמדובר בירושלים, ובתקופה שבה תשומת הלב של הממשל בוושינגטון מופנית לאזורנו (ראש ה-CIA נחת השבוע, מזכיר המדינה בלינקן מגיע ביום שני), סביר להניח שיופעלו לחצים על נתניהו שלא לנקוט פעולות דרסטיות שעלולות להסלים את האלימות. גם למלך עבדאללה יש עניין ואינטרס בנושא ירושלים, והוא ודאי ינסה להתערב. זה יהיה מבחנו הראשון של הקבינט בממשלת הימין מלא-מלא.
פורסם לראשונה: 23:00, 27.01.23