ההפגנות נגד המהפכה המשפטית נמשכות גם כשהכנסת נמצאת בפגרה, ואחד ממובילי המחאה, שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי "המחאות הן הדבר השפוי ביותר במדינה היום, הן מרסנות את הממשלה". לדבריו, "בשלושה חודשים נתניהו לא עשה כלום ממה שהבטיח. הוא שינה את הליכוד והכניס אנשים ג'ורות שכל היום מסיתים ומשסים".
יעלון התייחס להסלמה הביטחונית ואמר: "שר הביטחון גלנט אמר לפני שבועיים 'תעצרו את החקיקה, זה מביא לסכנה ברורה מיידית ומוחשית לביטחון המדינה'. והנה זה מתממש בכל החזיתות - עזה, יהודה ושומרון, לבנון וסוריה. יש פה מצב בעייתי כי שכנינו מסתכלים. אויבינו מסתכלים עלינו ורואים פה מדינה בהפרעה, אולי אפילו בהתפרקות. אני לא חושש שזה מה שיקרה, תמיד הם טועים, אבל הם רואים פה מתח רב בין דרג מדיני לדרג צבאי לדרג מקצועי, עם אמירות מאוד בעייתיות של דרג מדיני שמנסה כבר עכשיו להתנהג כדיקטטור".
4 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב
ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב
"המחאות - הדבר הכי שפוי במדינה"
(צילום: אור אדר)
"הדרג המקצועי מנהל נכון את המצב הביטחוני", המשיך יעלון. "זאת בניגוד להתלהמות ולריקודים על הדם, כשהייתה הממשלה הקודמת, ובניגוד לקריאות ש'צריך הכרעה', 'צריך מלחמה אחרונה', 'צריך לחמם בהר הבית'. יש פה ממשלה הזויה הרי, שיושבים בה שני אנשים מתוסכלים שכל עוד הם היו בטיקטוק ובאופוזיציה יכלו לרקוד על הדם ולדבר במושגים כאלה. עכשיו כשהאחריות עליהם, ויש להם בעיה. טוב שיש להם בעיה, כי אני חושב שיש מערכת מקצועית מאוד מיומנת ומאוד מנוסה שיודעת גם לרסן את הדרג המדיני הזה".
על המחאה נגד המהפכה המשפטית אמר: "אני חושב שהדבר השפוי ביותר היום במדינה זו המחאה. אלה האנשים המשרתים, העובדים, משלמי המיסים. הם מנעו את פיטורי גלנט ביציאה האינסטינקטיבית הספונטנית לרחוב. הם השהו את החקיקה. המחאה עשתה את זה. האופוזיציה חלשה, אני יודע, זה גם היה בעבר. המחאות בעצם גורמות לממשלה הזאת להתרסן".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דוד ברנע בטקס
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דוד ברנע בטקס
"הכניס לליכוד אנשים ג'ורה שכל היום רק מסיתים ומשסים". נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"נתניהו רוצה מאוד שהמחאה הזאת תיפסק ולשמחתי היא לא נפסקת, כי זה הדבר השפוי והחשוב ביותר שקורה לנו כדי למנוע את זה שנהפוך לדיקטטורה", המשיך שר הביטחון לשעבר. "המחאה היא עדיין נגד הרפורמה המשפטית, אבל זה ברור שהממשלה היא אחראית לרפורמה. אני שואל את נתניהו - מה עשית בשלושה חודשים? הבטחת הורדת יוקר מחייה, משכנתאות. מה עשית? רק רפורמה משפטית, ועוד התגלה בכלל שהתנאי לעסוק בכל הדברים האחרים זה שנהפוך לדיקטטורה, כי יש לך שותפים הזויים בקואליציה, שכולם רוצים לרסק את בג"ץ".
עוד אמר יעלון: "מה עוד צריך לקרות כשברור שמ-2017 נתניהו כבר לא משרת את המדינה ואזרחיה, אלא עוסק בהישרדות אישית פוליטית? אם נתניהו רוצה להיות ראש ממשלה - שיעצור את הרפורמה המשפטית. יעצור, לא ישהה. ושיעסוק עכשיו בעניינים האחרים שהוא הבטיח לפני הבחירות, ובגללם הוא זכה. הליכוד יכול להמשיך להוביל גם בלי בחירות, רק שנתניהו לא יהיה בראשו. שיפנה את הבמה. הבעיה היא שהוא תקוע שם ותוקע את המדינה. חמש מערכות בגללו ומחירים כבדים. המצב הביטחוני, הכלכלי, היחסים עם ארה"ב - זה הכול הוא, זה לא מישהו אחר".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
"אנשים מתוסכלים שכל עוד היו באופוזיציה ובטיקטוק יכלו לרקוד על הדם". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: עמית שאבי)
על הפרסומים שלפיהם בכירים במוסד עודדו הפגנות נגד המהפכה המשפטית אמר: "אין כמעט שר ביטחון, רמטכ"ל, ראש שב"כ או ראש מוסד שעבד עם נתניהו ולא טוען שהוא מסוכן, וזה אומר דרשני. אבל להגיד שאנשים במוסד עשו דבר כזה? אני לא מאמין, זה קשקוש. אני מכיר גם את הצבא, גם את השב"כ וגם את המוסד. הממלכתיות שלהם היא כזו שאין סיכוי שמישהו מתוך המוסד של היום יעשה דבר כזה".
יעלון אמר שממפלגת הליכוד הנוכחית "נשאר רק השם" לעומת התקופה שבה הוא היה חבר המפלגה. "רק השם 'ליכוד' הוא אותו שם של הליכוד של היום והליכוד שאני הצטרפתי אליו ב-2009, אמר. "כשישבנו בישיבת סיעה אפשר היה לדון. היה בני בגין, דן מרידור, מיקי איתן, רובי ריבלין, לימור לבנת, משה כחלון, גדעון סער. אפשר היה לקיים דיון. מי ששינה את הליכוד זה נתניהו, מאותם טעמים שאמרתי. את מי הוא הכניס? אנשים ג'ורות. מה הם עושים בכנסת? רק משסים אחד בשני ומסיתים. שום דבר רציני".

על כך שהאופוזיציה לא מצליחה להתחבר אמר: "יש פה בעיה, בגלל זה גם ממשלת השינוי שמטה את השלטון. בגלל זה גם האופוזיציה בבחירות לא היתה קואליציה, ולמעשה לא הצליחה. ברגע הזה אני חושב שכשמסתכלים גם על הסקרים, יש פה אכזבה גדולה מנתניהו, זה בא לידי ביטוי בנדידת קולות מהליכוד. במחאה יש אנשי ימין, הימין הדמוקרטי, כולל ליכודניקים שהצביעו בבחירות האחרונות לליכוד והתאכזבו. גם כשהופלה ממשלת נתניהו מי שהפיל אותה זו המחאה בבלפור, וגם הפעם המחאה משחקת את התפקיד הכי חשוב".

ראש אמ"ן לשעבר: "הדיווחים על בכירים במוסד שעודדו הפגנות - לא רציניים"

על רקע ההסלמה הביטחונית, ראש אמ"ן לשעבר האלוף (במיל') עמוס ידלין אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "עד שלא ייגמר הרמדאן - הנפיצות קיימת בכל הזירות". לדבריו, "כדי להשתלט על המצב הביטחוני צריך לגבות מחיר מחמאס, לעצור את המהפכה המשפטית ולשקם את היחסים עם ארה"ב".
"אני חושב שכל הזירות מתלכדות, וזו בדיוק הבעיה שבה אנחנו נמצאים", אמר ידלין. "אני חושב שצה"ל הכיל את האירוע בשלב זה, אבל האירוע לא נגמר. המוקד של האירוע הוא בהר הבית, ובזמן שאנחנו מדברים מתנהלת תפילת הכהנים וכנראה מתבצרים גם מוסלמים במסגד, ולכן אני חושב שאם יהיה שם אירוע, או אפילו אם יהיו סרטונים כאלו שיעוררו את העולם המוסלמי סביבנו - האירוע יכול בהחלט להימשך".

"אני מעריך שבמטה הכללי של צה"ל התלבטו איך להגיב לירי מלבנון, ובסוף הם הגדירו את זה כאירוע רב-זירתי אבל חד-ארגוני, והארגון הזה הוא חמאס. חמאס מפעיל את הרקטות מעזה, מלבנון, מסוריה והדבר הכי חמור - הוא מכווין פיגועים ביהודה ושומרון, בירושלים ואולי אפילו בערים המעורבות בישראל. ולכן אני מעריך שהתגובה היותר קשה תהיה על חמאס בעזה, כדי להבהיר לו שיש מחיר לכל הרב-זירתיות הזאת.
"אבל זה עדיין יותר מסובך. למשל בסוריה, הלילה הייתה תגובה אל מול דיביזיה 4, דיביזיה של הנשיא אסד, שאחיו מפקד עליה. כי מי שלקח את האחריות על הירי משם היא מיליציה פלסטינית שעובדת עם המשטר ועם האיראנים ועם חיזבאללה. אם נרחיב רגע את היריעה, בניגוד לגישה שאומרת חמאס הוא האירוע, יש אסכולה אחרת שאומרת שהכול מתוכנן בטהרן ומבוצע דרך חיזבאללה, ואז האירוע הוא הרבה הרבה יותר רחב".

לדברי ידלין, "ירושלים בהחלט יכולה להתלקח עוד ברמדאן, זאת הכוונה של סינוואר. זה מה שהתריעו עליו זרועות הביטחון, אמ"ן ושב"כ. זה מה שהתריע עליו שר הביטחון גלנט וביקש כינוס של הקבינט לפני שבועיים. על הרקע הזה פחות או יותר הוא גם ביקש את עצירת החקיקה ופוטר. לכן ההתרעה הזאת היא בתוקף. עד שלא ייגמר הרמדאן - הנפיצות קיימת בכל הזירות".
"צריך להשתלט על האירוע בשלושה מהלכים", אמר ידלין. "מהלך אחד - לגבות מחיר כבד חמאס כדי שיבין שיש מחיר להצתת השטח. כי מה סינוואר רוצה? הוא רוצה שהפועלים ימשיכו לבוא מעזה, שהכסף ייכנס לעזה, שלא יתקפו את עזה ושבשאר הזירות ישראל תספוג פיגועים ותדמם. אז בעיתוי הנכון, צריך לגבות מחיר מחמאס. הדבר השני הוא לעצור את המהפכה המשפטית, שגורמת לפגיעה בהרתעה הישראלית, ולהשיב את האחדות בעם שהיא חלק מהעוצמה שלנו שמרתיעה את אויבינו. הדבר השלישי הוא לשקם את היחסים שנהרסו במידה מסוימת עם ארה"ב. ארה"ב היא גם גורם בהרתעה שלנו.
"אם אין הרתעה, המנהיג העליון יורה לשגר מאות טילים מאיראן. אם אין הרתעה, חיזבאללה ישגר עשרות אלפי רקטות וטילים. אם אין הרתעה, אפילו סינוואר ישגר כמה מאות רקטות. האויבים שלנו שמסתכלים על ישראל תמיד אומרים: 'אבל ארה"ב איתה. אנחנו צריכים להילחם לא רק בישראל, גם בארה"ב'. ולכן הצעד השלישי הוא להחזיר את היחסים עם ארה"ב, כדי שהעולם סביבנו יבין שישראל וארה"ב עומדות כגוף אחד, עם אותם אינטרסים ואותם ערכים".
4 צפייה בגלריה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
"הוא רוצה שלא יתקפו את עזה ושבשאר הזירות ישראל תספוג פיגועים ותדמם". מנהיג חמאס בעזה סינוואר
(צילום: AFP)
על המסמכים המסווגים שדלפו מהפנטגון, שעליהם דיווח ה"ניו יורק טיימס", אמר ידלין: "לא הכול חשוף. ארגוני מודיעין וארגוני ביטחון רציניים יודעים לשמור על המסמכים שלהם, הם מוגנים היטב עם מערכות מוצפנות בהגנות רבות. ועדיין יכולות להיות דליפות, או מאיזושהי טעות אנוש או מישהו שהדליף בכוונה או מפעולה של ארגון מתנגד. אולי במקרה הזה הרוסים, שהצליחו לחדור והדליפו מסמכים שמשרתים אותם".
על הפרסומים שלפיהם שבין המסמכים המסווגים שדלפו לרשתות נמצא גם מסמך מודיעין אמריקני שלפיו בכירים במוסד "עודדו את פקידי המוסד ואת אזרחי ישראל למחות נגד הרפורמות של הממשלה במערכת המשפט", אמר ידלין: "לזכותו של הניו יורק טיימס צריך להגיד שהוא כותב שהוא לא מצא שום הוכחה שהדברים האלה נכונים. אני חושב שהם לא נכונים. אני חושב שמישהו, אנליסט אולי שאיננו מקצועי עד הסוף, לקח את הידיעה שכולנו שמענו לפני כחודש שראש המוסד אישר לאנשיו עד דרג מסויים להשתתף בהפגנות. האנשים האלה אינם מזוהים כאנשי מוסד, הם אזרחים. אבל זה לא צמרת המוסד, ונראה לי שמישהו פה עשה עבודת לא רצינית ולא מקצועית על ישראל".