קרוב לשנה מאז מבצע "שומר החומות" שבמהלכו נרשמו התפרעויות קשות בערים הערביות והמעורבות, ראשי רשויות ערביות הזהירו מהמשך העימותים בין הפלסטינים באל-אקצא לכוחות הביטחון, ואמרו כי המהומות עלולות להשפיע על יישובים בדרום ובצפון.

המתיחות בירושלים - כתבות נוספות

ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבאן אמר הבוקר (רביעי) לאולפן ynet כי "העניין נפיץ מאוד. הכל תלוי במה שמתרחש במסגד אל-אקצא. זה ישליך על כולם, מהצפון עד הדרום הרחוק. לכן אני חושב שצריך להפסיק את כל הפעילות של משטרת ישראל בחודש הרמדאן, לתאם את הדברים מול הוואקף ולפתור את כל הסוגיות".
3 צפייה בגלריה
פאיז אבו סביהאן
פאיז אבו סביהאן
ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבאן
(צילום: בראל אפרים)
המשטרה ניסתה אלא שמי שמכבד את קדושת אל-אקצא הביא לשם אבנים, אלות ונשק קר. "את לא מסתכלת על השחקן השני, הפרובוקטור השני שמסית דרך הרשתות החברתיות ומביא גדי או משהו לעשות פולחן יהודי בתוך אל-אקצא וזה אסור. זה קו אדום וזה מטריד את כל העולם המוסלמי. לכן צריך לכבד את תחושת המקום ולא לתת לקיצונים מתנחלים לעלות למסגד אל-אקצא".
"המשטרה צריכה פשוט מאוד להכיר את הנרטיב של המוסלמים במסגד אל-אקצא", אמר ראש העיר רהט. "כנראה היא לא למדה מהעבר. עברו הרבה שנים ועדיין המשטרה לא למדה. אל-אקצא בשבילי הוא מקום קדוש. אם אני רואה מישהו מחלל את קדושתו אז זה פשוט מציק לי וזה נותן לי לגיטימציה לתגובה מסוימת, הפגנה או משהו".
3 צפייה בגלריה
סלעים ואבנים בכניסה להר הבית
סלעים ואבנים בכניסה להר הבית
סלעים ואבנים בכניסה להר הבית הבוקר

לדברי אבו סהיבאן, "אם הצעיר רואה את השוטרים מכים נשים וילדים במסגד, הקול שלי דועך ואין לי יכולת לצעוק. אולי ירגמו אותי באבנים ברהט. אנחנו רוצים שקט ושכל אחד יעשה את הפולחן שלו במסגד שלו. לא לערבב חלב עם בשר פה. אל-אצקא הוא של כל המוסלמים וזה מתסיס את כולם. אי אפשר לעמוד ולהסתכל מהצד".
גם עו"ד סאמח עיראקי, ממלא מקום ראש העיר טייבה, טען לפגיעה בקדושת אל-אקצא ובחופש הפולחן של מוסלמים שבאים למסגד כדי להתפלל. "חלק מהמתפללים נאלצים להכין דברים מראש כדי שבעת התקיפה יגנו על עצמם ועל הילדים. בשבועיים האחרונים ראינו מחזות של ילדים קטנים שמקבלים מכות, הורים שנפגעים על ידי השוטרים מול הבנים שלהם".
שום דבר לא השתנה ואף שוטר לא רצה להגיע לשם. "ברור. הדבר הטבעי הוא שהמתפלל המוסלמי יהיה באל-אקצא. השאלה הגדולה היא מה עושה החייל בתוך אל-אקצא. כשמתחילים לחפש מי האשם הראשון מאבדים את העיקר. כדי להגיע לפתרון אמיתי, שלום ורגיעה, צריך להוציא את כוחות הביטחון ואת הצבא שעכשיו אני רואה בתמונות שהם בתוך מסגד אל-אקצא".
מה שאני רואה זה זריקת אבנים על כוחות הביטחון. "אני חושב שכולנו, ערבים ויהודים צריכים להגיד שיש דברים נפיצים. שמגיעים למקום קדוש של מוסלמים אסור לחלוטין שמישהו מכוחות הביטחון ייכנס אל תוך המסגד. בואו ניתן חופש למוסלמים בקדושת המקום שלהם, שישמרו ויתפללו, זה דבר אלמנטרי. במדינה נורמלית לא היינו מתווכחים על זה. לכן בואו נעזוב את השאלה מי התחיל ונגיד שצריך חופש לאנשים שילכו למקום הכי מקודש בשבילם. חלק ניכר מהם הם אזרחים ישראלים מטירה ומאום אל פחם ומנצרת, אזרחים לכל דבר וזכותם האלמנטרית לממש את זכותם להתפלל".
3 צפייה בגלריה
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלפי שוטרים פרוסים היום בבירה, כשגם הבוקר הגיעו עשרות קבוצות של מבקרים יהודים להר הבית ובאיחור קל נפתחו הסיורים לאחר שקבוצת מתפרעים פלסטינים השליכה אבנים לעבר כוחות הביטחון - ונדחקה על-ידי שוטרים לאחד המסגדים.
במקביל, על ההר עצמו אותרו זכוכיות, נעצים ואבנים שפוזרו במיוחד ע"י פלסטינים צעירים כדי להקשות על המבקרים היהודים. קומץ מתפרעים הצליחו להיכנס למסגד אל-אקצא ויידו אבנים לעבר הרחבה. אחד מהם השליך בקבוק תבערה שנפל על שטיח הכניסה למסגד וגרם לשריפה קטנה שכובתה מיד.
שלושה יהודים נעצרו במהלך הסיורים לאחר שלא נשמעו להוראות השוטרים, ואחרי כמה אזהרות הפרו את כללי הביקור במקום, בין היתר באמצעות תפילות, שירה והשתטחות על הקרקע. לפי מינהלת הר הבית, בשלושת הימים הראשונים של חול המועד עלו להר 2,275 יהודים ומדובר בשיא של כל הזמנים בעליית יהודים להר במהלך חג הפסח.
על אף הלחץ מצד המארגנים, במשטרה מסרבים לאשר את צעדת הדגלים מסביב לחומות העיר העתיקה מחשש להתלקחות נוספת - אך פעילי הימין שהודיעו על כוונתם לקיים את האירוע תחת הכותרת "דגלים במקום אבנים" מתעקשים לקיימו.